واکنش های بین المللی به استعفای حریری-راهبرد معاصر

واکنش های بین المللی به استعفای حریری

جامعه جهانی نسبت به تداوم اعتراض ها در لبنان و استعفای سعد حریری و احتمال بسط بی ثباتی در این کشور اظهار نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص تحولات لبنان گفت که ایران بر لزوم یکپارچگی و وحدت همه طوایف، احزاب و شخصیت‌های لبنانی تاکید دارد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
کد خبر: ۲۶۳۵۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از کش و قوس فراوان و تداوم اعتراض های مردمی در سراسر لبنان، سرانجام سعد حریری نخست وزیر لبنان شب گذشته از سمتش استعفا داد.

 

وی در سخنانی گفت که ما تلاش کردیم کشور را از خطرات نجات دهیم اما به بن بست رسید. من اکنون به کاخ "بعبدا" می روم تا استعفایم را به رئیس جمهور تقدیم کنم. حریری افزود: خواسته من از همه لبنان حمایت از کشور است.این در حالی است که عون پس از بررسی این درخواست به احتمال زیاد فردا نظر خود را در این مورد اعلام خواهدکرد.

 

استعفای حریری با واکنش های متعددی از سوی جریان های لبنانی و بین المللی مواجه شده است. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز پس از اعلام استعفای سعد حریری، گفت: اوضاع جاری کشور نیازمند آرامش فوری و گفتگو بین گروههای لبنانی است .

وی پیشتر ضمن اعلام مخالفت با استعفای دولت بر لزوم اجرای فوری اصلاحات اقتصادی تاکید کرده‌بود.

الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان نیز گفت: عدم هماهنگی استعفای حریری، این اقدام را در مسیر نامعلوم قرار خواهدداد.

همچنین به نوشته روزنامه الجمهوریه، کاردینال "بشاره پطرس الراعی" رهبر مسیحیان مارونی لبنان گفت: امیدوارم این گام حریری آغازی برای حل وفصل مشکلات باشد و دولت جدید به سرعت و به شکل رضایتبخش که موجب جلب اعتماد مردم باشد، تشکیل‌شود.


وی در خصوص برخوردهایی که امروز بین مردم عادی و تظاهرکنندگان در بیروت به دلیل مسدود بودن راههای ارتباطی پیش آمد گفت: چنین اتفاق خطرناکی موجب تاسف است و آن را محکوم می‌کنیم و تاکید داریم که باید از هرگونه خشونت خودداری کرد.


شیخ "عبداللطیف دریان" مفتی لبنان نیز با حضور در منزل سعد حریری، استعفای او را شوک مثبت برای تمام مسئولان لبنان به منظور تفاهم بر سر راه حل های نجات کشور برشمرد و همبستگی خود را با او در "این موضع بزرگ ملی " اعلام‌کرد.

 

جنبلاط : از حریری در صورت نامزدی مجدد حمایت می کنم


جنبلاط که از همان روزهای نخست آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان حریری را به استعفا فراخوانده و گفته بود خود نیز با او استعفا خواهد کرد، امروز سه شنبه در گفت و گو با شبکه المیادین افزود : نمی دانم شرایط حریری چگونه است اما اگر نامزد شود، ما با او هستیم.

 

وی ادامه داد :من خواستار تشکیل دولت تکنوکرات (فن سالار) هستم و از آنجا که همه لبنانی ها بهای شرایط کنونی را خواهند پرداخت، همه را به آرامش و مراجعه به عقل و منطق فرامی خوانم زیرا خشونت چیزی را حل نمی کند.

 

وی اظهار کرد: من در خصوص اعتراضات اخیر، موضع روشنی اتخاذ و مخالفت خود را با مسدود کردن راه ها در محورهای اصلی اعلام کردم اما در عین حال موافق باقی ماندن تظاهرکنندگان در خیابان ها و میادین هستم.

 

جنبلاط گفت: هر کس که روی کار بیاید ، بداند که وضعیت در لبنان بحرانی است و باید در تلاش برای جلوگیری از بروز فاجعه اقتصادی در کشور باشد.

 

این در حالی است که "میشل عون" با تحویل درخواست کتبی سعد حریری برای استعفا، امروز نظر خود را اعلام خواهد کرد.

 

پس از این که سعد حریری استعفای خود را تسلیم رئیس جمهوری کرد، فواد سنیوره (۲۰۰۵-۲۰۰۹) و نجیب میقاتی (۲۰۱۱-۲۰۱۴) و تمام سلام (۲۰۱۴-۲۰۱۶) سه نخست وزیر سابق لبنان در منزل سنیوره گردهم آمدند.

 

در این میان حامیان جریان المستقبل به رهبری سعد حریری پس از اعلام تصمیم او به استعفا برخی راه های بیروت را بستند اما مخالفاننخست وزیر در خیابان ها شادی کردند.

 

لودریان : استعفای حریری بحران لبنان را وخیم‌تر می‌کند


ژان ایو لودریان سه شنبه در مجمع ملی این کشور با بیان اینتصریح کرد: در این اوضاع، فرانسه از مسئولان لبنانی می خواهد تمام تلاش خود را برای تضمین ثبات نهادها و نیز وحدت کشور به کار گیرند.

 

وی گفت: شرط ثبات لبنان تمایل به شنیدن صدای ملت و خواسته های آنان است.

 

وزیر خارجه فرانسه سپس این سوال را مطرح کرد: آیا مسئولان سیاسی لبنانی آماده تلاش گروهی برای "ساختن لبنان" هستند؟ آیا منافع کشور را بر منافع خاص خود اولویت می دهند؟

 

وی با بیان این که این سوالاتی است که با استعفای سعد حریری مطرح شده است، ادامه داد: لبنان نیازمند این است که طبقه سیاسی در مورد عملکردش از خود سوال کرده و تلاش کند جواب محکمی به مردم بدهد؛ فرانسه عزم خود را برای کمک به آنان در این خصوص جزم کرده است.

 

تاکید ایران بر وحدت طوایف، احزاب و شخصیت‌های لبنانی

موسوی با توجه به شرایط جاری در لبنان به ویژه تقدیم استعفاء سعد حریری نخست وزیر لبنان به میشل عون رئیس جمهوری این کشور اظهار کرد: امیدواریم ملت و دولت لبنان این دوره خطیر و حساس را با موفقیت و همدلی پشت سر بگذارند.

 

سخنگویی وزارت امورخارجه با تاکید بر ثبات و استقرار کشور دوست و برادر لبنان، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر لزوم یکپارچگی، وحدت و همدلی همه طوایف، احزاب و شخصیت‌های لبنانی به منظور حفظ ثبات و امنیت این کشور و پاسخگویی به مطالبات مشروع مردم لبنان در فضایی آرام تاکید دارد.

 

توییت پامپئو بعد از استعفای حریری

 

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان با انتشار توییتی تمامی رهبران سیاسی لبنان را به تسهیل تشکیل فوری کابینه‌ای جدید در این کشور که به برقراری صلح و شکوفایی در لبنان و برآوردن خواسته‌های مردم کمک کند، دعوت کرد.

 

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی اعلام کرد: تظاهرات مسالمت‌آمیز 13 روز گذشته در لبنان حامل این پیام روشن بود که لبنانی‌ها کابینه‌ای موثر و فعال، اصلاحات اقتصادی و مقابله با فساد گسترده در دولت را می‌خواهند و اینکه هرگونه خشونت یا اقدامات تحریک‌آمیز باید متوقف شوند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از ارتش و دستگاه‌های امنیتی لبنان می‌خواهیم به حفظ حقوق و جان معترضان ادامه دهند.

 

آلمان در مورد خلاء سیاسی در لبنان اظهار نگرانی کرد

 

به دنبال استعفای نخست وزیر لبنان، "هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان در قاهره به خبرنگاران گفت: حفظ ثبات در بیروت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما به خلاء سیاسی به ویژه در شرایط فعلی احتیاج نداریم.

 

وزیر خارجه آلمان همچنین افزود که پیشرفت سیاسی بیشتر در لبنان برای ما، بلکه برای کل منطقه از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

 

وی با اظهار نگرانی در مورد تشدید خشونت ها در لبنان ابراز امیدواری کرد که این اعتراضات صلح‌آمیز باشد.

 

نگرانی و هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت لبنان


"فرحان حق" معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل در حال بررسی استعفای نخست وزیر لبنان است،

 

وی از همه طرف‌ها می خواهد که صلح و جلوگیری از خشونت را حفظ کنند و نیروهای امنیتی در مواجهه با معترضان از جان غیرنظامیان حفاظت کنند.

 

حق در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما امیدواریم که یک راه حل سیاسی برای حفظ ثبات و صلح در کشور پیدا شود.

 

پیش از این "جان کوبیس" نماینده ویژه سازمان ملل در لبنان از نیروهای امنیتی این کشور خواست که قانون و نظم را حفظ کنند و از غیرنظامیان و معترضان ، صرف نظر از وابستگی حزبی مراقبت کنند.

 

کوبیس خطاب به احزاب سیاسی لبنان گفت: شما مسئولیت کامل در قبال رفتار و عمل حامیان خود و کنترل آنها را به عهده دارید، بویژه اگر آنها باعث تحریک اعتراضات مسالمت آمیز و یا نیروهای امنیتی شوند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده