در نشست چهار جانبه ژنو چه گذشت؟/ ظریف: تا هر زمان دمشق بخواهد در سوریه می مانیم-راهبرد معاصر

در نشست چهار جانبه ژنو چه گذشت؟/ ظریف: تا هر زمان دمشق بخواهد در سوریه می مانیم

نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل با محوریت کمیته قانون اساسی سوریه شب گذشته در ژنو برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
کد خبر: ۲۶۳۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ سال هاست که از رایزنی تهران، مسکو و آنکارا جهت دستیابی به توافقی در سوریه می گذرد، مذاکراتی که با استیلای بیش از پیش دولت بشار اسد بر سراسر سوریه، با محوریت کمیته قانون اساسی این کشور تداوم یافته و طرفین را به دستیابی به توافقی همگانی سوق داده است.

 

شب گذشته مذاکرات سه جانبه با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس برگزار شد. در این نشست محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف، مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حضور دارند. پس از این نشست، وزرای خارجه در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ دادند.

 

پیش از این نیز، نشست سه جانبه ای با حضور وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) برگزار شد.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بدین منظور و پس از سفر به قطر برای شرکت در نشست منطقه ای کنفرانس امنیتی مونیخ، وارد ژنو شد و در بدو ورود با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

 

چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پیش از این از دیدار احتمالی وزرای خارجه سه کشور ضامن روند آستانه (روسیه، ترکیه و ایران) در 29 اکتبر (هفتم آبان) در ژنو خبر داده و اعلام کرده بود: «لاوروف، من و همتای ایرانی‌مان را دعوت کرده تا در تاریخ بیست‌ و نهم اکتبر مذاکراتی درباره قانون اساسی سوریه داشته باشیم. شاید در ژنو ملاقات کنیم».

 

نخستین نشست بازنویسی کمیته قانون اساسی سوریه قرار است روز چهارشنبه هشتم آبان ماه با حضور سه هیأت دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه در ژنو برگزار شود.

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتایان ایرانی و ترکی خود گفت که از روز چهارشنبه نشست‌های گروه‌های سوریه برای کمیته قانون اساسی سوریه آغاز خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: «آغاز نشست‌های کمیته قانون اساس سوریه پیروزی برای دولت،‌ مخالفان و ملت سوریه است و روسیه کاملا از این روند حمایت می‌کند.»

 

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که کار کمیته باید بدون هرگونه دیکته خارجی به پیش برود و از ایران برای همکاری در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

 

وی گفت: «هرگونه استفاده از منابع طبیعی یک کشور اقدامی غیر قابل توجیه بوده و واشنگتن باید به این موضوع پایبند باشد.»

 

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری گفت که آغاز فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه پیروزی روند آستانه و توانایی آن برای تحقق نتایج ثابت کرد.

 

وی افزود: «کمیته قانون اساسی می‌تواند در راستای تغییرات سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند.»

 

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: «اطمینان داریم که روند رسیدن به استقرار در سوریه گفت‌وگو میان نظام و مخالفان است.»

 

ظریف: تا هر زمان که دولت و ملت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم

وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتایان ترکیه‌ای و روسیه‌ای خود اعلام کرد که آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه آغاز روند سیاسی در این کشور بوده و تا هر زمانی که دولت و ملت این کشور بخواهد در سوریه می‌مانیم.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس خبری گفت: «ملت سوریه برای 8 سال گذشته از عدم توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ گونه راه حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد.»

 

وی افزود: «نشست کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند است که سختی‌هایی همراه خواهد بود و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی آغاز روند سیاسی در سوریه است.»

 

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «ضمانت‌کنندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند کمیته قانون اساسی سوریه را نیز تضمین کنند.»

 

وی در ادامه گفت: «دست کم ترامپ درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه برای محافظت از میدان‌های نفتی صادقانه حرف زده است.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده