بوی نامطبوع تهران و سردگمی مسئولین مربوطه!-راهبرد معاصر

بوی نامطبوع تهران و سردگمی مسئولین مربوطه!

از روز گذشته بوی نامطبوعی که مشابه ان سال گذشته تهرانی ها را آزرده خاطر کرده بود در برخی نقاط شهر قابل استشمام بود. در این میان مسئولین شهری و دولتی همچون دفعه ی پیشین ضمن ابراز بی اطلاعی، تلاش نمودند توپ را به زمین یکدیگر بیاندازند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 03
کد خبر: ۲۹۶۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ غلامحسین محمدی در مورد انتشار بوی نامطبوع در پایتخت با بیان اینکه مرجع اعلام بوی نامطبوع تهران، استانداری است گفت: بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده و تماس‌هایی که با سازمان آتش‌نشانی تهران برقرار شده در مناطقی از جمله منطقه۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱و۱۳ اکیپ‌هایی از آتش‌نشانی و کارشناسان ما به اداره‌های کل مختلف اعزام شده‌اند و موضوع را بررسی کردند.

 

وی ادامه داد: چیزی که برای ما تاکنون مسجل شده این است که بخشی از مناطق شهر تهران درگیر هستند و نه در همه مناطق و منشا با توجه به عملیات‌های کارشناسی که تاکنون صورت گرفته، مشخص نیست.

 

محمدی با بیان اینکه ما گزارش‌ها را به استانداری تهران اعلام کرده‌ایم، گفت: سازمان مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی همچنان پیگیر منشأ هستند و گزارش‌ها را رصد می‌کنند اما پاسخگویی نهایی به این مسئله و کشف موضوع از اختیارات استانداری تهران است و طبق قانون مدیریت بحران کشور، شورای مدیریت بحران استان، نتیجه آن را رسما اعلام خواهد کرد.

 

ارزیابی بوی نامطبوع تهران توسط دستگاه‌های سنجش سازمان محیط زیست

 

انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: این جلسه چهار دستور جلسه داشت که نخست گزارشی از وضعیت آلودگی هوا در سال ۹۸ ارائه شد که براساس آن بررسی‌هایی درخصوص شاخص‌های آلایندگی در تهران مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب در سال ۹۸ تاکنون دو روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم.

 

وی افزود: موضوع دومی که مورد بررسی قرار گرفت گزارشی درخصوص مقابله با پدیده گرد و غبار بود که توسط منابع طبیعی استان ارائه شد.

 

استاندار تهران ادامه داد: هواشناسی نیز گزارشی را در این جلسه ارائه کرد که فردا در سطح استان شاهد بارش باران و در ارتفاعات شاهد بارش برف خواهیم بود. در حال حاضر شاخص آلایندگی عدد ۱۶۷ را نشان می‌دهد اما با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌ها برای فردا تعطیلی مدارس را نخواهیم داشت.

 

بندپی درخصوص انتشار بوی نامطبوع در برخی نقاط شهر تهران نیز گفت: در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و بخشی از منطقه ۲ تهران گزارش‌هایی از انتشار بوی نامطبوع به ما رسیده که در حال حاضر دستگاه‌های سنجش سازمان حفاظت محیط زیست در این مناطق مشغول ارزیابی هستند اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. بی‌تردید به محض حصول نتیجه، نتایج به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: در برخی از مواقع سال جهت باد تهران که غالباً از سمت غرب وزیده می‌شود، تغییر می‌کند و مانند امروز از جنوب به سمت مرکز شهر می‌وزد. امیدواریم منشأ این بوی نامطبوع مشخص شود.

 

واکنش محیط زیست تهران به انتشار بوی نامطبوع در پایتخت

 

در جریان برگزاری سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به ریاست انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران - برگزار شد پس از ارائه گزارشی در خصوص آلودگی هوای استان تهران از سوی محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران ، استاندار تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران به‌ویژه در مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۲ - که از بعد از ظهر امروز گزارش‌های آن منتشر شده است - پرسید و رستگاری گفت: همکاران ما در حال آنالیز این موضوع هستند تا منشا این بو را پیدا کنند قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد تشخیص منشا آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.

 

در ادامه جلسه محسنی بندپی در خصوص مرکاپتان‌ها از نماینده اداره گاز استان پرسید که علی فارسیجانی - رییس ایمنی و آتش‌نشانی شرکت گاز استان تهران - در پاسخ گفت: مرکاپتان‌ها در ایستگاه‌های ورودی شهر به شبکه گاز تزریق می‌شوند و اقدامات کنترلی روی آن‌ها براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط اعمال می‌شود.

 

وی ادامه داد: گاز به‌صورت طبیعی هنگامی که از طریق خطوط انتقال به ورودی‌های تهران می‌رسد به خودی خود بویی ندارد و هنگام ورود به دروازه‌های شهر به دلیل ایمنی و ضرورت اطلاع شهروندان هنگام نشتی مرکاپتان‌های مایع با نظارت‌های کامل براساس حجم گاز مصرفی به گاز تزریق می‌شود تا بودار شود و هنگام نشتی شهروندان بوی گاز را تشخیص دهند.

 

در ادامه جلسه جلالی - نماینده سازمان هواشناسی - نیز در ارائه گزارشی گفت: آلودگی تهران از هفته قبل تا به امروز ادامه دارد و درحال حاضر شاخص آلودگی عدد ۱۵۳ را نشان می‌دهد ولی امروز سیستم باران‌زایی وارد استان می‌شود و از ساعت حدود دو یا سه بامداد بارش‌ها آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم پنج تا ۲۰ میلی‌متر بارندگی و بیشتر در نیمه غربی و شمالی استان داشته باشیم. این بارش‌ها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود و تا روز چهارشنبه نیز کم و بیش در استان ادامه خواهد داشت.

 

علت بوی نامطبوع پایتخت وزش باد مرطوب از جنوب است

 

رضا شهبازی عصر دوشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران برگزار شد طی سخنانی شهبازی در خصوص علت بوی بد تهران اظهار داشت: جهت باد جنوبی علت انتشار این بوی نامطبوع است.

 

شهبازی گفت: بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد از جنوب به سمت مرکز شهر بوده که با رطوبت همراه است می باشد.

 

مدیرکل دفترمخاطرات سازمان زمین‌شناسی بیان داشت: هر زمان که جهت این باد به سمت جنوب تغییر می کند این بوی نامطبوع به مشام خواهد رسید.

 

تاسیسات آبفای تهران عامل انتشار بوی نامطبوع نیستند

 

محمدرضا کرمی‌نژاد در این باره ادامه داد: از زمان آگاهی از این موضوع، گروه‌های عملیاتی این شرکت برای بررسی وضعیت تاسیسات به‌ویژه تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، شبکه توزیع، خطوط انتقال و تونل‌های فاضلاب‌رو به مناطق مختلف تهران اعزام شدند که بنا به گزارش‌ این گروه‌ها، هیچ یک از تاسیسات آبفای استان تهران عامل انتشار این بو نیستند.

 

وی اضافه کرد: هیچ نقطه‌ای از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تهران دچار پس‌زدگی نبوده است و بر پایه سنجش PH نیز خطوط انتقال و شبکه آب و فاضلاب تهران مشکلی نداشته‌اند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده