2 شیوه واریز سود سهام عدالت در بورس پس از آزادسازی-راهبرد معاصر
آزادسازی سهام عدالت

2 شیوه واریز سود سهام عدالت در بورس پس از آزادسازی

پس از آزادسازی سهام عدالت نحوه واریز سود در بورس برای کسانی که سهام داری مستقیم را انتخاب می کنند تغییر خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
کد خبر: ۴۲۲۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، تا پیش از این سود سهام عدالت در بورس به حساب افراد واریز نمی شد و با توجه به بلوکه بودن و عدم امکان خرید و فروش سهام عدالت، سود ان توسط سازمان خصوصی سازی به طور سالیانه در ماه های پایانی و عمدتا اسفند ماه به حساب دارندگان سهام واریز می شد اما با آزادسازی سهام عدالت نحوه دریافت یود آن نیز تغییر خواهد کرد.

 

دو شیوه دریافت سود سهام عدالت، بورس و شرکت های استانی

1-دریافت سود سهام عدالت از شرکت های استانی

در حال حاضر پس از آزاد سازی، دو شیوه برای دریافت سود سهام عدالت افراد وجود دارد. شیوه نخست با تغییراتی مانند سابق است یعنی افراد بدون اینکه نیاز باشد کاری انجام دهند (نیازی به مراجعه به سامانه آزادسازی سهام عدالت samanese.ir در این روش وجود ندارد) مدیریت سهام عدالتشان به شرکت های استانی واگذار می شود و این شرکت های استانی با در اختیار گرفتن مدیریت سهام مردم به طور سالیانه گزارش میزان سوددهی سهام عدالت را اعلام می کنند و مانند سابق سود سهام عدالت را به حساب دارندگان آن واریز می کنند.

 

توجه داشته باشید بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی هنوز 5 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت شماره شبای بانکی خود را در سایت سهام عدالت وارد نکرده اند و طبیعتا سوری برای آنها تا کنون واریز نشده است اما این مبلغ محفوظ است و پس از ورود شماره شبا در سامانه سهام عدالت سود گذشته افراد به صورت یکجا واریز می شود و پس از این نیز سود سالیانه سهام عدالت را در اسفند هر سال دریافت خواهند کرد.

 

لذا کسانی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکرده اند در اسرع وقت به سایت samanese.ir مراجعه کنند و با ورود شماره شبا اطلاعات خود را تکمیل کنند.

 

به گفته معاون سازمان خصوصی سازی عمده این افراد کسانی هستند که از مالکیت سهام عدالت خود اطلاع ندارند و طی روزهای اخیر برخی از آنها به مرور وارد سامانه آزادسازی سهام عدالت شده اند و پس از اطلاع از داشتن این سهام اطلاعات بانکی خود را وارد کرده اند که پس از یک ماه و استعلام و تایید شماره شبا افراد از بانک مرکزی سود معوض آنها واریز خواهد شد.

 

سود سهام عدالت بورس

 

2- دریافت سود سهام عدالت در بورس

کسانی که پس از آزادسازی سهام عدالت روش سهام داری مستقیم را انتخاب می کنند باید بدانند دیگر سودی از طرف سازمان خصوصی سازی یا شرکت های استانی سهام عدالت برای آنها واریز نخواهد شد بلکه پس از مدتی سهام عدالت به سبد سهام آنها منتقل می شود و من بعد خودشان مانند سایر فعالان بازار سرمایه باید در صفحه بورسی مدیریت سهامشان را به دست بگیرند.

 

سود سهام عدالت این افراد به دو شیوه عایدشان خواهد شد. یکی از طریق مجامع سالانه شرکت های 49 گانه بورسی مشمول سهام عدالت که هر میزان در مجمع تصویب شود به حساب بورسیشان منتقل می شود و در صورت نیاز باید درخواست دریافت وجه نقد در صفحه بورسی را انتخاب کنند تا پول از حساب بورسی به حساب بانکیشان منتقل شود که یک روز کاری زمان می برد. 

 

شیوه دیگر سود سهام داری مستقیم سهام عدالت از افزایش قیمت سهام عدالت به مروز به دست می آید و با نگه داشتن سهام عدالت به مرور ارزش سهم این شرکت ها سالیانه افزایش می یابد و هر زمان که سهام داران به مبلغ سهام عدالت نیاز داشته باشند با فروش سهام عدالت قیمت آن به حساب بورسی و سپس حساب بانکیشان منتقل می گردد.

 

سود سهام عدالت چقدر است؟

آخرین سود سهام عدالت در سال 98 واریز شد که به ازای یک میلیون تومان سهام عدالت برای افراد 200 هزار تومان سود تخصیص یافت. همچنین افرادی که قیمت سهام عدالتشان 530 هزار تومان بود 109 هزار تومان سود دریافت کردند.

 

با توجه به سود آوری بالای بورس در سال 98 و 99 و جهش قیمت سهام شرکت های بورسی و سهام عدالت، انتظار می رود سود واریزی در سال 99 مبلغ بیشتری نسبت به سال 98 باشد که برخی تا 500 هزار تومان آن را تخمین زده اند.

 

قیمت سهام عدالت در بورس

بر اساس آخرین برآوردها قیمت سهام عدالت از زمان تخصیص تا کنون بیش از ده برابر شده است و امروز قیمت سهام عدالت افراد عادی به بیش از 5 میلیون تومان و قیمت سهام عدالت کمیته امداد و بهزیستی به بیش از 10 میلیون تومان رسیده است.

 

حتی برخی معتقدند قیمت سهام عدالت برای هر فرد بالغ بر 8 میلیون تومان است که بر اساس آن ارزش سهام یک میلیونی کمیته امداد و بهزیستی 15 میلیون تومان می شود.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده