قهرمانی تیم فوتبال حزب‌الله در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا-راهبرد معاصر

قهرمانی تیم فوتبال حزب‌الله در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا

دیروز تیم فوتبال حزب الله به نام العهد که در جنگ سوریه یکی از بازیکنانش شهید شده، فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا را برد و موجی از شادی در میان اکثر لبنانی ها برانگیخت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۷۰۲۱

قهرمانی تیم فوتبال حزب‌الله در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دیروز باشگاه فوتبال لبنانی به نام العهد، پیروز رقابت فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا در 2019 شد. این پیروزی برای شمار زیادی از لبنانی ها باعث شادی و مسرت شده و کم و بیش خبر آن، اخبار اعتصابات در این کشور را تحت الشعاع قرار داده. البته بیش از همه اقشار لبنانی، شیعیان به طور اعم و حامیان حزب الله به طور اخص از این خبر خوشحال شدند. به تبع حامیان جعجع و نهاد مشنوق و امثالهم از این خبر شاید ناراحت هم شده باشند. این که چرا خبر پیروزی تیم فوتبال العهد بیش از همه حامیان حزب الله را شاد کرده، جریانی دارد که کمتر در ایران بازتاب داشته.

 

باشگاه فوتبال العهد لبنان، تیم فوتبال حزب الله هست یا حداقل دانسته می شود. لباس این تیم به رنگ پرچم حزب الله زرد است. حامیانش در بسیاری از مواقع در حمایت از حزب الله شعار می دهند. بازیکنانش در مجال های متفاوت از حزب الله و دبیر کلش تمجید کرده اند و حتی کاپ پیروزی خود در لیگ قهرمانان آسیا را به سید حسن تقدیم کرده اند. این در واقع خبری است که مدت هاست در لبنان هست ولی ایرانی ها کمتر متوجه آن بوده اند: حزب الله نه فقط در زمینه جنگ و سیاست، بلکه در زمینه موسسات خیریه، توریسم و حتی فوتبال در لبنان یک قدرت است.

 

ورود حزب الله لبنان به حوزه ورزش

برای بسیاری شاید جالب باشد که سازمان میدان دار مبارزه با صهیونیسم در جمیع ابعاد آن، در حوزه های غیرسیاسی و غیر نظامی وارد شده باشد. اما باید دانست که حزب الله لبنان در تمامی لایه های کشورش نفوذ یافته. اگر در بانک ها، بازار خودرو، کارخانجات تولیدی، آژانس های توریستی لبنان بگردید، ردپای این سازمان را خواهید یافت. ورزش هم از این حوزه مستثنی نیست.

 

خرداد سال ۱۳۶۱، مدتی قبل از شکل گیری رسمی حزب الله لبنان، چهار تیم از رشته های فوتبال، والیبال، هندبال و پینگ پنگ، از جنبش امل لبنان، برای برگزاری بازی های دوستانه به ایران آمدند. سرپرست تیم های اعزامی، جوان ۲۲ ساله لاغراندامی بود که "سید حسن نصرالله" نام داشت. البته این مسافرت ورزشی به دلیل وقوع جنگ در لبنان نیمه تمام ماند. چندی بعد همان مسئول هیئت ورزشی، که حالا یکی از سران سازمان تازه تاسیس حزب الله شده بود، در مصاحبه با کیهان ورزشی گفت: «با ورزش، بهتر می توان با اسرائیل جنگید.»

 

تیم فوتبال حزب الله "العهد" با یک شهید

اکنون و پس از گذشت حدود 40 سال، مسئول آن هیئت ورزشی اعزامی از جنبش امل، در سازمان تحت نظر خود، چنان به ورزش بها داده که یک تیم فوتبال مطرح به نام العهد، ایجاد کرده است. تیم فوتبالی که اتفاقا در لبنان سال هاست صدر نشین بلامنازع لیگ است و به حدی از نبوغ و پختگی رسیده که برای کسب پیروزی در میادین قاره ای تلاش کرده و موفق هم شده است. تازه ترین و البته اولین پیروزی باشگاه العهد در سطح قاره ای، همان بود که دیشب رقم خورد: قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا.

 

پس از پیروزی العهد، موجی از شادی به ویژه میان حامیان حزب الله راه افتاد. تماشاگران تیم در ورزشگاه دسته جمعی شعارهایی با مضمون قوت حزب الله و ضعف سعد الحریری (بدون زیر پا گذاشتن ادب) سر دادند. پس از پیروزی هم تیم جام خود را به حزب الله تقدیم کرد. سید حسن نصر الله در واکنش به این امر، ضمن تبریک، تاکید کرد که این کار درستی بود چون امنیت امروز لبنان مدیون خون شهدایی نظیر عماد مغنیه و قاسم شمخه است.

قاسم شمخه، بازیکن تیم فوتبال العهد بود که 3 سال پیش در 19 سالگی، در صفوف رزمندگان حزب الله در سوریه به شهادت رسید.

 

اهمیت ورود موفق حزب الله به حوزه ورزش

در دنیای امروز، ورزش قهرمانی مسلما یکی از مسائل جذاب میان جوانان است. فوتبال در این بین سهم ویژه ای دارد. در امریکای لاتین بر سر فوتبال حتی جنگ شد. بازها شاهد بوده ایم که چگونه ملت ها در میادین فوتبال حرف دل خود را می زنند؛ نمونه اش واکنش ایرانی ها به گل استیلی! دیپلماسی ورزشی امروزه یک حقیقت غییرقابل کتمان شده و بسیاری از کشورها از آن برای افزایش محبوبیت خود بهره می برند. حزب الله لبنان هم با سرمایه گذاری درست روی باشگاه فوتبال العهد، از آن عنصری برای جلب توجه افکار جوانان به سوی مسیر مدنظرش است. در باشگاه العهد ترکیبی از اخلاق، تهذیب و ورزش به اضافه ضدیت با رژیم صهیونیستی دیده می شود.  

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده