مردم سوریه پشتیبان جنگ کشورشان و ایران علیه اسرائیل هستند-راهبرد معاصر

مردم سوریه پشتیبان جنگ کشورشان و ایران علیه اسرائیل هستند

ابراهیم الجوده، تحلیلگر سوری در گفتگو با راهبرد معاصر، از پیامدهای مثبت حمله غرب به سوریه گفت و تاکید کرد که سوریه ار هر جنگی علیه اسرائیل حمایت می کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 24
کد خبر: ۳۲۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله چندی پیش امریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، بر خلاف فضاسازی رسانه ای شدیدی که بر پا کرد، چندان نتوانست معادلاتی را تغییر دهد به نحوی که مسئولین دولتی از پاریس، واشنگتن و لندن، مجبور به اعتراف شدند که این حمله با هدف تغییر دادن معادلات انجام نگرفته بود. اما آن چه که از این حمله، مهم تر بود، تجاوز هوایی جنگنده های رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی T4 و به شهادت رساندن جمعی از نیروهای محور مقاومت، شامل 7 نیروی سپاه، بوده است. اکنون جهان منتظر پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این حمله است و بسیاری معتقدند که به زودی، آژیر های جنگ در سرزمین های اشغالی به صدا در خواهد آمد.

ابراهیم الجوده، تحلیلگر سوری المصدر نیوز، در گفتگوی اختصاصی با راهبرد معاصر، پیرامون پیامدهای حمله سه جانبه غرب به سوریه و حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه T4 توضیحاتی می دهد.


به عنوان سوال اول، ارزیابی شما از پیامدهای حمله سه جانبه غرب علیه سوریه چیست؟

از نظر من، این حمله، بیش از آن که به سوریه و به ویژه ارتش سوری، ضربه بزند، به آن یاری رسانده و برایش مفید بوده است. این موضوع به چند دلیل اتفاق افتاده است که توضیحات مختصری می دهم: اول آن که این حمله کلا یک "نمایش" بود که ترامپ برای حفظ وجهه اش انجام داد در نتیجه این حمله، حداقل ضربه به نیروهای سوری وارد شد. دوم، با توجه به این حمله، احتمالا روسیه ارتش سوری را به سلاح های پدافندی به روز تری مجهز خواهد کرد تا از تکرار حملات مشابه در آینده جلوگیری شود.


اینجا در سوریه کمتر کسی از حمله غرب صحبت می کند زیرا همه می دانند که یک حمله بی اثر بوده و جدیت در آن وجود نداشته است.


بنابراین شما معتقدید که حمله امریکا هیچ اثری نداشته. پس هدف اصلی از این حمله چه بوده؟ چرا امریکا باید دست به حمله ای بزند که هیچ نتیجه ای برایش نخواهد داشت؟

من فکر می کنم که هدف اصلی فرستادن یک پیام به روسیه و ایران بوده است. این که امریکا هر وقت بخواهد می تواند برخلاف نظرات سازمان ملل و افکار عمومی بین المللی، حمله کند. همچنین می توان نوعی عرض اندام را هم در این زمینه مد نظر داشت والبته می توان گفت که چنین حمله ای باعث انحراف افکار عمومی داخلی امریکا از افتضاحات ترامپ در داخل می شود.


آیا مردم سوریه از یک جنگ علیه اسرائیل به رهبری ایران حمایت می کنند؟

اکثریت مردم سوریه حمایت می کنند. ما چند سال است که در جنگ هستیم ولی همزمان، مردم از حملات گاه وبیگاه اسرائیل علیه سوریه به تنگ آمده اند. حداقل من و همکارانم از هر گونه جنگی علیه سوریه، پشتیبانی می کنیم.


پیش بینی شما از امکان وقوع حمله ای دیگر علیه سوریه چیست؟

اگر منظور شما، حمله ای از جانب امریکا به طور اخص و غرب به طور اعم باشد، من افقی از آن حداقل در آینده نزدیک نمی بینیم مگر آن که جنگی بزرگ و فراگیر میان ایران-سوریه علیه اسرائیل شروع شود.

بگذارید در مورد ادعای ترامپ در خصوص خروج نیروهای امریکایی از شرق فرات و گمانه زنی ها در رابطه با جایگزین شدن نیروهای ائتلاف عربی در این منطقه صحبت کنیم. از نظر شما اصولا چنین امری ممکن است؟


امکان ندارد که یک ائتلاف سعودی بتواند در سوریه غالب شود. نه دولت می پذیرد و نه ایران. امریکا به خوبی می داند که هیچ چیز جز ارتش این کشور نمی تواند سوری ها را در باز پسگیری شرق دیرالزور و مناطق کردنشین متوقف کند. به محض این که امریکایی ها منطقه را ترک کنند، بی درنگ ارتش عربی سوریه وارد عمل خواهد شد.


کردها هم به این واقعیت واقفند و در تلاش هستند تا امریکا را قانع کنند که بماند اما دیر یا زود، واشنگتن مجبور می شود نیروهایش را بیرون بکشد. از همین رو به نظر می رسد کردها اکنون در فکر مذاکره با دولت برای گرفتن برخی امتیازات هستند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده