تحریم های جدید چین علیه آمریکا-راهبرد معاصر

تحریم های جدید چین علیه آمریکا

تصویب طرح های مداخله آمیز کنگره درباره ی هنگ کنگ از سوی ترامپ منجر به وضع تحریم های جدید پکن علیه ایالات متحده آمریکا  شده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 02
کد خبر: ۲۹۵۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ سه سال از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید می گذرد، براورد حضور سه ساله او نشان از تنش شدید لفظی، سیاسی و اقتصادی میان واشنگتن و پکن است. ماهی نیست که ایالات متحده به دستور ترامپ تحریمی جدیدی و یا تعرفه ای جدیدی علیه چین اعمال نکند.

 

تحولات اخیر حاکم بر هنگ کنگ نیز فضا را برای مداخله بیش از پیش واشنگتن در امور داخلی چین فراهم آورده و این مسئله با واکنش پکن همراه بوده است.

 

چین امروز دوشنبه اعلام کرد در تلافی تصویب قانون اخیر حقوق بشر هنگ کنگ توسط آمریکا، برخی از سازمان های غیردولتی ایالات متحده که «مسئول آشوب کنونی هنگ کنگ» هستند را تحریم کرده است.

 

هوا چون اینگ سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد سازمان های غیردولتی مستقر در ایالات متحده آمریکا از قبیل «دیده بان حقوق بشر» و «خانه آزادی» باید به خاطر حمایت از اقدامات افراطی و خشونت آمیز و همچنین تحریک جوانان به فعالیت های جدایی طلبانه در هنگ کنگ مجازات شوند و هزینه آن را بپردازند.

 

او تصریح کرد: این کشور همچنین پذیرش درخواست کشتی ها و هواپیماهای نظامی ایالات متحده را برای بازدید از هنگ کنگ به عنوان بخشی از این اقدامات متوقف کرده است.

 

دولت آمریکا چندی پیش دو قانون جدید به تصویب رسانده بود تا از جنبش‌دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ حمایت کند. یکی از این دو قانون به دولت آمریکا اجازه می‌دهد، چین را به خاطر مواردی که به نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ برمی‌گردد، مورد تحریم قرار دهد.

 

افزون بر آن وزارت خارجه آمریکا موظف است، دست کم یک بار در سال وضعیت خودمختاری هنگ‌کنگ از چین را مورد بررسی قرار دهد و ارزیابی کند که آیا هنگ‌کنگ می‌تواند از موازین تجاری ویژه آمریکا بهره ببرد.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته ۶ آذر همچنین قانونی را به امضاء رسانده بود که صدور مهمات و تسلیحاتی چون گاز‌های اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و دستگاه‌های شوک الکتریکی به چین را منع می‌کند.

 

این اقدام با واکنش‌های تند دولت‌های چین و هنگ‌کنگ روبرو شد و آن را "مداخله‌جویی آمریکا" در مسایل داخلی هنگ‌کنگ دانستند.

 

اعتراضات در هنگ‌کنگ که حدود شش ماه پیش آغاز شد، ابتدا علیه طرحی قانونی صورت گرفت که بر اساس آن دولت هنگ‌کنگ می‌تواند منتقدان و مخالفان رژیم چین را به دولت این کشور تحویل دهد.

 

با پس گرفتن این طرح از سوی دولت هنگ‌کنگ، از ماه اکتبر سال جاری میلادی معترضان خواهان دموکراسی در هنگ‌کنگ و کاهش نفوذ پکن در آنجا هستند. آنها بارها به اقدامات خشونت‌آمیز پلیس انتقاد کرده و برخی ناظران معتقدند که خشونت متقابل از جانب آنان، واکنش به رفتار پلیس است.

 

پکن پیشتر در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد، تاکید کرده بود که اقدام برای مداخله در امور هنگ‌کنگ محکوم به شکست است.

 

چین هشدار داده بود، آمریکا در صورت ادامه "اقدام خودسرانه" در خصوص هنگ‌کنگ باید مسؤولیت پیامدهای اقدام متقابل این کشور را بر عهده بگیرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده