معاون وزیر نیرو: استانهای شرقی اعتبارات لازم را برای انتقال آب دریا لحاظ نمایند-راهبرد معاصر

معاون وزیر نیرو: استانهای شرقی اعتبارات لازم را برای انتقال آب دریا لحاظ نمایند

معاون وزیر نیرو با تاکید بر برنامه انتقال آب دریا به 17 استان جهت مقابله با خشکسالی اظهار داشت: استفاده از آب دریا می‌تواند تا سال‌ها نیازهای آبی استان‌های شرقی کشور را تامین کند و این اتفاق مهم در راستای شکوفایی و آبادانی این استان‌ها گرفته شده است.
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 16
کد خبر: ۳۰۹۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش و همزمان با تصویب مصوبه ای در هیات دولت مبنی بر انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، شاهد اعتراض ها و حواشی متعدد در پارلمان بودیم،‌ امری که به امضای استیضاح وزیر نیرو از سوی نمایندگان استان های شمالی منجر شد.

 

در جریان رای گیری طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی؛ نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رفتند، مهرداد لاهوتی، کاظم دلخوش، قاسم احمدی لاشکی، علی نجفی خوشرودی، کوچکی نژاد، شاعری و دیگر نمایندگان استانهای ساحلی در حرکتی اعتراضی در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند.

 

آنها با در دست داشتن برگه‌هایی با شعارهایی "بلای زاینده رود و دریاچه ارومیه را برای دریای خزر تکرار نکنید"، "انتقال آب دریای خزر= نابودی محیط زیست"، "ملت اجازه نابودی دریای خزر را نخواهد داد"، "آقای رییس جمهوری تصمیم غیر کارشناسی=نابودی دریای خزر"، "نه ملت به انتقال آب دریای خزر "، "استیضاح وزیر نیرو فوری"، با ایجاد سرو صدا و بی نظمی، توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کردند.

 

با این حال و با وجود اخطارهای متعدد مبنی بر پیامدهای مالی و زیست محیطی انتقال آب از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به دشت های مرکزی کشور، مسئولین دولتی گویا عزم خود را در این رابطه جزم نموده اند.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این باره گفته است: آب ۱۷ استان خشک و بی آب کشور به منظور استفاده در بخش‌های مختلف و کاهش خسارت‌های خشکسالی از دریا تامین می‌شود.

 

قاسم تقی زاده خامسی در دومین نشست مشترک استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی که در چابهار برگزار شد اظهار داشت: از برنامه انتقال آب به این استان‌ها استقبال می‌کنیم و انتطار داریم تمام مطالعات به صورت دقیق انجام و مجوزهای زیست محیطی نیز اخذ شود.

 

وی بیان کرد: استان‌های شرق کشور برای انتقال آب حساسیت بیشتری داشته باشند و اعتبارات لازم را در نظر گرفته تا در کمترین زمان این طرح اجرایی شود.

 

معاون آب و آبفای وزیر نیرو بر تخصیص منابع، تعیین مصارف هر استان و رعایت تمام الزامات انتقال آب دریای عمان تاکید کرد و افزود: مطالعات فنی، زیست محیطی و اقتصادی از ضرورت‌های این طرح ست.

 

وی بیان کرد: استانداران برای اقتصادی بودن این طرح و منابع موردنیاز آن تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و بر اجرایی شدن سریع آن گام بردارند.

 

تقی زاده خامسی ادامه داد: استفاده از آب دریا می‌تواند تا سال‌ها نیازهای آبی استان‌های شرقی کشور را تامین کند و این اتفاق مهم در راستای شکوفایی و آبادانی این استان‌ها گرفته شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده