پرداخت وام سهام عدالت صحت دارد؟-راهبرد معاصر

پرداخت وام سهام عدالت صحت دارد؟

با آزادسازی سهام عدالت گمانه زنی ها درمورد پرداخت وام سهام عدالت قوت گرفت و حتی برخی این سهام را ضمانتی برای وام دانستند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 07
کد خبر: ۴۲۳۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، آزادسازی سهام عدالت و فروش آن در بازار بورس فصل جدیدی را رقم زد و موجب شد تا گمانه زنی های بیشتری در مورد این سهام شکل بگیرد که یکی از آنها پرداخت وام سهام عدالت است.

 

اخباری مبنی بر پرداخت وام سهام عدالت در فضای مجازی منتشر شد که موجب شد تا بسیاری از مخاطبان در اینباره از راهبرد معاصر جویا شوند، به همین دلیل خبرنگار راهبرد معاصر پیگیر مطالبات مردمی از مسئولان مربوطه شد که در نهایت مشخص شد تاکنون چنین تصمیمی اتخاذ نشده است و پرداخت وام سهام عدالت امکانپذیر نمی باشد.

 

آیا سهام عدالت ضامن وام معیشتی بعدی می‌شود؟

سید محمد هادی سبحانیان عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی درباره پیشنهاد دوم استفاده از سهام عدالت به جهت کمک به معیشت می‌گوید: سیاست دیگر قابل طرح در این زمینه، استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه اخذ تسهیلات برای اقشار هدف است. به این شکل که نسبتی از ارزش سهام اختصاص یافته به هر فرد، به عنوان وثیقه قابل قبول برای دریافت تسهیلات درنظر گرفته شود.

 
 
وی ادامه می‌دهد: یکی از مزایای این سیاست نسبت به سیاست پیشین، حفظ سهام عدالت به عنوان دارایی خانوارهای مشمول طرح است. در حقیقت، با فروش سهام و صرف نمودن مبالغ حاصل از آن توسط خانوارها، یک دارایی برای تأمین برخی هزینه‌های جاری به فروش رسیده است. این در حالی است که با استفاده از این دارایی به عنوان وثیقه، در نهایت این دارایی برای آینده خانوارها حفظ خواهد شد.
 
 
سرپرست معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از روش کنونی دولت برای تسهیلات می‌گوید: در حال حاضر پیشنهادی که روی میز دولت است این است که تسهیلات حمایت از خانوار را به پشتوانه یارانه نقدی به مردم یارانه بدهد یعنی اگر تسهیلات به کسی پرداخت شد و اقساط آن پرداخت نشد آن وام به تدریج از محل یارانه مستهلک شود.
 
 
سبحانیان معتقد است: این در حالی است که بسیاری از یارانه بگیران اقشار بسیار آسیب پذیر و محروم هستند. بنابراین عدم پرداخت کامل یارانه این افراد به بهانه عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی آنها، چالش‌هایی را ایجاد کند. اما اگر سهام عدالت آنها پشتوانه وامی که پرداخت می‌کنیم قرار بگیرد، اگر این فرد تسهیلات را برگرداند که دارایی اش پا برجاست اما اگر برنگرداند بانک صاحب این سهام خواهد شد.
 
 
براین اساس به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر شیوه استفاده از سهام عدالت برای حمایت رفاهی از مردم بررسی شده و راهکارهای مناسبی برای آن طراحی شود تا ضمن کمک به معیشت مردم، با اهرم کردن کرونا، مشکلات شرکت‌های سهام عدالت را نیز مترفع کرد.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده