تشدید شکاف میان دولتمردان عراقی در مواجهه با معترضین-راهبرد معاصر

تشدید شکاف میان دولتمردان عراقی در مواجهه با معترضین

پارلمان عراق امروز و جهت بررسی خواست معترضین جلسه تشکیل می دهد. بررسی خواست معترضین در پارلمان در حالی است که مسئولین عراقی مواضعی متفاوت در قبال جریان اعتراضات اتخاذ نموده اند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 28
کد خبر: ۲۶۲۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ دور جدید اعتراض های نسبتا خشونت آمیز در عراق در خلال چند روز گذشته آغاز شده، اعتراضاتی که حمایت آمریکا و بریتانیا را با خود به همراه داشته و بعضا با حمله به مواضع نظامی توام بوده است. در این میان دولت عراق سحرگاه دوشنبه 28 اکتبر 2019 مقررات منع رفت و آمد اعلام شده در اغلب استان‌های این کشور را لغو کرد.

 

در همین راستا استاندار الدیوانیه لغو مقررات منع رفت و آمد از ساعت 6:00 صبح روز دوشنبه را اعلام کرد. در استان ذی‌قار نیز اداره پلیس مقررات منع رفت و آمد را برداشت و در استان بصره پرجمعیت‌ترین استان در جنوب عراق نیز مقررات منع رفت و آمد از صبح امروز دوشنبه لغو شد.

 

تظاهرات‌های مردمی عراق در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و خدمات‌رسانی و نیز فساد رو به رشد در این کشور، در حالی ادامه دارد که حتی نماینده سازمان ملل در عراق درباره وجود عناصر خرابکار در صفوف معترضان هشدار داده و بر ضرورت حفظ مسالمت آمیز بودن این تظاهرات‌ها تاکید دارد.

 

در این میان برخی شخصیت‌های سیاسی عراق ضمن ارائه توصیه‌هایی، خواستار پایان یافتن شرایط به وجود آمده در کشور از بیم ایجاد شکاف در حکومت هستند.

 

هشدار رئیس مجلس اعلای اسلامی درباره ایجاد شکاف در حکومت عراق

 

«همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره ایجاد شکاف در حکومت و در نتیجه هرج و مرج سیاسی و امنیتی در کشور هشدار داد. به نوشته پایگاه خبری «المعلومة»، وی در جمع خبرنگاران گفت: جایگزین این شکاف در حکومت، درگیری داخلی و هرج و مرج امنیتی و تضییع حقوق شهروندان است.

 

وی افزود: توطئه‌ای چیده شده تا روند تظاهرات‌های جاری در عراق، تغییر یابد تا عراق به عرصه‌ تسویه‌حسابهای شخصی تبدیل شود.

 

استعفای پنج نماینده و دو عضو استانداری

 

تاکنون پنج نماینده پارلمان عراق، در پی تداوم تظاهرات‌های جاری در کشور، استعفا کرده‌اند.

 

«رائد فهمی» و «هیفاء الامین» دو نماینده حزب کمونیست عراق، طی بیانیه‌ای مشترک که در خبرگزاری «آناتولی» منتشر شد، مدعی شدند که یکی از دلایل استعفایشان، تکیه دولت به کشتار عامدانه برای حفظ قدرت است.

 

این دو نماینده با اشاره به ناتوانی دولت و پارلمان در پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که در کنار معترضان می‌مانند. حزب کمونیست عراق، تنها همین دو کرسی را در پارلمان داشت که در انتخابات پارلمانی عراق، با ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدی صدر» همپیمان شده بود.

 

گفته می‌شود که «حسن عاقولی» دیگر نماینده ائتلاف سائرون است که در حمایت از مطالبات تظاهرات‌کنندگام، استعفا کرده است.

 

«طه الدفاعی»، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نیز استعفاء و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به جای آنکه احزاب حاکم در کشور، به عراقی‌های مظلوم اهتمام ورزند و برای آنها آسایش را فراهم سازند و از عزت آن حمایت کنند، در حال رقابت برای تقسیم قدرت و غنائم هستند.

 

پیشتر و در روز نخست تظاهرات در دور نخست، اول اکتبر گذشته، مزاحم التمیمی، نماینده بصره، استعفا کرده بود.

 

همچنین دو عضو استانداری نیز استعفا کرده‌اند. «فائز شعبان» عضو استانداری استان نجف (دولت محلی) و «حکیمه الشبلی» عضو استانداری الدیوانیه نیز به دلیل اعتراض‌ها، از منصب خود، استعفا کرده‌اند.

 

توصیه «مقتدی صدر» به سازمان «الحشد الشعبی»

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة»، رهبر ائتلاف «سائرون» نیز طی بیانیه‌ای با ابراز خشنودی از یکپارچگی مردم عراق برای مبارزه با فساد اعلام کرد: با وجود اینکه در روند اعتراض‌ها، تحلفاتی نیز صورت گرفته که ما آن را نمی‌خواستیم، اما به هرحال موجب ترسیدن فاسدان شد.

 

وی با این ادعا که دولت به دنبال کشاندن پای الحشد الشعبی برای مقابله با مردم است، گفت: سلاح الحشد الشعبی همچنان داعش را نشانه گرفته و علیه ملت عراق نخواهد بود. ارتش عراق و نیروهای امنیتی تنها مسئول مهار امور برای دفاع از ملتند نه فاسدان.

 

مقتدی صدر در ادامه از نیروهای الحشد خواست تا از فاسدان حمایت نکنند به سرکوب مردم معترض روی نیاورند.

 

نشست ویژه پارلمان عراق برای بررسی مطالبات مردم و اجرای اصلاحات

پارلمان عراق یکشنبه شب اعلام کرد که امروز (دوشنبه) نشست ویژه ای در خصوص بررسی مطالبات تظاهرکنندگان و اجرای بسته اصلاحاتی دولت برگزار می کند.

 

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، ریاست پارلمان عراق با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که این جلسه ویژه ساعت ۱۳ بعدازظهر روز دوشنبه(به وقت محلی) برگزار خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، بررسی مطالبات تظاهرکنندگان، تصمیمات هیأت وزیران و اجرای بسته اصلاحاتی دولت در دستور کار این نشست قرار دارد.

 

این در حالی است که جلسه پیشین پارلمان عراق که قرار بود روز شنبه برگزار شود به دلیل به حدنصاب نرسیدن نمایندگان برگزار نشد.

 

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق پنجشنبه گذشته در نطقی تلویزیونی، مجموعه ای از اصلاحات قانونی، سیاسی و اقتصادی از جمله اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات برای تحقق خواسته معترضان را اعلام کرد.

 

پیش‌تر «ابومهدی المهندس» معاون تشکیلات الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق روز یکشنبه در مراسم ختم شهید «وسام العلیاوی» از همه گروه‌های سیاسی خواست تا برای تحقق خواسته‌های مشروع مردم به نخست وزیر این کشور کمک کنند.

 

دور جدید تظاهرات در عراق از پنجشنبه شب گذشته در برخی شهرهای این کشور آغاز شده است.

 

حکیم: دولت با قاطعیت با قانون‌شکنان و خرابکاران برخورد کند

 

در متن پیام سید عمار حکیم آمده است: همزمان با هشدار مجدد درباره ورود افراد نفوذی میان تظاهرات‌کنندگان و حمله به شهروندان و اموال عمومی و خصوصی و راه‌اندازی آشوب، از دولت و دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم که با قاطعیت و جدیت با قانون‌شکنان و گروه‌های مخرب برخورد کند و برای حفظ ابهت قانون و حفاظت از ملت وارد عمل شود.

 

همچنین بر اعتقاد استوار خود به حق شهروندان در تظاهرات مسالمت‌آمیز برای ابراز نظر و حمایت از مطالبات مشروع و واداشتن نهادهای حکومتی اجرایی و قانون‌گذاری به تحقق مطالبات مردم میهنمان تأکید می‌کنیم.

 

آمریکا درباره اعتراضات عراق، «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

 

به رغم هشدارهای چهره‌های سیاسی مختلف عراقی درباره نقش آمریکا و سفارت آن در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر عراق، وزارت خارجه و وزیر خارجه آمریکا بیانیه صادر و درباره اوضاع عراق شدیدا باراز نگرانی کردند.

 

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد امروز دوشنبه به وقت تهران، در پیامی توئیتری به تحولات اخیر عراق و اعتراض‌ها در این کشور واکنش نشان داده است.

 

این مقام آمریکایی نوشت: «ما از نزدیک اوضاع در عراق را دنبال می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که چرخه خشونت را رد کنند. ما به خاطر از دست رفتن جان‌ها سوگواری می‌کنیم و شدیدا درباره سانسور رسانه‌ای (در عراق) نگران هستیم. ازای رسانه‌ای باید حفظ شود».

 

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا هم یک بیانیه درباره تحولات عراق صادر کرده و در آن اظهارات پامپئو را تکرار کرده است.

 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده از نزدیک در حال دنبال کردن اوضاع در عراق است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که چرخه خشون را رد کنند. ما به خانواده‌هایی که در جریان تظاهرات این هفته عزیزانشان را از دست دادند، تسلیت می‌گوییم و به خاطر از دست رفتن جان‌ها سوگواری می‌کنیم و آرزو می‌کنیم که زخمی‌ها به سرعت و کاملا بهبود یابند».

 

به گفته این وزارتخانه، «ایالات متحده درباره بستن اجباری رسانه‌های خبری و فشار برای اعمال سانسور خبری درباره اعتراض‌ها به شدت نگران است. آزادی رسانه، برای اصلاحات دموکراتیک، امری ذاتی است. ما از حق اساسی آزادی بیان حمایت می‌کنیم».

 

وزارت خارجه آمریکا افزود: «حکومت ایالات متحده به حمایت از حکومت، مردم، امنیت، ثبات و حاکمیت عراق ادامه می‌دهد».

 

بیانیه‌های پامپئو و وزارت خارجه آمریکا در حالی صادر شده که برخی رسانه‌ها از تحرکات و نقش آفرینی سفارت آمریکا در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر عراق خبر دادند.

 

از سوی دیگر، دولت عراق در واکنش به پوشش جهتدار و انتشار اخبار دروغین برخی رسانه‌های سعودی تصمیم گرفت که فعالیت دو شبکه العربیه و الحدث در این کشور را متوقف کند.

 

معترضان عراقی از ظهر جمعه گذشته، دومین دور از تظاهرات خود در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز کرده‌اند. درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در برخی از شهرهای عراق مقامات عراقی را مجبور به وضع مقررات منع آمد و شد در چند استان کرده است و برخی منابع نیز اعلام می‌کنند که تداوم این اعتراض‌ها احتمال استیضاح نخست‌وزیر در پارلمان عراق را تقویت کرده است.

 

این دور دوم تظاهرات مردمی، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان منجر گردید و بسیاری از طرف‌ها تاکنون، درباره دست‌های پشت پرده این اعتراضات و دخالت طرف‌های خارجی هشدار دادند.

 

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز طی گزارشی از دستیابی به یک سند امنیتی که بیانگر نقش سفارت آمریکا در بغداد در سازماندهی تشکیلات سری «تظاهرات اکتبر» عراق است، خبر داد و با ارائه جزئیاتی درباره سازوکار فعالیت این تشکیلات از وجود یک تیم مسئول عملیات روانی علیه دولت عراق خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، این تیم مسئولیت ارسال تهدیدهای رسانه‌ای برای ایجاد تاثیر روانی و در هم شکستن روحیه کارمندان دولت و نیروهای سرویس امنیتی و انتشار شایعات فراوان میان مردم و بسیج تظاهرات‌کنندگان علیه دولت را برعهده دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده