تنش لفظی میان جانسون و جدایی طلبان اسکاتلند-راهبرد معاصر

تنش لفظی میان جانسون و جدایی طلبان اسکاتلند

با وقوع پیروزی چشمگیر حزب محافظه کار در انتخابات اخیر بریتانیا و خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا، رهبران جدایی طلب اسکاتلند مصمم تر از هر زمانی خواستار برگزاری مجدد رفراندوم جدایی در این منطقه هستند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 15
کد خبر: ۳۰۹۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتشار نتایج انتخابات زودهنگام پارلمان بریتانیا با ناباوری همگان روبرو شد. حزب محافظه کار به رهبری جانسون موفق به کسب بالاترین کرسی ها از زمان مارگارت تاچر شده و حزب کارگر سنگین ترین شکست هشتاد و چهار سال اخیر را متحمل شد.

 

فرایند رأی گیری در انتخابات سراسری بریتانیا از روز پنجشنبه در چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد. این اولین انتخابات سراسری در انگلیس بود که به دلیل ناتوانی جانسون در تصویب طرح برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر آن (31 اکتبر - 9 آبان)، در آخرین ماه سال میلادی (دسامبر) برگزار شد.پیروزی حزب محافظه کار با واکنش های متفاوتی همراه بوده است.

 

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار جمعه بعد از پیروزی قاطع در انتخابات سراسری این کشور، مجددا وعده داد انگلیس را در اوایل سال 2020 از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

 

جانسون طی سخنرانی در جمع هواداران خود، با تاکید بر اجرای برگزیت، گفت: «ما موفق شدیم، ما بن‌بست را شکستیم... از همه کسانی که کمک کردند تا بزرگترین اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار از زمان دهه 1980 به دست بیاید، تشکر میکنم».

 

وی تصریح کرد نتیجه انتخابات بن‌بستی را که بر سیاست این کشور سایه افکنده بود در نوردید و اینک او وظیفه دارد تا وعده‌ای را که حزب محافظه‌کار درخصوص اجرای برگزیت داده است، محقق کند. جانسون بار دیگر شعار معروف خود در کارزارهای اننتخاباتی را تکرار کرد و گفت: بیایید برگزیت را اجرا کنیم.

 

پیروزی جانسون اما به مذاق جدایی طلبان اسکاتلندی خوش نیامده و از همان زمان تا به اکنون خواستار برگزاری رفراندوم برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا شده اند.

 

«نیکولا استورجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند پس از پیروزی چشمگیر حزبش در انتخابات پارلمانی تاکید کرد که باید همه‌پرسی جدیدی درباره جدایی اسکاتلند از بریتانیا برگزار شود.

 

استورجن بامداد جمعه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز اظهار داشت: مردم اسکاتلند باید درباره آینده خود حق انتخاب داشته باشند. اسکاتلند نباید با دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلستان همراه شده و بر خلاف اراده‌اش از اروپا جدا شود.

 

رهبر حزب ملی اسکاتلند تاکید کرد: ما خواهان برگزیت نیستیم. بوریس جانسون شاید ماموریتی برای خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا داشته باشد اما قطعا ماموریت او این نیست که اسکاتلند را از اتحادیه اروپا خارج کند. اسکاتلند باید حق انتخاب درباره آینده‌اش را داشته باشد.

 

با این حال نخست وزیر انگلیس که حزبش در انتخابات روز پنجشنبه اکثریت آراء را کسب کرد، با امکان برگزاری همه پرسی دیگری برای استقلال اسکاتلند مخالف کرد.

 

جانسون در تماسی تلفنی با «نیکولا استرجن» وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت که با برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال اسکاتلند مخالف است.

 

ناسیونالیست‌های اسکاتلندی در انتخابات روز پنجشنبه اکثریت مطلق آراء را در این منطقه از آن خود کردند و نتایج بهتری نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ کسب کردند. آنها توانستند ۴۸ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در مجلس بریتانیا را از آن خود کنند.

 

وزیر اول اسکاتلند: جانسون نمی‌تواند به اسکاتلند زور بگوید

«نیکلااسترجن» وزیر اول اسکاتلند به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هشدار داد که نمی‌تواند بدون خواست اسکاتلند این منطقه را در ذیل حاکمیت انگلیس نگه دارد.

 

گفتنی است جانسون که حزبش در انتخابات روز پنجشنبه اکثریت آراء را کسب کرد، با امکان برگزاری همه پرسی دیگری برای استقلال اسکاتلند مخالفت کرد.

 

ناسیونالیست‌های اسکاتلندی در انتخابات روز پنجشنبه اکثریت مطلق آراء را در این منطقه از آن خود کردند و نتایج بهتری نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ کسب کردند. آنها توانستند ۴۸ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند در مجلس بریتانیا را از آن خود کنند.

 

استرجن در پاسخ به مخالفت جانسون گفت: اگر وی فکر می‌کند «نه» گفتن به این مسئله خاتمه می‌دهد کاملا اشتباه می‌کند. دوام انگلیس فقط با اجماع نظر ممکن است و اگر جانسون از پادشاهی متحد بریتانیا مطمئن است، پس باید به این مورد (همه پرسی) هم اطمینان داشته باشد و تصمیم‌گیری را به مردم واگذار کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده