توصیه مراجع به ائمه جمعه: به جریانهای سیاسی گرایش نشان ندهید-راهبرد معاصر

توصیه مراجع به ائمه جمعه: به جریانهای سیاسی گرایش نشان ندهید

آیات عظام جواد آملی و نوری همدانی در دیدار با رئیس و معاونین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به ائمه جمعه توصیه نمودند تا از ابراز گرایش‌های سیاسی و تمایل به احزاب و جریان های سیاسی در نماز جمعه پرهیز نمایند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
کد خبر: ۳۰۶۱۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس و معاونین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه روز گذشته با سفربه شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو نمودند.

 

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین محمد جواد حاج علی‌اکبری رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، افزود: گرچه نماز جمعه یک نماز سیاسی ـ عبادی است اما این بدین معنا نیست که ائمه جمعه گرایش‌ها و سلایق سیاسی خود را در نماز جمعه مطرح کنند.

 

آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: ائمه جمعه باید در این خصوص هوشیار باشند.

 

وی درتوصیه‌ای به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، بیان کرد: از وجود ائمه جمعه‌ای که به دلیل کهولت سن، جای خود را به جوانان می‌دهند، باید استفاده شود.

 

وی افزود: آن‌ها باید وارد عرصه بازرسی شوند، به مناطق مختلف سرکشی کنند، با ائمه جمعه جوان دیدار کنند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها بگذارند و در بین ائمه جمعه همدلی ایجاد نمایند.

 

این مرجع تقلید در ادامه گفت: نمازجمعه یکی از میوه‌های طیب و طاهری است که به برکت خون پاک شهدا در این کشور به ثمر نشست.

 

وی افزود: نماز جمعه سوای از دیگر نمازها، یک صبغه سیاسی نیز دارد و یک عمل سیاسی ـ عبادی محسوب می‌شود و در اینجا چون سیاست که امری دنیوی است در کنار نماز قرارگرفته، اگر لحظه‌ای درخصوص اهمیت نماز جمعه غفلت شود، خطرات فراوانی را در پی خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: نزاهت اخلاقی و دیانت باید درحد اعلای آن در ائمه نماز جمعه وجود داشته باشد و در مسائل دینی جای هیچ‌گونه سهل‌انگاری برای ائمه جمعه وجود ندارد.

 

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که نماز، عمود دین است، بیان کرد: اگر برای این عمود مشکلی پیش بیاید، کل دین آسیب می‌بیند درنتیجه ائمه جماعت و جمعه باید هر روز در جهت رشد معنوی خود بکوشند.

 

وی با بیان این‌که در موارد خطیر، احتیاط از استحباب می‌گذرد و واجب می‌شود، ادامه داد: معنای احتیاط طبق بیان حضرت امیر که به کمیل فرمودند این است که، دور دینت یک دیوار محافظ بکش تا دینت از هر خطری مصون و محفوظ بماند، این نکته باید جزء سبک زندگی ائمه جمعه باشد.

 

وی خاطرشان کرد: وقتی خیمه‌ای باشد که عمود محکم و سالمی داشته باشد، ناگزیر همه مردم برای پناه بردن از آسیب‌های مختلف به آنجا پناه خواهند برد و حول این عمود و زیر آن خیمه جمع خواهند شد، چرا که می‌بینند هر کس به این خیمه آمد جز خیر چیزی ندید.

 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات صوت گرفته در تقویت جایگاه نماز جمعه ارائه نمود.


آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز در دیدار رئیس و معاونین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تأکید کرد: امامان جمعه نقش بسیاری مؤثری به عنوان مهم‌ترین شبکه ارتباطی مردم و نظام دارند.

 

وی اولین و مهمترین وظیفه ائمه جمعه را رعایت تقوی، مردمی بودن و ساده زیستی دانست و گفت: ائمه جمعه علاوه بر ارتباط با مردم باید ارتباط با علما و روحانیت را نیز در نظر داشته باشد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به ارتباط برقرار کردن مردم با عالمی که در منطقه آنها باشد، افزود: حفظ حرمت علمای بلاد از وظایف ائمه جمعه است.

 

وی در ادامه گفت: ورود یا گرایش ائمه جمعه به احزاب یا جناح‌های سیاسی امری مضر است که باید از آن دوری کنند.

 

آیت الله نوری همدانی تبیین سیاست‌های کلی نظام و انقلاب و رهبری را وظیفه دیگر ائمه جمعه دانست و افزود: نقش امام جمعه در شهر همانند نقش یک پدر در خانواده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار