توقیف نفتکش ایرانی توسط آمریکا و احتمالات موجود-راهبرد معاصر
نفتکش های ایران عازم ونزوئلا

توقیف نفتکش ایرانی توسط آمریکا و احتمالات موجود

5 نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان محموله بنزین کشور ونزوئلا را حمل می کنند و آمریکا تهدید کرده برای جلوگیری از این مساله اقداماتی خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 17
کد خبر: ۴۳۱۷۷

به گزارش راهبرد معاصر، انتشار خبر انتقال محموله 9 تنی طلا از ونزوئلا به ایران و نفتکش های حامل بنزین به ونزوئلا حساسیت زیادی در محافل رسانه ای غربی ایجاد کرده است. رویترز که سردمدار انتشار اخبار مربوط به این نفتکش ها است به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا از واکنش قریب الوقوع آنها نسبت به این اقدام ایران و ارتباط با ونزوئلا علی زغم تحریم های یکجانبه آمریکا خبر داده است.


ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا قرار دارند طی ماه های قبل سطح همکاری ها در زمینه انرژی را توسعه داده اند و با توجه به غیرفعال بودن بخشی از پالایشگاه های ونزوئلا و کاهش سطح بنزین تولیدی ایران محموله های بنزین مازاد را به این کشور ارسال کرده است.


هفته پیش نیز خبر آمد چند پرواز ماهان از ایران راهی ونزوئلا شد که طبق برخی گمانه ها تجهیزات پالایشگاهی را به این کشور منتقل کرده و متخصصان ایرانی در حال تعمیر و راه انداری پالایشگاه های ونزوئلا هستند. در زمان برگش نیز مادورور رئیس جمهور ونزوئلا هزینه خدمات و محموله بنزین را پیش پیش با 9 تن طلا پرداخت کرده است و این محموله ها به ایران منتقل شده اند که بسیار در شرایط تحریمی ارزمند هستند.


آمریکا از این شرایط بسیار ناراضی است و شاهد دور زدن تحریم های وضع شده است و اکنون ایران با ارسال نفتکش های خود با پرچمش نه تنها تحریم ها را دور می زند که در سطح برتر جهانی بازیگری می کند و اقتدار آمریکا را به چالش می کشد.


توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس

چند ماه پیش بود که نفتکش ایران در جبل الطارق توسط انگلیس توقیف شد و امریکا از دولت محلی درخواست کرد که این نفتکش به آنها تحویل داده شود.


همزمان ایران بر خلاف انتظارات بین المللی در اقدامی مشابه نفتکش انگلیسی را توقیف کرد و از تنگه هرمز به سمت بنادر کشور هدایت کرد تا دولت انگلیس تحت فشار قرار گیرد که نتیجه داد و در نهایت انگلیس ناچار شد بدون هیچ تضمینی از طرف ایران برای عدم ارسال کمک به سوریه نفتکش ایرانی را آزاد کند که پیروزی بزرگی برای ایران محسوب می شود.


توقیف نفتکش ایرانی توسط آمریکا چه سودی دارد؟

تحلیلگران در این باره موارد متعددی را نقل می کنند. شاید پرشمار ترین قول آنها این باشد که دولت ترامپ به دلیل ناکامی های اقتصادی اخیر و ناتوانی در مدیریت کرونا به دستاویزی برای تغییر شرایط نیاز دارد و شاید این دستاوریز همین ماجرای توقیف نفتکش های ایرانی باشد. طبیعتا آنها انتظار پاسخی متناسب و همسان را از طرف ایران دارند لذا اقدامات گسترده نخواهد بود.


با این رویداد ها ناتوانی ترامپ در مدیریت کرونا در آمریکا تحت الشعاع قرار می گیرد و در فضای هیجانی ایجاد شده امکان مدیریت و هدایت افکار عمومی مردم آمریکا به سمت مسائل دیگر فراهم می شود.


این دسته در پاسخ بخ اینکه آیا آمریکا هزینه توقیف نفتکش های ایرانی و واکنش ایران را خواهد پذیرفت می گویتند در واقع این ترامپ است که چنین تصمیم خواهد گرفت و میان شکست در انتخابات و امتحان کردن شانس جدید او حتما گزینه دوم را بر می گزیند.


در مقابل عده ای هزینه پاسخ ایران برای ترامپ را سنگین تلقی می کنند و انتظار دارند ماجرای نفتکش ها کش دار نباشد و به نحوی پایان یابد. باید صبر کنیم و ببینیم تحلیل کدام دسته به وقوع می پیوندد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده