رویکرد آیت الله رئیسی آرامش را در حوزه قضائی به وجود می‌آورد-راهبرد معاصر

رویکرد آیت الله رئیسی آرامش را در حوزه قضائی به وجود می‌آورد

پژوهشگر برجسته حوزه علوم انسانی گفت: رویکرد آیت الله رئیسی در قوه قضاییه حبس زدایی است و سیاست های ایشان آرامش را در حوزه قضائی به وجود می‌آورد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 25
کد خبر: ۲۸۸۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر ملیحه بنانی حقوقدان و یکی پژوهشگران برجسته حوزه علوم انسانی در کشور در خصوص مبانی علوم انسانی در کشور گفت: در حقیقت علوم انسانی مربوط به روحیات، رفتارها و معنویت و آنچه در وجود سرشت یک انسان دمیده شده ارتباط پیدا می‌کند و حتماً باید علوم انسانی آمیخته با علوم اسلامی شود چرا که با فطرت انسان آمیخته است.


بنانی با بیان اینکه اسلام را با ریاست جمهوری های کشورمان اشتباه نگیرم اذعان کرد: متأسفانه زمانی که پای معنویت در جامعه جلو می‌آید دچار مشکل می‌شویم چرا که به علوم انسانی پرداخته نشده است و جامعه به سمتی حرکت می‌کند که وقتی می‌گویم اسلام برخی از مردم مشکلاتی که دولت‌ها در دهه های اخیر به وجود آوردند و مردم را دچار عذاب کردند به ذهنشان خطور می‌کند در حالی که اسلام به قدری کامل و مبتنی بر علوم انسانی است که اگر در دانشگاه‌ها ما علوم انسان را بر پایه قرآن تدریس کنند و کار گروه‌ها مختلفی را برای کالبد شکافی قرآن ایجاد کنند و مواد درسی را از دل آن استخراج کنند ما دچار ناهنجاری اجتماعی و پیامدهای ناگوار آن نمی‌شویم.


وی در ادامه به رویکرد آیت الله رئیسی رییس قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در زمان آقای رئیسی ما رأفت اسلامی را مشاهده می‌کنیم که نتیجه آن را در سیاست حبس زدایی ایشان، جلوگیری از سلب حیات افراد، جلوگیری از اعدام و غیره می‌بینیم و از زمان ورود ایشان به قوه یک آرامشی در این حوزه قضائی دیده می‌شود.


بنانی افزود: هر کسی در جهان علوم انسانی را مبتنی بر انسان‌های اطراف خود و در هر جامعه علوم انسانی مبتنی بر نظام آن جامعه می‌باشد اگر ما در نظام اسلامی هستیم باید علوم انسانی مبتنی بر اسلامی باشد.


وی به کنگره بین‌المللی علوم انسانی و آثار رسیده در این حوزه اشاره کرد و اذعان کرد: آثار ارسال شده در این کنگره بر تمام موضوعاتی است که بر فطرت انسان می‌باشد و جزو آثار فاخر هستند.


این پژوهشگر فرهیخته با بیان اینکه در جامعه ما کمتر به علوم انسانی پرداخته شده است افزود: امنیت در سایه علوم انسانی است و با وجود اینکه در جامعه ما به این علوم پرداخته شده است اما امنیت و سیاست در الگوی اسلامی در جامعه ما حاکم است چرا که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی شکل گرفته است.


وی به اهمیت پرداختن به علوم انسانی اشاره کرد و در همین رابطه افزود: در بحث علوم انسانی برداشته خیلی خوبی را می‌توانیم داشته باشیم به عنوان مثال پیشگیر از وقوع جرم نیز در رابطه با علوم انسانی تعریف می‌شود. پیشگیر از وقوع جرم در زمان بارداری و حتی قبل از آن اهمیت دارد و این نشان می‌دهد که فطرت و ذات انسان بستگی به علوم انسانی اسلامی دارد؛ هر چه اعتقادات شما به اسلام قوی‌تر باشد در علوم انسانی نیز قوی‌تر هستید.


این حقوقدان برجسته خاطرنشان کرد: یکی از معضلات کشور ما این است که فارغ‌التحصیلان ما چه در علوم انسانی و چه در علوم دیگر سالیان سال است که یک منبع را می‌خوانند و این نمی‌تواند با فطرت آن‌ها مطابقت داشته باشد و ما این جا است که فشارهای اجتماعی ناهنجارهای اجتماعی و غیره شکل می‌گیرد.

 

وی در رابطه با اهمیت علوم انسانی مبتنی بر اسلام به تفاوت مدارس ایران و ژاپن پرداخت و گفت: درست است که کودکان و بچه‌ها ما در دوران ابتدای نسبت به بچه‌های ژاپنی با توجه به امکانات داری هوش هیجانی پایین‌تری هستند اما مشاهده می‌کنیم که همان دانش‌آموزان ژاپنی بعد از فارغ‌التحصیل از دوران ابتدای میزان خودکشی در دانش آموزان ژاپنی بالا است و دلیل آن این است که در دوران ابتدای ما بر روی معنویت کار می‌شود اما در مدارس ژاپن این گونه نیست.


این پژوهشگر ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که نسل چهارم و پنجم انقلاب هستند که در همین پایگاه‌های بسیج انقلاب را حفظ کردند.

 

منبع: زنان فردا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده