واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی در پی شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها-راهبرد معاصر
وحشت سراسری در اردوگاه استکبار جهانی

واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی در پی شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها

به نظر می‌رسد که در پی حمله تروریستی توسط آمریکایی‌ها علاوه بر به این‌که به وحشت جدی از پاسخ جمهوری اسلامی شده‌اند، این حمله تروریستی بدون هماهنگی سایر مقام و سازمان‌های آمریکا توسط ترامپ و پنتاگون انجام گرفته است و همین باعث وحشت در میان آن‌ها گردیده است:
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 03
کد خبر: ۳۲۵۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی در پی شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بعد از اینکه منابع رسمی رسانه‌ای در عراق سحرگاه جمعه اعلام کردند که «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی طی یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیدند. رسانه‌های عراقی به نقل از مقام‌های رسمی این کشور اعلام کردند که سردار سلیمانی و ابو مهندس زمانی که با دو خودرو از فروگاه بین‌المللی بغداد خارج شدند، هدف قرار گرفتند و هر دو شهید شدند. منابع رسانه‌ای عراق می‌گویند بالگردهای آمریکایی هر دو خودرو را هدف قرار دادند که بلافاصله رسانه‌های عراق، منطقه و جهان به آن پرداختند و «کریس مورفی» نماینده مجلس سنای آمریکا در توییتری شهادت سردار سلیمانی را به‌عنوان دومین فرد قدرتمند در جمهوری اسلامی دانست و اعلام کرد: «این آغاز یک جنگ منطقه‌ای بالقوه خواهد بود».

 

شبکه «بی‌بی‌سی » گزارش داد: «دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است». هم‌زمان خبرگزاری «رویترز» گزارش داد: «در پی حمله آمریکا به خودرو سردار سلیمانی در عراق به همراه چند نفر دیگر از جمله دو میهمان مهم در جریان یک حمله هوایی در فرودگاه بغداد کشته شدند» و در ادامه یادآوری کرد: «به نقل سخنگوی الحشد الشعبی می‌گوید آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در شهادت قاسم سلمیانی و المهندس دست داشته‌اند».

 

ایندیپندنت نیز در گزارشی در این رابطه آورد: «تنها چند ساعت پس از اینکه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد احتمالاً نیروهای نیابتی ایران در عراق حمله‌های بیشتری انجام خواهند داد، رویترز از برخورد سه راکت کاتیوشا به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد».

 

در ادامه نوشت: «قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد داشته است. یکی از خبرنگاران واشینگتن‌پست در عراق به نقل از منابع خود گزارش داده که مقامات حشدالشعبی و همراهان آن‌ها در جریان حمله پهپادی به خودروهایشان در حال خروج از  فرودگاه بغداد کشته شده‌اند».

 

و در پایان اضافه کرد: «به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است. مقامات عراقی همواره از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی تبدیل نکنند».

 

واکنش آمریکایی‌ها به تصمیم ترامپ و پنتاگون

به نظر می‌رسد که در پی حمله تروریستی توسط آمریکایی‌ها علاوه بر به این‌که به وحشت جدی از پاسخ جمهوری اسلامی شده‌اند، این حمله تروریستی بدون هماهنگی سایر مقام و سازمان‌های آمریکا توسط ترامپ و پنتاگون انجام گرفته است و همین باعث وحشت در میان آن‌ها گردیده است:

 

در این رابطه «جو بایدن» یکی از رقبای انتخاباتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای یادآوری کرد: «هدف از این اقدام جلوگیری از حملاتی آتی ایران است، اما این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت».

 

و‌ا‌س‌ای‌تودی در یادداشتی به قلم «وندی شرمن» مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا نوشت: «اتفاقات اخیر در عراق نشانه‌ای از شکست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران است».

 

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به موضوع ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی پرداخت و آن را «قمار» دولت فعلی آمریکا دانست. این روزنامه آمریکایی نوشت: «با صادر کردن دستور کشتن قاسم سلیمانی، یکی از عالی‌ترین مقامات نظامی ایران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دست به بزرگترین قمار دوران ریاست جمهوری خود زده است. این گامی است که آمریکا را به مسیر افزایش خشونت های جنگ‌طلبانه پیش می‌برد».

 

در ادامه این گزارش آمده است: «ترامپ در سراسر دوران ریاست جمهوری خود اظهارات و نطق‌های آتشین کرده است اما در برابر اقدامات خصمانه و جنگ طلبانه بدون عمل باقی مانده است. وی به طرفداران خود قول داده که در برابر دشمنان آمریکا از اقدامات قاطع استفاده کند، اما همزمان نیز قول داده است که از جنگ در منطقه غرب آسیا دوری کند و نظامیان آمریکایی را به خانه بازگرداند».

 

انتقام ویرانگر در پی شهادت سردار سلیمانی

«برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در توییتری اضافه کرد: «تنش‌زایی خطرناک ترامپ، ما را به جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر کرده است که می‌تواند به بهای جان‌های بی‌شمار و تریلیون‌ها دلار هزینه تمام شود. ترامپ وعده داد جنگ‌های بی‌پایان را تمام می‌کند اما این اقدام ما را در مسیر [جنگ] دیگری قرار می‌دهد».

 

فاکس نیوز گزارش داد: «نظامیان آمریکا در منطقه غرب آسیا به بالاترین سطح آماده باش درآمدند. به دنبال ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی، مقامات عالی ایران از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور ایران تأکید کرده‌اند که انتقام سختی در راه خواهد بود و صبح امروز نیز جنگنده‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی غربی به پرواز در آمدند».

 

ریانووستی در گزارشی از سخنان«کنستانتین کاساچف» رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه در مورد حمله تروریستی سردار سلیمانی بام عنوان «رعد کبود» نوشت: «این خبر سختی بود که حاکی از درگیری‌های جدید شیعیان با آمریکایی‌ها در عراق است. بدترین سناریو این است که ترور سردار سلیمانی، انتقام آمریکایی‌ها از حمله عراقی‌ها به سفارت این کشور در بغداد باشد. گرفتن انتقام [ترور سردار سلیمانی توسط ایران] چندان طول نمی‌کشد».

 

خبرگزاری فرانسه در مصاحبه‌ای که با میلی «دی‌مونچالین» معاون وزیر خارجه فرانسه تأکید کرد: «آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم. تنش بین ایران و آمریکا در حال افزایش است. افزود اکنون اولویت باید این باشد که ثبات به خاورمیانه بازگردد».

 

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییتری در ذیل این حمله نوشت: «جنگ در طول مساحت منطقه رخ خواهد داد و در آن از ابزارهای گسترده‌ای استفاده خواهد شد و شمار زیادی از اهداف را دربر خواهد گرفت. منطقه به‌طور کامل و شاید همه جهان عرصه جنگ خواهد شد».

 

گردان‌های سید الشهداء عراق تنها با خروج اشغالگران دلمان آرام می‌گیرد و مبارزه در شدیدترین وضعیت خود قرار دارد.

«عبدالرحمن الجزائری» مسئول حشدالشعبی در وزارت دفاع عراق در توییتری نوشت: «امریکا ناقوس جنگ را به صدا در آورده و مسئولیت حمله به مقرهای حشد در قائم و مناطق دیگر را بر عهده خواهد داشت».

 

«کارل بیلت» رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در حساب توییتری خود نوشت: «بیایید فراموش نکنیم که اتحادیه اروپا به‌مدت بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز جنگ بین ایران و آمریکا داشته است. این تلاش‌ها در دوره سخت ترامپ نیز ادامه یافت. اما اکنون فضای دیپلماسی احتمالاً بسیار محدود است».

 

خبرگزاری «اینترفکس» یک تحلیلگر روس در این زمینه گفت که پاسخ تلافی جویانه به شهادت سردار سلیمانی می‌تواند چند مرحله‌ای و با مشارکت نیروهای طرفدار ایران در منطقه باشد. «پریماکوف»  قانونگذار روسیه نیز در این زمینه گفت، با توجه به این که سردار سلیمانی یک مقام رسمی بود،این انتظار می‌رود که ایران واکنش تلافی جویانه  نشان دهد.

 

در این رابطه «عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق بیانیه صادر کرد که السومریه آن را منتشر کرد آورده: «شهادت سردار سلیمانی خطر شعله‌ور شدن یک «جنگ ویرانگر» در عراق، منطقه و جهان را افرایش می‌دهد».

 

افزایش وحدت در منطقه در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی

در این رابطه «هادی العامری» فرمانده حشد الشعبی در بیانیه تأکید کرد: «این اقدام امریکا کاری نکرد جز این‌که عزم ما برای جهاد را بالا برد. دیگر وجود نیروهای بیگانه در عراق، بیهوده شده و ماندن آن‌ها یعنی ریخته شدن خون بیشتر».

 

«شیخ قیس الخزعلی‌» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق اضافه کرد: «همه مجاهدان و مقاومان آماده باشند که "فتح نزدیک" در راه است».

 

وبسایت جنبش حماس فلسطین: «حملات رژیم صهیونیستی به همه اقشار امت اسلامی، یکسان‌سازی تلاش‌ها را در جبهه‌های مقاومت علیه اشغالگر صهیونیستی و کنار گذاشتن اختلافات را می‌طلبد؛ اشغالگری که دشمن اصلی امت اسلام است. ترور سپهبد سلیمانی در حالی به دست متجاوز آمریکایی صهیونیستی هدف قرار گرفت که در خطوط مقدم رویارویی بود. امت [اسلام] پرچم خود را در مقابل این تجاوز بالا می‌گیرد» اعلام کرد که «در راه آزادسازی [قدس] هیچ شکست و عقب‌نشینی وجود ندارد».

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلیمه جوکار
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
1
مرگ بر جنیایتکاد,مررگ بر امریکا مرگ بر آل سعود مرگ بر اسراعیل مرررگ بر ترااااامپپپپپ
سید مهدی ناظری
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
0
عرض تسلیت به مردم ایران و مقام معظم رهبری انسان تعجب میکنه چقدر خون این عزیز مردم رو با توجه به دلخوریها که از اوضاع مملکت داشتن دوباره دور هم جمع کرد جدا از شخصیت مردمی ایشان و گیرایی که ایشان داشت عجب مردم با معرفتی داریم خدا وکیلی هوای این مردم رو داشته باشید
تحلیل های برگزیده