وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۱۹۷ هزار معلم مواجه است-راهبرد معاصر

وزارت آموزش و پرورش با کمبود ۱۹۷ هزار معلم مواجه است

وزیر آموزش و پرورش از کمبود ۱۹۷ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 14
کد خبر: ۴۵۹۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد) مجلس گفت: آموزش و پرورش فراگیر نهادی است که با بیشترین حجم از جامعه در ارتباط است و تربیت نسل نو را برعهده دارد.

 

او با بیان اینکه مجلس صالح‌ترین نهاد برای پرداختن به موضوع آموزش و پرورش است، تصریح کرد: اولویت‌های رهبری دستور کار همه ارکان نظام است، وزارت آموزش و پرورش بیشترین فراگیری را در اختیار دارد و مسئولیت آماده کردن افراد برای تبدیل کردن مردم به شهروندی مسئول، فعال و خلاق را بر عهده دارد، بنابراین خودمان را در کنار مجلس مخاطب پیام مقام معظم رهبری می‌دانیم.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال در اقتصاد کشور را داشته و افزایش تاب‌آوری ملی را منجر شود، موضوع مورد توجه و جدی است که باید انسان‌ها، نهاد‌ها و جوامع به آن‌گونه عمل کنند که یاد گرفته‌اند. مشهور است که می‌گویند برای اینکه بتوانیم تصویری از آینده یک جامعه داشته باشید سری به مدارس آن بزنید و ببینید چه چیزی آموزش داده می‌شود و چگونه آموزش می‌دهند.

 

حاجی میرزایی تأکید کرد: فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ما خواهد بود. اثربخشی نهاد‌های یک جامعه در گرو کیفیت یادگیری آن جامعه است.

 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مهم‌ترین میثاق مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری است که مکرر به آن تأکید فرمودند و هم حکم قانون است و باید اجرا شود. به علاوه رئیس جمهور هم آن را مورد تأکید قرار داده است و شورای انقلاب فرهنگی هم به آن توجه کرده است.

 

او گفت: این سند نیاز اساسی جامعه است. جمعی از اندیشمندان حوزوی با بهره‌گیری از معارف عمیق اسلامی و آموزه‌های جهانی و تجربیات گذشته خود در ایرانِ ۴۰ سال پس از انقلاب و مرور کامیابی‌ها و ناکامیابی‌ها در عرصه آموزش و تحلیل موانع و آسیب‌ها به یک سند رسیده‌اند و این سند مبنای همه تحولات در آموزش و پرورش است.

 

حاجی میرزایی یادآور شد: سخن گفتن از همه اسناد از جمله سند ۲۰۳۰ در شرایطی که ارزش‌های انقلابی، اسلامی و مورد پذیرش مردم را در سند تدوین شده خود داریم، بیهوده است.

 

او اظهار کرد: در این سند، تربیت یک ساحتی که در آن یک وجه از شخصیت دانش آموز پرورش داده می‌شود، به چند ساحتی تغییر می‌یابد. انتقال از آموزگار به مربی و از دانش‌آموز به متربی مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است.

 

حاجی میرزایی افزود: همچنین در سند تحول بنیادین بیش از آنکه هدف آموزش، انباشت کردن دانش در ذهن دانش آموزان باشد، آماده کردنشان برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی و دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن‌ها از استیصال و انفعال و درماندگی مورد توجه است.

 

او یکی از اهداف سند یاد شده را مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در طی سال‌هایی که سند تحول تصویب شده است، اقداماتی در آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.

 

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: در سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام پیش‌بینی شد که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و بر اساس هر یک از این زیر نظام‌ها، کارگروه‌هایی تشکیل و برنامه‌های پنج ساله تدوین شده است.

 


حاجی میرزایی با بیان اینکه امسال این نظام‌ها تدوین و ابلاغ شده است، بیان کرد: اهداف دوره‌های ابتدایی اول و دوم و همچنین متوسطه اول و دوم، متناسب با همه ساحت‌های سند تحول باید تعیین شود. یعنی در حوزه‌های مختلف یادگیری دوره‌های آموزشی چه اهدافی تعیین شده است.

 

او افزود: با تغییر سیستم آموزشی به ۳-۳-۳ کتاب‌های آموزشی متناسب با تغییرات در ۱۲ پایه تغییر داده شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی تأکید کرد: وقتی می‌توانیم از اجرای سند تحول سخن بگوییم که نتایج عینی و ملموس سند را در جامعه، مدرسه و در سطح دانش آموزان نشان دهیم.

 

حاجی میرزایی بابیان اینکه درک دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هایمان از سند تحول مهم است، ادامه داد: وقتی نمی‌دانند چه درکی دارند، گفتمانی شکل نمی‌گیرد. در نتیجه بر ۲۵ موضوع تأکید کرده‌ایم؛ شاخص‌هایی مانند تحول‌آفرینی، قابلیت سنجش، اجرایی شدن در حداکثر مناطق و مدارس از دیگر ویژگی‌های موضوع‌های ۲۵ گانه است.

 

او گفت: در صددیم که مهارت آموزی را بنابر این سند اجرا کنیم و موضوع سند تحول اولویت اول ماست.

 

حاجی میرزایی با اشاره به شرایط کرونایی اظهار کرد: واکنش سریع، متنوع و فراگیر به این پدیده یک مسئولیت مهم بود که متوجه آموزش و پرورش شد. در کمتر یک هفته از طریق تلویزیون با اختصاص یک تا چند شبکه، محتوای آموزشی کلاس درس از طریق تلویزیون در شبکه‌ای که ۹۷ درصد پوشش داشت، عرضه شد.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شبکه‌ای را بر روی بستر داخلی و ظرفیت‌های بومی طراحی کردیم تا قوی شدن در فضای مجازی به عنوان تأکید رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کند. بیش از ۷۰ درصد از دانش‌آموزان از فضا‌های خارج از مدیریت ما به بستر داخلی آموزشیمان مراجعه کردند.

 

او تأکید کرد: تعاملات ما همگی آموزشی است و امکان ارتباط دانش آموز با دانش آموز وجود ندارد.

 

حاجی میرزایی اظهار کرد:با عدم دسترسی اینترنت در بعضی مناطق مواجه شدیم که از طریق تولید بسته‌های خودآموز و ارسال اقماری یا حضوری بسته‌های مذکور به دانش‌آموزان، سعی کردیم افراد خارج از پوشش را حمایت کنیم و خود را مسئول آموزش همه دانش‌آموزان دانستیم.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ادامه برنامه‌های وزارتخانه، نزدیک فصل امتحانات یک ماه زمان را انتخاب کردیم تا همه معلمان در مدرسه حضور پیدا کنند و به مشکلات دانش آموزان رسیدگی کنند؛ اما برای پاییز آینده با توجه به پیش بینی‌ها اگر پدیده مشابهی اعلام شود، باید آماده باشیم و عملاً اقدام آموزش و وپرورش در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به عنوان یک مانور و کسب آمادگی برای افزایش ظرفیت به شمار می‌رود.

 

او یادآور شد: البته سناریو‌هایی آماده کردیم تا بررسی کنیم آیا می‌توان همه دانش‌آموزان را در بستر داخلی حاضر کرد یا خیر.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه در فاصله بهمن ماه ۹۸ تا خرداد ماه ۹۹، بیش از ۶۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شده است، تصریح کرد: افزایشی که در فاصله سال ۹۸ و تا خرداد ۹۹ اتفاق رخ داد، قابل توجه است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته به کمترین میزان بدهکاری رسیدیم، گفت: سعی کردیم تمام مطالباتمان را پرداخت کنیم تا فرهنگیان با آرامش به امورشان ادامه دهند.

 

او بیان کرد: معلمان حق التدریس و آموزشیاران پیش دبستانی به حکم قانون، تعداد ۵۸ هزار نفرند و بر اساس استفساریه مصوب مجلس حدود ۳۰ هزار نفر به تعداد قبلی اضافه می‌شود و ما به ترتیبی که قانون معین کرده است، افراد را می‌پذیریم.

 

حاجی میرزایی تصریح کرد: بر اساس حکم قانون باید برای آموزشیاران آزمون برگزار کنیم که به دلیل کرونا، آزمون را فعلاً به تیرماه منتقل کردیم. تلاش می‌کنیم این ۲۵ هزار نفر با شروع سال تحصیلی آینده تبدیل وضعیت شوند و مجموعه نیازمان را از بقیه تأمین کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش در بخشی از ارائه آمار‌های حوزه کاری‌اش اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده با کمبود ۱۹۷هزار معلم مواجهه است که بخشی از آن از دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ تأمین خواهند شد.

 

او ادامه داد: ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی به خصوص در مناطق دو زبانه از ۳۸ درصد به ۷۴ درصد در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و افزایش دختران آموز دانش آموز عشایر ۱۱ و سه دهم درصد بوده است.

 

حاجی میرزایی افزود: مدارس عشایری با افزایش ۳۶.۶۳ درصدی رو‌به‌رو بوده است. جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور و محروم‌ترین مناطق توزیع کرده است و امروز هیچ کسی نمی‌تواند خارج از دسترس آموزش باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش همچنین در قسمت‌های پایانی گزارش خود به نرخ ۹۷ درصدی تکمیل متوسطه اول در ایران اشاره کرد.

 

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود پس از شنیدن نظر‌ها و انتقاد‌های نمایندگان، در صحن علنی امروز مجلس با بیان اینکه مسئله نیروی انسانی در آموزش و پرورش قصه پرغصه است، گفت: تصور نکنید شرایط فعلی رضایت‌مندی ما را به دنبال دارد.

 

او ادامه داد: قانون گفته است برای کاهش بار تحمیلی تعهدات بر دولت از ظرفیت‌هایی مانند سرباز معلم و نیرو‌های حق‌التدریس استفاده کنید و باز همه این‌ها به تعهد برای استخدام تبدیل شده است. در نتیجه وضعیت استخدامی حدود ۸۸ هزار نفر از سال ۹۲ باید تعیین تکلیف شود.

 

حاجی میرزایی گفت: مجلس در قانون مصوب خود بیان کرده است که از آموزشیاران آزمون بگیرید؛ بر این اساس لغو آزمون در اختیار آموزش و پرورش نیست.

 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مربیان پیش دبستانی قبلاً باید در آموزش و پرورش حقوق می‌گرفتند و بر اساس استفساریه مجلس، حدود ۳۰ هزار نفر به این مورد افزوده شد. امسال بر اساس همان قانون، میزان ردیف اختصاص یافته در بودجه و همچنین برنامه ششم، استخدام این دسته باید انجام شود.

 

او افزود: امسال ۲۵ هزار ردیف داده شده است و از ۸۸ هزار نفر باید تعداد ۲۵ هزار نفر را به کار گیریم که امتیاز بندی هم شده‌اند.

 

حاجی میرزایی بیان کرد: این روشی که یک قانون ۱۱ بار اصلاح شده و به تدریج دایره‌اش گسترده‌تر شده است، آسیب‌زاست. از سال ۸۸ تا ۹۹ در مجموع ۴۰۷ هزار نیرو وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

 

وزیر آموزش و وپرورش گفت: طبق حکم قانون، معلم از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شود و از سال ۹۷ حدود ۱۰۰۰ نفر از مسیر غیر دانشگاه فرهنگیان و غیررقابتی وارد وزارتخانه شده‌اند که به لحاظ رشته تحصیلی و سن، مناسب مقاطع تحصیلی نیستند؛ این آشفتگی و به هم‌ریختگی در نیروی انسانی آموزش و پرورش مشکل ایجاد می‌کند.

 

وزیر آموزش و وپرورش اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد استخدام‌های آموزش و پرورش نزدیک به ۳۵ سال سن دارند و این وضع به سیستم آموزش و پرورش آسیب می‌رساند.

 

او با بیان اینکه قانون دولت را به تدوین نظام رتبه‌بندی موظف کرده است، اظهار کرد: دولت با طراحی این نظام، آن را اجرا کرده است؛ بعضی می‌گویند باید لایحه می‌دادیم، اما، چون مجری قانون را مفسرش شناخته‌اند، در تفسیر آن با استفاده از ظرفیت‌ها، اختیار‌ها به آموزش و پرورش داده شده است.

 

حاجی میرزایی تصریح کرد: اتفاقات خوبی برای حقوق فرهنگیان رخ داده است؛ در برابر کسانی که می‌گویند آموزش و پرورش اولویت دولت نیست، ادعا می‌کنم بیشترین افزایش در سال اخیر متوجه فرهنگیان بوده است که می‌توانید فیش‌های حقوقی را هم کنترل کنید. در جمع شما نمایندگان مهم‌ترین مطالبه همین موضوع است.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: م هیچ وعده‌ای را در مورد معلمان نداده‌ام که عمل نکرده باشم و امروز سرافرازم که به تمام وعده‌هایم عمل کرده‌ام. فیش‌های حقوقی ۹۸ و ۹۹ را بررسی کنید.

 

او بیان کرد: در روز رأی اعتماد گفتم که من سیاسی نیستم و مأموریت سیاسی ندارم؛ کوچکترین اقدامی به لحاظ سیاسی انجام نمی‌دهم و همه همکارانم را از اینگونه مسائل منع کرده‌ام. کسی که تخطی کند با او برخورد خواهم کرد؛ نهاد من نهاد تعلیم و تربیت است و باید مورد اعتماد قاطبه مردم باشد.

 

حاجی میرزایی تأکید کرد: آموزش و پرورش نباید در دسته‌بندی‌های سیاسی جای گیرد و هیچ نصبی در آموزش و پرورش در دوره مسئولیت من با انگیزه سیاسی رخ نداده و رخ نخواهد داد.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد استخدام این ۲۵ هزار نفری که به ما اجازه پذیرش داده شده است، ترتیب‌های قانونی اجرا می‌شود. این امر از اول مهر اجرایی خواهد شد و بقیه به تدریج و به تناسب و بر اساس امتیاز هایشان در سال‌های بعد استخدام می‌شوند. این اطمینان را به همه می‌دهم.

 

او یادآور شد: دغدغه شما نمایندگان در مورد دانشگاه فرهنگیان، دغدغه ما هم هست و من سَمت شما هستم که نگران آینده این دانشگاهید.

 

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: معتقدم نمایندگان باید توجه و ارزیابی کنند که در جهت دغدغه‌های مقام معظم رهبری و فلسفه مأموریت دانشگاه فرهنگیان چگونه حرکت می‌کنیم./ باشگا خبرنگاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
جناب آقای حاجی میرزایی چرا مشکلات کاری و مالی نیروهای خدماتی از عدم افزایش حقوق و اعمال مدرک این نیروها چیزی نمی گویید چرا از واگذاری بیش از یک مدرسه جهت نظافت و ضدعفونی به نیروهای خدماتی نمی گویید چرا از استخدام 5 هزار نیروی خدماتی خبری نیست مگر نیروهای خدماتی انسان نیستند که یک نگاه ارزشی انسانی و اسلامی هم به مانند سرباز معلمین به این نیروها داشته باشید یا باید همچنان طی سال های گذشته نیروهای خدماتی و خانوادهایشان خفه خون بگیرند وصدایشان در نیایید با این همه ظلمی که در حق آنان روا داشته می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
0
0
خدا کمک کنه به نهضتی ها زجر کشیده که بخاطر تبعیضی که مجلس دهم قایل شد بایستی ازمون سختی بدهند خدایا این قشر مظلوم را یاری کن خیلی خون دل خوردن در بدترین شرایط .خدایا ابن افراد به نهضت سواد اموزی که فرمان امام ره وپیگیریهایی رهبر معظم انقلاب است عشق می ورزند وخیلی مشقت کشیدند قریب به ۱۰ سال زحمت کشیدند
م
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
وزارت آموزش و پرورش تنها کمبود معلم ندارد نیروی خدماتی هم کم دارد و قرار بود 5 هزار نیروی خدماتی استخدام شود که هیچ خبری نیست بهتر است یک نگاه انسانی هم به نیروهای خدماتی و خانوادهای آنان که هم از مشکلات کاری و مالی رنج می برند داشته باشیم ولی در حال حاضر نگهداری و تمیز نمودن بیش از یک مدرسه را به نیروهای خدماتی فعلی واگذار نموده اند که با وجود بیماری کرونا نیروهای خدماتی در توانشان نیست که به بیش از یک آموزشگاه را در سال تحصیلی جدیدرسیدگی و نظافت و ضدعفوفی کنند
تحلیل های برگزیده