آیا آتش اعتراضات نژاد پرستی به اروپا سرایت خواهد کرد؟-راهبرد معاصر
پیروز ایزدی، تحلیلگر مسائل اروپا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

آیا آتش اعتراضات نژاد پرستی به اروپا سرایت خواهد کرد؟

پیروز ایزدی می گوید:همانطور که شاهد هستید تظاهرات بزرگی در چند شهر فرانسه از جمله پاریس برگزار شد که حتی مواردی نیز به خشونت کشیده شد. حدود 4 سال قبل پلیس فرانسه با یکی از مهاجران سیاه پوست آفریقایی رفتاری داشت که منجر به فوت فرد بازداشتی در زندان شد. اتفاقی که برای جرج فلوید رخ داد این پرونده را در فرانسه زنده کرد»
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 16
کد خبر: ۴۶۳۲۵

آیا آتش اعتراضات نژاد پرستی به اروپا سرایت خواهد کرد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحلیلگر مسائل اروپا براین باور است بحث نژادپرستی ریشه فرهنگی دارد و یک شبه از بین نمی‌رود همچنین می گوید مخالفت با نژاد پرستی امروز ابعادی گسترده تر پیدا کرده است و بخشی از خواسته های معترضان محقق خواهد شد.

 

پیروز ایزدی، تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره اعتراضات نژاد پرستی در برخی از کشورهای اروپایی گفت: «همانطور که شاهد هستید تظاهرات بزرگی در چند شهر فرانسه از جمله پاریس برگزار شد که حتی مواردی نیز به خشونت کشیده شد. حدود 4 سال قبل پلیس فرانسه با یکی از مهاجران سیاه پوست آفریقایی رفتاری داشت که منجر به فوت فرد بازداشتی در زندان شد. اتفاقی که برای جرج فلوید رخ داد این پرونده را در فرانسه زنده کرد».

 

وی در ادامه تصریح کرد: «معترضان خواستار خاتمه دادن به رفتارهای خشونت آمیز پلیس بودند. در انگلستان چند مجسمه در شهرهای مختلف پایین کشیده شد. امروز بحث سوابق استعماری برخی از کشورهای اروپایی به نوعی مطرح می شود. ثروتی که در این کشورها انباشته شده بود ناشی از استثمار سایر کشورها و ملت های آنها بود که امروز به بحث داغی تبدیل شده است. امروز صحبت از این است که این کشورها رفتارهایی غیر انسانی در کشورهای تحت استعمار خود انجام داده اند اتفاقاتی که رخ داده پرونده ها و بحث های تاریخی بسیاری را در اروپا باز کرده است».

 

ایزدی در پاسخ به این سوال، هدف از این اعتراضات چیست و چه آینده ای برای این جریان پیش بینی می‌شود؟ تصریح کرد: «قوانین می گوید باید با همه به یک صورت رفتار شود ولی در عمل شاهد تبعیض بر اقلیت هستیم. حتی گفته می شود درصد ابتلای سیاه پوستان به کرونا بیشتر است. چون این قشر در محیط هایی زندگی می کنند که از سطح بهداشتی کمتری برخوردار است. این فاصله های طبقاتی به بحث نژاد پرستی دامن زده است. این موارد دست به دست هم داد تا مردم اعتراض خود نسبت به نابسامانی های موجود و بی عدالتی ها  و تبعیض ها را بیان کنند».

 

این تحلیلگر مسائل بین المللی در پاسخ به این پرسش، با توجه به گسترده بودن اعتراضات آیا اینبار می توان پرونده نژاد پرستی در غرب را بسته تصور کرد؟ اظهار کرد: «یک شبه نمی توان ذهنیت های فرهنگی و تاریخی را تغییر داد هنوز هم بخش بزرگی از جامعه غرب نژاد پرست هستند و دولت های آنها چنین ذهنیت هایی را تقویت می کنند. ولی می توانیم بگوییم که مخالفت با نژاد پرستی امروز ابعادی گسترده تر پیدا کرده است و بخشی از خواسته های معترضان محقق خواهد شد. برخوردهای خشن و برخی از اظهارنظرها توسط دولتمردان ذهنیت های نژاد پرستانه را در سطح جامعه تقویت می کند و به دوقطبی در جامعه می انجامد که نتیجه ای جز خشونت به همراه ندارد».

 

وی با اشاره به  بازتاب رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا این سوال را ایجاد می کند که آیا این نیروی نظامی برای برقراری نظم آموزش می بیند و یا افکار و عقاید نژادپرستانه در روند آموزش های نیروهای پلیس این کشور وجود داردگفت: «وظیفه اصلی پلیس حفظ نظم است ولی این وظیفه باید در چهارچوب قوانین و مقرراتی باشد که به خشونت بیش از حد نکشد. کسانی که ضابط قانون هستند باید صرفا قانون را بدون دخالت دادن ذهنیت ها و تعصبات خود اجرا کنند. اگر در چهارچوب قانون حرکت شود هرگز شاهد رفتار های افراطی و تندروانه و خشونت و اعتراض نخواهیم بود».

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده