مشکل ما بیش از فروش نفت، هماهنگی با مکانیزم مالی جهان است-راهبرد معاصر
نرسی قربان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مشکل ما بیش از فروش نفت، هماهنگی با مکانیزم مالی جهان است

نرسی قربان تحلیلگر مسائل انرژی درباره کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: کاهش قیمت نفت به دلیل نظر روسیه و عربستان نبود. این موضوع فقط کاتالیست بود و اصل ماجرا به دلیل این بود که بیماری کرونا اقتصاد های جهان را به رکود برده و رشد تقاضا را در جهان کشته است. وقتی اوپک احساس کرد این مساله در حال ایجاد مشکل است پیشنهاد کاهش یک و نیم بشکه ای نفت را مطرح کرد که از سقوط جلوگیری کند.
نرسی قربان؛ تحلیلگر مسائل انرژی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 13
کد خبر: ۳۸۱۴۰

مشکل ما حتی بیش از فروش نفت هماهنگی با مکانیزم مالی جهان است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ نرسی قربان تحلیلگر مسائل انرژی درباره کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر گفت: کاهش قیمت نفت به دلیل نظر روسیه و عربستان نبود. این موضوع فقط کاتالیست بود و اصل ماجرا به دلیل این بود که بیماری کرونا اقتصاد های جهان را به رکود برده و رشد تقاضا را در جهان کشته است. وقتی اوپک احساس کرد این مساله در حال ایجاد مشکل است پیشنهاد کاهش یک و نیم بشکه ای نفت را مطرح کرد که از سقوط جلوگیری کند.

 

دلایلی که برای کاهش قیمت نفت مطرح میشود عدم توافق میان عربستان و روسیه بود، سوال اینجاست که با این وجود چرا تصمیمات این دو بازیگر تا پیش از این در این حد موثر نبود؟

از لحاظ تاریخی، اوپک سال 1960 تشکیل شد و روسیه ای در کار نبود. اخیرا در چند اجلاس اخیر اوپک و غیر اوپکی ها آمده اند و سعی می شود با آنها مصالحه کنند. به عبارتی حضور روسیه سابقه تاریخی جدی ندارد و این هشتمین جلسه ای است که اوپکی ها و غیر اوپکی ها با هم جلسه دارند و در هشت جلسه قبلی با هم، هم عقیده بودند و اینبار به اختلاف نظر رسیده اند.

 

* آیا پشت این ماجرا سناریویی وجود دارد؟

هر کسی و هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است. البته امکان دارد بده بستانی انجام شود و به جایی رسند که توافقی صورت بگیرد.

 

مشکل ما حتی بیش از فروش نفت هماهنگی با مکانیزم مالی جهان است

 

* کارشناسان پیش از این از تغییر مختصات بازار نفت به فاز فراوانی خیر داده و میگفتند هیچ شوکی نمیتواند بازار نفت را با جهش قیمتی روبرو کند، با توجه به اتفاقات اخیر آیا امکان کاهش هر چه بیشتر قمیت نفت وجود دارد؟

کاهش قیمت نفت به دلیل نظر روسیه و عربستان نبود. این موضوع فقط کاتالیست بود و اصل ماجرا به دلیل این بود که بیماری کرونا اقتصاد های جهان را به رکود برده و رشد تقاضا را در جهان کشته است. وقتی اوپک احساس کرد این مساله در حال ایجاد مشکل است پیشنهاد کاهش یک و نیم بشکه ای نفت را مطرح کرد که از سقوط جلوگیری کند. ولی دوگانگی ایجاد شده وضعیت را بدتر و سقوط را واضحتر کرد.

 

* آیا طولانی تر شدن ماجرای کرونا وضعیت بازار نفت جهان را وخیم تر خواهد کرد؟

هر چه طولانی تر شود امکان بازیافت رشد قبلی در اقتصادهای جهان کمتر می شود. در نتیجه این مساله ادامه خواهد داشت. فرض کنید فردا واکسنی پیدا شود در این صورت رونق برمی گردد.

 

* آیا راهی برای رسیدن به ثبات اقتصادی در بازار نفت وجود ندارد؟

متاسفانه در دنیای امروز همه به هم متصل هستیم. ولی در برخی از اقتصاد ها این وابستگی کمتر است. ولی عمده اقتصاد های جهان بهم مرتبط هستند. آسیا و وال استریت به هم ربط پیدا می کنند و افت می کنند و بالا می روند با اینکه هر کشوری مشکلات خود را دارد ولی دنیای کاپیتالیسم بهم متصل است.

 

*یکی از بازیگران موثر بازار نفت در دوره اخیر نفت شیل آمریکا بوده است، با توجه به هزینه بالای تولید این نفت و کاهش قیمت نفت چقدر پیش بینی میکنید این نفت بتواند جایگاه خود را حفظ کند؟

شیل نیز به دلیل این مساله دچار دگرگونی عجیبی خواهد شد. عده ای از تولید کنندگان نفت شیل قبلا این نفت را برای شش ماه تا یکسال آینده پیش فروش کرده اند. آنها می توانند ادامه بدهند ولی کسانی که پیش فروش نکرده اند با مشکل روبرو می شوند چون هزینه های تولید آنها از قیمت نفت بالاتر است. علاوه بر این سرمایه گذاری های آتی در شیل انجام نخواهد شد. همچنین نفت های دریا ها و نفت های گرانتر نیز با عدم سرمایه گذاری روبرو می شوند و همین مساله بعد از مدتی ظرفیت بالای تولید جهان را از بین می برد و مجددا به روال قبلی بر می گردیم.

 

* با توجه به شوک منفی وارد شده و کاهش تقاضا و همچنین کم شدن تولید نفت های گران می تواند نفت ایران را به جایگاه قبلی خود بر گرداند؟

مشکل نفت ایران تحریم است. ما جایگاه خود را به دلیل تحریم ها از دست دادیم. کشورهایی چون هند که همواره به دنبال ارزانترین خوراک بودند حاضر به ریسک نیستند و نمی خواهند خود را با آمریکا درگیر کنند ضمن اینکه بانکی برای همکاری با سیستم مالی و پولی ایران وجود ندارد. در معاملات نفتی باید بانکی کار را بر عهده بگیرد. مشکل ما حتی بیش از فروش نفت هماهنگی با مکانیزم مالی جهان است.

 

* اگر ماجرای کرونا و بازار نفت تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد جهان متحمل چه زیانی خواهد شد و کدام کشورها بیشترین زیان را متحمل می شوند؟

واضح است که کشورهایی با بالاترین میزان تولید متضررین این میدان هستند. صادرات ما امروز بسیار کمتر از گذشته است و ضرر ما به همان میزان کمتر خواهد بود. از نظر عددهای دلاری ایران بعد از تحریم ها زیان دیده است و در این مساله بخصوص به دلیل محدود بودن صادرات نفت نسبت به بقیه کشورهای صادر کننده نفت، زیان کمتری متحمل می شود. عربستان که ده میلیون بشکه صادرات نفت دارد نسبت به ایران با صادرات 500 میلیون بشکه زیانی یک به بیست دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده