اتصال شبکه برقی ایران، عراق و سوریه-راهبرد معاصر

اتصال شبکه برقی ایران، عراق و سوریه

وزیر نیرو در امضای توافق با همتای سوری اش از اتصال شبکه برقی ایران به عراق و سوریه خبر داده و اظهار داشت: برقراری اتصال شبکه برق ایران با سایر کشورهای منطقه نیز در یک بازه زمانی مشخص دنبال خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 02
کد خبر: ۲۶۶۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ همکاری اقتصادی ایران با شرکای منطقه ای بویژه در حوزه برق به شکلی روز افزون در حال افزایش است. پس از اتصال شبکه برقی ایران به عراق، وزیر نیرو از توافق برای اتصال شبکه برقی کشورمان با سوریه خبر داده است.

 

«رضا اردکانیان» روز شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با وزیر برق سوریه در محل وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: برقراری اتصال شبکه برق ایران با سایر کشورهای منطقه نیز در یک بازه زمانی مشخص دنبال خواهد شد.

 

وی صلح و آرامش منطقه را نیازمند توسعه یافتگی دانست و گفت: توسعه منطقه با همکاری های گسترده کشورهای منطقه میسر می شود.

 

اردکانیان ادامه داد: همکاری منطقه‌ای بیش از صادرات صرف محصولات است که ممکن است همه کشورهای جهان داشته باشند.

 

وی گفت: تلاش می کنیم با کشورهای منطقه در قالب یک برنامه بلند مدت همکاری گسترده‌ای داشته باشیم و در این ارتباط تنها بر صادرات و واردات برق تکیه نخواهیم کرد بلکه به دنبال انتقال دانش و تجربه هستیم.

 

وزیر نیرو افزود: این گام، ابتدا با عراق و سنکرون کردن شبکه های برق آن آغاز شد و با امضای یادداشت تفاهم با سوریه تداوم خواهد یافت.

 

وزیر برق سوریه نیز از تلاش برای راه اندازی مجدد مرکز توسعه همکاری های ایران و سوریه که ۱۰ سال پیش متوقف شده بود، خبر داد.

«محمد زهیر خربوطلی» افزود: کمیته هایی مشترک برای پیگیری توافق های صورت گرفته در دو کشور ایران و سوریه راه اندازی خواهد شد.

 

شبکه برق ایران و عراق از طریق شبکه برق خوزستان همسان‌سازی شد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: شبکه برق ایران و عراق از طریق شبکه برق خوزستان برای تبادل انرژی دو طرفه همسان‌سازی(سنکرون) شد.

 

محمود دشت بزرگ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سنکرون سازی به معنی وصل کردن ۲ شبکه کاملاً مجزا به هم است به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه ای ایجاد نشود و به نوعی همسان سازی و رویت پذیری در بین شبکه برق دو کشور رخ داده است.

 

وی افزود: روز گذشته با حضور استاندار خوزستان در دیسپاچینگ جنوب، وزیر نیرو و معاون وزیر انرژی عراق در تهران، این سنکرون سازی انجام و شبکه برق دو کشور به هم وصل شد.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان تصریح کرد: این همسان و هم فاز سازی کمک می کند تا تبادل برق به راحتی انجام و حجم انتقال برق افزایش پیدا کند و حتی در صورت نیاز از شبکه عراق، برق دریافت کنیم.

 

دشت بزرگ سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق از طریق شبکه برق خوزستان را نشانی از قابلیت و ظرفیت منصوبه برق در خوزستان اعلام کرد.

 

وی تاکید کرد: سنکرون سازی به ما این فرصت را می دهد تا از طریق شبکه برق عراق به کشورهای همسایه آن نیز وصل شده و به قدرت هاب انرژی در منطقه تبدیل شویم.

 

دشت بزرگ تاکید کرد: در حال حاضر میزان صادرات برق ایران به کشور عراق در بالاترین میزان خود است و طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده بنا است حجم صادرات و تبادل انرژی بین دو کشور افزایش یابد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده