بورس سقوط کند، دولت مسئولیتی بر عهده نمی گیرد-راهبرد معاصر

بورس سقوط کند، دولت مسئولیتی بر عهده نمی گیرد

سقوط بورس هر چند دولت را زیر سوال می برد اما عملکرد دولت نشان داده راهکاری برای حفظ سرمایه های مردم ندارد. از این جهت است که مسئولین هر چند روز یک بار در رسانه ها آفتابی می شوند و به مردم هشدار می دهند که مبادا بدون مشورت و بی محابا سهم بخرند.
عباس هشی؛ اقتصاددان و تحلیلگر بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 16
کد خبر: ۴۳۰۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در شرایطی که زیر بنای اقتصادی برای تولید مهیا نشده است و منابع نه به نفع تولید بلکه در تامین  کسری بودجه دولت به بازار سرمایه هدایت می شود، یعنی پول نه برای تقویت تولید بلکه از طریق بازار ثانویه در چرخش سفته بازی قرار گرفته و به نوعی دولت به سفته بازی در بازار دامن زده است.

   

مردم هشدار کارشناسان بورس را جدی بگیرند

شاخص کل بورس با افت دوباره ای در طی هفته گذشته مواجه شد، ریزش بازار بورس یکی از مسائلی است که کارشناسان از هفته های قبل نسبت به آن هشدار دادند، چرا که بازار بورس همانند فواره آبی است که اگر خیلی بالا برود به یک باره از همان نقطه ارتفاع یافته ریزش می کند. قطعا سرعت این شیر آب و فواره در دست دولت است، هر زمان بخواهد بازار گرمی می کند و هر زمان نخواهد شاهد سقوط در بازار خواهیم بود.

         

دولت اصلی ترین بازیگر بازار بورس است

35 هزار میلیارد تومان سرمایه های مردم در بازار گرمی دولت تا کنون وارد بازار بورس شده است، 10 درصد از سهم تامین اجتماعی به میزان 7 هزار میلیارد تومان به بازار سهام عرضه شد، یعنی امروز دولت بازیگر اصلی بازار بورس است و آنچه در این بازار اتفاق می افتد ناشی از تاثیر گذاری دولت است.

 

کسری بودجه دولت تامین می شود، کسری زندگی مردم بالا می رود

ورود سرمایه های سرگردان به بازار بورس موضوع تایید شده ای در همه اقتصادهای دنیا برای کمک به تولید و رونق اقتصادی است، اما تلاش دولت برای تامین کسری بودجه خود منجر به معضل کمبود نقدینگی نظام بانکی کشور شده است. قطعا زمانی با ریزش بازارها مواجه نمی شویم که سرمایه های سرگردان مردم توسط دولت به شرکت هایی عرضه شود که هدف آن ها تقویت رونق اقتصادی و رشد تولید است. زمانی بازار بورس با ریزش و افت مواجه نمی شود که شرکت ها از پول و سرمایه مردم برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی استفاده کنند، چرا که فلسفه اصلی بورس عدم مراجعه شرکتها به نظام بانکی کشور است، پس در شرایط عادی ورود 35 هزارمیلیارد تومان به شرکت های تازه تاسیس یا افزایش نقدینگی این شرکت ها حتما منجر به رونق و جهش اقتصادی می شود، بنابراین در شرایطی که زیر بنای اقتصادی برای تولید مهیا نشده است و منابع نه به نفع تولید بلکه در تامین کسری بودجه دولت به بازار سرمایه هدایت می شود، یعنی پول نه برای تقویت تولید بلکه از طریق بازار ثانویه در چرخش سفته بازی قرار گرفته و به نوعی دولت به سفته بازی در بازار دامن زده است.

          

بازار بورس شبیه بازارهای حراج شده است

بورس امروز کشور شبیه بازار حراجی شده که دولت با عرضه کردن سهام شرکت های خود به دنبال تامین بودجه است نه به نفع تولید و ایجاد زیر ساخت ها و ساز و کارهای تولید.  سازمان تامین اجتماعی که دارنده سهام شستاست پول های بازنشستگی مردم را نه برای سرمایه گذاری برای مردم بلکه برای پرداخت هزینه های جاری مثل حقوق و ... مصرف می کند. قطعا اگر منابع حاصل از فروش سهام های دولتی هزینه طرح های نیمه تمام و در راستای کمک به فعالیت های تولیدی بلند مدت سود آورشود قابل تحسین است در غیر این صورت اگر صرف پرداخت هزینه های جاری شود مطلوب نیست. پول سهام شرکت های دولتی که در بورس فروخته می شود به حساب خزانه های کشور ریخته می شود، اگر این سرمایه صرف تامین بودجه طرح های عمرانی شود می تواند در جهش تولید موثر باشد و منجر به سقوط سهم مردم و تحمیل ضررو زیان به سرمایه گذاران نشود.

         

هشدارهای دولتی ها به مردم فرار رو به جلوست

اگر قرار باشد دولت  سرمایه های سرگردان مردم که وارد بازار بورس می شود را خرج کسری بودجه و بدهی های خود کند قطعا همچنان شاهد سقوط شاخص ها در بازار بورس خواهیم بود. اوضاع کنونی بورس مسئولیت دولت را افزایش می دهد، بسیاری از سهامگذاران خرد که پس اندازها و سرمایه های یک عمر زندگی خود را وارد بازار بورس کرده اند نگران دست های پشت پرده بازیگرانی هستند که با رانت های اطلاعاتی هیچ گاه ضرر نمی کنند و می دانند برای عدم ضرر و زیان خود در بازار دست به چه اقدامی بزنند، این بازارسازان با مردم در سود و زیان متفاوت هستند، لذا در چنین وضعیتی فقط مردم متضرر می شوند، مردمی که به امید کسب سود بهتر برای تامین هزینه های جاری خود وارد بازار بورس شده اند. سقوط فواره بورس هر چند دولت را زیر سوال می برد اما عملکرد دولت نشان داده راهکاری برای حفظ سرمایه های مردم ندارد، از این جهت است که مسئولین هر چند روز یک بار در رسانه ها آفتابی می شوند و به مردم هشدار می دهند که مبادا بدون مشورت و بی محابا سهم بخرند، چرا که دولت می داند با سقوط این فواره و متضرر بودن مردم جوابی غیر از این ندارد که ما بارها به شما هشدار دادیم و کار خودمان که همان راهنمایی است را به درستی انجام دادیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده