دفاتر حزب الله و حماس در سودان بسته می شود-راهبرد معاصر

دفاتر حزب الله و حماس در سودان بسته می شود

مقامات سودانی بر آنند تا در تداوم نزدیکی مفرط به آمریکا و خروج این کشور از لیست، کشورهای حامی تروریسم آمریکا، دفاتر حزب الله لبنان و حماس را در این کشور ببندند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 16
کد خبر: ۳۰۹۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ عزل عمرالبشیر از قدرت توسط نظامیان و روی کارآمدن دولتی نیمه نظامی در سودان موجب تغییر رویه این کشور در مناسبات بین المللی شده است. عبدالله حمدوک در اولین گام تصمیم گرفته تا با نزدیکی به ایالات متحده، زمینه خروج این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا را فراهم آورد.

 

به واقع سقوط دولت دیکتاتوری عمرالبشیر و روی کار آمدن نظامیان در این کشور، ایالات متحده آمریکا را بر آن داشته تا با بهره گیری از شدیدترین فشارهای بین المللی زمینه نزدیکی فزاینده خارطوم به سیاست های واشنگتن در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم آورد.

 

سودان در سال 1993 طی دوره رئيس جمهوری پیشین عمر البشیر در فهرست آمریکایی از کشورهای حامی تروریسم قرار داده شد و این وضعیت به مدت بیش از سه دهه تا به امروز ادامه یافته است.

 

از همین رو نخست وزیر جدید سودان در اولین گام به آمریکا سفر نمود. عبدالله حمدوک بعد از سفر شش روزه به آمریکا، اکنون تصمیم گرفته تا دفاتر حزب الله لبنان و جنبش حماس فلسطین را در این کشور آفریقایی ببندد.

 

یک منبع نزدیک به حمدوک دیروز (یکشنبه) به پایگاه خبری انگلیسی "میدل ایست آی" گفت که وی به تازگی تصمیم گرفته برای جلب توجه بیشتر آمریکا برای خارج کردن نام سودان از لیست حامیان تروریسم و نیز لغو تحریم های اقتصادی و سیاسی واشنگتن علیه خارطوم، دفاتر گروه هایی چون حزب الله و حماس را که در آمریکا تروریست شناخته می شوند، در کشورش تعطیل کند.

 

این منبع سودانی که خواست نامش فاش نشود، به این نشریه گفت: از آنجایی که نخست وزیر موقت در نخستین سفر یک مقام عالی سودانی بعد از 34 سال به آمریکا به مقامات آن کشور قول داده بود، هرگونه ارتباط کشورش با گروه های تروریستی و کشورهایی که آمریکا آنها را تروریست می داند را قطع می کند، بنابر این دولت سودان دفاتر حماس و حزب الله و هر گروه اسلامی دیگر که در سودان دفتر دارند را خواهد بست.

 

وی در توجیه این اقدام دولتش افزود: در این مقطع حساس زمانی برای دولت سودان آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد، منافع خودش است و از آنجایی که خارطوم اهمیتی به گروه های سیاسی دیگر کشورهای جهان نمی دهد، بنابراین ضرورتی هم نمی بیند میزبان نمایندگان آنها در کشورش باشد.

 

شایان ذکر است که سودان با وجود قرار داشتن در لیست کشورهای حامی تروریسم قادر نخواهد بود از حمایت طرفهای پول قرض دهند مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برخوردار شود و با وجود این وضعیت به قرض های سربار این کشور تخفیف داده نمی شود.

 

در اوایل ماه دسامبر، سودان و آمریکا توافق کردند که بعد از حدود دو دهه تبادل سفیر را از سر بگیرند. روابط میان سودان و آمریکا از زمان برکناری عمر البشیر از قدرت رو به بهبود گذاشته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده