اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار/ ۳۰ درصد شرکت‌های بازار سرمایه حباب دارند-راهبرد معاصر

اثر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار/ ۳۰ درصد شرکت‌های بازار سرمایه حباب دارند

کاهش نرخ سود سپرده بانکی به ۱۵ درصد، بر بازار سرمایه اثر خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 22
کد خبر: ۴۱۰۷۳

به گزارش راهبرد معاصر،  وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی: این روز‌ها سوال می‌کنند اثر کاهش نرخ سود سپرده بانکی به ۱۵ درصد، بر بازار‌های موازی مانند ارز و مسکن چه خواهد بود؟ بنظرم این مصوبه روی بازار‌های موازی و جایگزین تاثیر خاصی نخواهد گذاشت، زیرا بانک مرکزی عملا سایر بازار‌ها مانند بازار ارز را مدیریت و کنترل می‌کند و نظارت سختگیرانه‌ای بر ریال دارد.

 

استقبال از بازار مسکن و خودرو هم به‌دلیل بیماری کرونا و کاهش حجم مبادلات و حضور فیزیکی تا حدودی کمتر شده است؛ بنابراین عمده تاثیر مثبت این کاهش بر بازار سرمایه است. اگر دولت بتواند عرضه اولیه را بیشتر کند، این بازار حبابی نخواهد شد. در حال حاضر ۳۰ درصد شرکت‌های خرد بازار حباب دارند.

 

مثلا من اطلاع دارم که ارزش سهام یک شرکت کوچک‌زیان‌ده از سال گذشته ۱۷ برابر شده است! این یک رشد بی‌دلیل است. اما ۷۰ درصد سهام بنیادی بازار حباب ندارد؛ لذا می‌توان گفت کلیت بازار حباب ندارد. اما اگر دولت نتواند بازار اولیه را توسعه دهد، قطعا این جریان نقدینگی آن سهام بنیادی را هم درگیر حباب خواهد کرد.

 

این هنر دولت است که بتواند از این فرصت استفاده کند. الان زمان بسیار مهم است و باید سرعت عرضه اولیه با سرعت جذب نقدینگی همخوانی داشته باشد. هرگونه تاخیر در عرضه‌ها به‌معنای حبابی‌ترشدن سهام بیشتری ا‌ست./ اقتصاد برتر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده