آخرین تحولات عراق/ از هشدار الفتح نسبت به توطئه استکبار جهانی تا تکذیب حمله به مقر مقتدی صدر-راهبرد معاصر

آخرین تحولات عراق/ از هشدار الفتح نسبت به توطئه استکبار جهانی تا تکذیب حمله به مقر مقتدی صدر

بحران در عراق در حالی وارد سومین ماه خود می شود، که اختلاف فاحش میان احزاب عراقی در رابطه با آینده سیاسی این کشور به تداوم شکاف فزاینده سیاسی و اجتماعی در این کشور منجر شده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 08
کد خبر: ۳۰۱۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ استعفای عادل عبدالمهدی از سمتِ نخست وزیری عراق نیز به بازگشت آرامش به این کشور نیانجامیده است. بحران در عراق در حالی وارد سومین ماه خود می شود، که اختلاف فاحش میان احزاب عراقی در رابطه با آینده سیاسی این کشور به تداوم شکاف فزاینده سیاسی و اجتماعی در این کشور منجر شده است.

 

حملات خونین دو شب پیش در بغداد، موجب رویارویی بیش از پیش گروه های دخیل در عراق شده است. در این میان ائتلاف فتح در مجلس عراق اعلام کرد مقاومت در حال گذر از مرحله مهم و خطرناکی است و با فشار گسترده با هدف کوتاه آمدن از حقوق و اهداف خود مواجه است.


این ائتلاف افزود: تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه برخی شخصیت‌های عراقی هیچ تأثیری ندارد و بر توانایی مقاومت برای مقابله با طرح‌های استکباری تأثیری نخواهد گذاشت.



این ائتلاف همچنین افزود به تدریج نشانه‌های طرح استکباری برای ایجاد هرج و مرج، ویرانی و تأمین مالی تروریسم دیده می‌شود.

 

بارزانی و علاوی: تغییر خارج از قانون اساسی عراق پذیرفتنی نیست

 

دفتر بارزانی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی در دیدار با علاوی درباره اوضاع سیاسی، آخرین تحولات جاری در عراق از جمله تنش ها و درگیری ها در استانی جنوبی کشور گفت و گو کردند.

 

طبق این بیانیه، دو طرف توافق کردند که «هیچ گونه تغییری در روند سیاسی کشور خارج از چارچوب قانون اساسی و مکانیزم دموکراسی پذیرفتنی نیست.»

 

دو طرف همچنین بر حمایت و کمک به دولت کنونی عراق به ریاست عادل عبدالمهدی تاکید کردند.

 

بارزانی و علاوی از دولت خواستند که همه تلاش خود را برای برقراری امنیت، کنترل اوضاع، محاکمه فاسدان و عاملان ریخته شدن خون بیگناهان به کار بگیرد.

 

رهبر حزب دمکرات کردستان عراق پیشتر در خصوص تحولات عراق گفته بود که هر گونه تغییر باید حقوق همه بافت های اجتماعی عراق را در نظر بگیرد.

 

بارزانی گفته بود که هرگونه تغییر باید در راستای برقراری امنیت، ثبات، حاکمیت قانون و تحقیق مطالبات مشروع ملت مظلوم عراق شود.

 

سلسله تظاهرات و تجمعاتی که از مهرماه گذشته با مطالبات عمدتا معیشتی در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق شروع شده، طی دو ماه اخیر به خشونت کشیده شده است.

 

رهبران عراق و نیز تحلیلگران این کشور اعتقاد دارند عوامل نفوذی و وابسته به دستگاه های اطلاعاتی بیگانه در به خشونت کشیده شدن این تظاهرات دخیل هستند.

 

حمله پهپادی به محل اقامت «مقتدی صدر» در نجف اشرف تکذیب شد

 

دفتر فرماندهی وزارت دفاع عراق روز شنبه با صدور بیانیه‌ای هرگونه حمله پهپادی عراق به منطقه محل اقامت سید مقتدی صدر در منطقه حنانه شهر نجف اشرف را تکذیب کرد.

 

به نوشته پایگاه «السومریه نیوز»، دفتر فرماندهی وزارتخانه یادشده در این بیانیه گفت که اطلاعاتی درباره حمله پهپادی به دست نیامده و آنچه که در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، صحت ندارد و قابل استناد نیست.

 

وزارت دفاع عراق همچنین به رسانه‌هایی که چنین اخبار نادرستی را منتشر می‌کنند، هشدار داد که اقدامات قانونی و قضایی لازم مربوط به انتشار این خبر بی پایه و اساس، انجام می‌گیرد.

 

امروز «صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان الصدر مدعی شد که منطقه «الحنانه» در نجف اشرف هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

 

العراقی در فیسبوکش نوشت: «این حمله در پاسخ به دستوراتی انجام شده که مقتدی الصدر در خصوص کلاه‌ آبی‌ها دیشب برای حمایت از انقلابیون در بغداد و پیشتر در نجف، صادر کرده بود.»

 

تاکید رئیس پارلمان عراق بر جلوگیری از هرگونه فعالیت مسلحانه در تظاهرات

 

دفتر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت جلوگیری از هرگونه پدیده مسلحانه خارج از چارچوب دولت تاکید کرد.

 

در این بیانیه آمده است که رئیس پارلمان عراق با اهتمام شدید، حوادث شامگاه جمعه و حملات مسلحانه به تظاهرکنندگان صلح‌جو را که از سوی باندهای جنایتکار غیر قانونی رخ داد و چندین کشته و مجروح به جا گذاشت، پیگیری می‌کند.

 

دفتر رئیس پارلمان عراق در ادامه آورده است ;i الحلبوسی ضمن محکوم کردن حملات روز گذشته به معترضان صلح‌جو، بر این مسأله تأکید دارد که دولت و نیروهای امنیتی باید نقششان را با قدرت قانون برای حفظ امنیت و حفاظت از شهروندان و اموال آنها ایفا کنند و مانع از هرگونه پدیده مسلحانه خارج از چارچوب دولت شوند.

 

گروهی از افراد مسلح ناشناس جمعه شب به معترضان عراقی در منطقه السنک در نزدیکی میدان التحریر حمله و اقدام به شلیک گلوله به سمت آنها کردند. ۲۵ معترض عراقی در پی این حمله کشته و بیش از ۷۰ تن دیگر نیز مجروح شدند.

 

پارلمان عراق دوشنبه جلسه فوق العاده برگزار می‌کند


پارلمان عراق دوشنبه جلسه فوق العاده‌ای را با حضور فرماندهان ارشد امنیتی برای بررسی تحولات اخیر از جمله حملات افراد ناشناس به تظاهرکنندگان در منطقه "السنک" بغداد برگزار می‌کند.

 

در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس به معترضان در منطقه السنک تعدادی کشته و زخمی شده‌اند. درحال حاضر نیروهای امنیتی عراق در این منطقه برای ممانعت از اقدامات خرابکارانه مستقر هستند.

 

بغداد و سایر استان‌های عراق از مدت‌ها پیش شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه وضعیت اقتصادی هستند. به دنبال این اعتراضات عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری عراق استعفا کرد.

 

رییس جمهوری عراق حمله به معترضان را جنایت خواند

 

صالح در این بیانیه نیروهای امنیتی را به حمایت از تظاهرکنندگان مسالمت جو و مراقبت از اموال عمومی و خصوصی و پیگرد مجرمان فراخواند.

 

رییس جمهوری عراق خاطرنشان کرد که با مسئولان ذیربط حوادث روز گذشته و اقدام جنایتکارانه عده ای خارج از قانون که به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان در بغداد منجر شد، با نهایت حساسیت پیگیری می کند.

 

صالح همچنین همه طرف ها را به محترم شمردن وجه مسالمت آمیز تظاهرات و همکاری میان معترضان و نیروهای امنیتی برای تامین امنیت و مقابله با افراد خارج از قانون فراخواند.

 

شامگاه گذشته (جمعه) یک گروه مسلح ناشناس سوار بر وانت به منطقه "پل سنک" در ۵۰۰ متری میدان تحریر در بغداد حمله کرده و با جمعی از تظاهرکنندگان که در پارکینگ چند طبقه ای این پل مستقر شده بودند، درگیر شدند.

 

در این درگیری مسلحانه تعدادی از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند؛ آمارها در این خصوص متفاوت است، وزارت کشور عراق قربانیان درگیری مسلحانه در پل سنک در مرکز بغداد را ۴ کشته و ۸۰ زخمی اعلام کرده است.

 

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی و پلیس عراق آخرین آمار کشته شدگان شب گذشته در بغداد را ۲۳ نفر اعلام کرده است.

 

به گفته کارشناسان برخی از عوامل خشونت زا نمی خواهند شرایط طبیعی به عراق باز گردد و قصد دارند با ایجاد حوادث خونین به تحریک تظاهرکنندگان و آشوب افکنی در کشور عراق دامن بزنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده