جدال در روابط آنکارا-بروکسل/ ترکیه: داعشی ها را به اروپا بر میگردانیم؛ بروکسل: تحریمتان می کنیم-راهبرد معاصر

جدال در روابط آنکارا-بروکسل/ ترکیه: داعشی ها را به اروپا بر میگردانیم؛ بروکسل: تحریمتان می کنیم

در حالی که ترکیه عزمش را جزم نموده تا تروریست های اروپایی را به خانه هایشان بازگرداند؛ مقامات اروپایی از احتمال وضع تحریم هایی جدید بر علیه ترکیه خبر داده اند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 12
کد خبر: ۲۷۶۷۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنش در روابط بروکسل-آنکارا به اوج خود رسیده است. حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه، عملا ترکیه را رو در روی اتحادیه اروپا قرار داده است. در جدیدترین رخدادهای منفی در روابط فی مابین، اتحادیه اروپا دوشنبه در نشستی در «بروکسل» از تصویب ساز و کار تحریم ترکیه بابت عملیات حفاری این کشور در سواحل قبرس خبر داد.

 

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وزرای خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه سازو کاری را تصویب کردند که بر اساس آن اعمال تحریم علیه افراد، نهادهای مسئول یا فعال در عملیات حفاری غیرقانونی ترکیه در سواحل قبرس ممکن می‌شود. در این ساز و کار تاکنون مقام‌ها یا شرکت‌های ترکیه‌ای تحریم نشده‌اند.

 

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله پدیدار شدن تنش‌های قدیمی را منجر شده است.

 

بر اساس این گزارش، این تحریم‌ها شامل ممنوعیت‌های مسافرتی و توقیف دارایی‌های افراد، نهادها، شرکت‌ها یا سازمان‌های مسئول در عملیات حفاری غیرقانونی ترکیه در سواحل قبرس خواهد بود. شهروندان و شرکت‌های اروپایی نیز از هرگونه داد و ستد مالی با مقام‌ها یا شرکت‌های ترکیه‌ای منع خواهند شد.

 

این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای گذشته گفته بود که در نشست آتی شورای وزیران خارجه این اتحادیه، در مورد اقدامات تقابلی علیه ترکیه بحث می‌‌شود.

 

چاووش اغلو: ترکیه در برابر تهدیدها تسلیم نمی‌شود

وزیر خارجه ترکیه دوشنبه شب به وقت تهران در واکنش به تهدیدهای اتحادیه اروپا در تحریم این کشور، از ایستادگی مقابل هرگونه اعمال فشار خبر داد.

 

به گزارش وبگاه «ای ایچ آی» «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه در این زمینه گفت، امید به اینکه ترکیه برابر تهدیدها تسلیم شده و از حقوق خود در شرق دریای مدیترانه کوتاه بیاید، انتظاری بیهوده است.

 

بر اساس این گزارش، تنش‌ها در شرق مدیترانه از سال گذشته و به دلیل عملیات اکتشاف و حفاری گاز ترکیه در این منطقه شدت یافته است.به دنبال شدت گرفتن این مسئله و بی توجهی ترکیه به هشدارها، اتحادیه اروپا در جلسه دوشنبه خود در «بروکسل» ساز و کار تحریم‌های احتمالی علیه ترکیه بابت عملیات حفاری این کشور در سواحل قبرس را تصویب کرد.

 

آغاز روند اخراج جنگجویان تروریست خارجی از ترکیه

به دنبال اخراج یک جنگجوی تروریست آمریکایی از سوی اداره کل مهاجرت ترکیه، یک جنگجوی تروریست اهل دانمارک نیز به کشور خود بازگردانده شد.

 

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هفته گذشته اعلام کرده بود که روند بازگرداندن جنگجویان تروریست خارجی به کشورهایشان روز دوشنبه 11 نوامبر آغاز خواهد شد.

 

درحالی که امروز صبح یک جنگجوی تروریست آمریکایی به کشور خود بازگردانده شد، ساعات ظهر نیز یک جنگجوی تروریست اهل دانمارک نیز از ترکیه اخراج و به کشورش بازگردانده شد.

 

این شخص تحت تدابیر امنیتی پلیس از فرودگاه استانبول سوار هواپیمای به مقصد کپنهاگ شده است.گفته شد روند بازگرداندن جنگجویان تروریست خارجی به کشورهایشان در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

 

در خبری دیگر در همین بار، وزارت خارجه آلمان تایید کرد که دولت ترکیه قصد دارد روز پنجشنبه هفت عضو داعشی آلمانی تبار را به این کشور بازگرداند.

 

فرانکفورتر آلگماینه به نقل از دولت فدرال آلمان اعلام کرد که خبر مربوط به بازگرداندن هفت عضو سابق گروه تروریستی داعش از سوی ترکیه به این کشور صحت دارد.

 

بر این اساس ترکیه قصد دارد این افراد را که تابعیت آلمانی دارند روز پنجشنبه به کشورشان بازگرداند.یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تایید اخبار مرتبط با این موضوع گفت آنکارا صبح دوشنبه این مطلب را به اطلاع برلین رسانده است.

 

وی با این حال یادآور شد که اطلاعات موثقی در مورد تعلق این افراد به گروه تروریستی داعش وجود ندارد.

 

واکنش اتحادیه اروپا به اخراج شهروندان اروپایی عضو داعش

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اخراج شهروندان اروپایی عضو داعش که در عراق و سوریه جنگیده‌اند گفت: "این موضوع در اختیار کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد. هر یک از اعضا قوانین خاص خود برای مقابله با آن را دارند".

 

وی که در نشست خبری پس از جلسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت: "ما به عنوان اتحادیه اروپا در این زمینه نه اختیار داریم و نه خواهش وارد شدن به این مسئله را داریم. از سوی دیگر، حدود یک سال پیش به عنوان اتحادیه اروپا به کشورهای عضو ابلاغ کرده بودم که می توانیم در زمینه ایجاد هماهنگی به آنها کمک کنیم".

 

وی از سوی دیگر درباره قصد ایران جهت کاهش تعهدات برجامی خود تصریح کرد: "وزرای خارجه در اجلاس شورای روابط خارجی بر پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند".

 

وی افزود: "هر چند که حفظ توافق هسته‌ای ایران دشوارتر شده است، برای امنیت خود در این دوره حساس، به تلاش‌ها جهت اجرای کامل این توافق ادامه خواهیم داد".

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده