سرنوشت بازار ارز چه خواهد شد؟-راهبرد معاصر
البرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

سرنوشت بازار ارز چه خواهد شد؟

آلبرت بغزیان: نرخ در بازار بالاست و سقفی ندارد. این نرخ باید کاهش پیدا کند. زمانی که ارز 3600 تومان بود در ایران بهترین شرایط را داشتیم ثبات قیمت وجود داشت و هیجانی نبود و اقتصاد امنیت داشت. ولی بانک مرکزی نرخ را رها کرد از این رو من عقیده دارم این نرخ باید کاهش پیدا کند. این برنامه مطالعه می خواهد چنین مطالعاتی وجود دارد ولی بانک مرکزی توجه نمی کند.
آلبرت بغزیان؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 21
کد خبر: ۴۶۹۳۶

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ چند روزیست که دلار از مرز 18 و یورو از مرز 20 هزار تومان عبور کرده است و میتوان گفت شرایط جالبی در این بازار مشاهده نمی شود به دلیل اینکه دولت هنوز نتوانسته مدیریت یکسانی را  در بین بازارهای مختلف از جمله بازار ارز پیاده کند که همین منجر شد بازارهای دیگر ار دچار حواشی کند. حتی در این میان ارز نیمایی توسط بانک مرکزی نیز دچار اختلال شد. رویکرد بازار به گونه ای است که راحت می توان گفت مدیریت از دست دولت خارج شده است. آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است: «نرخ در بازار بالاست و سقفی ندارد. این نرخ باید کاهش پیدا کند. زمانی که ارز 3600 تومان بود در ایران بهترین شرایط را داشتیم ثبات قیمت وجود داشت و هیجانی نبود و اقتصاد امنیت داشت. ولی بانک مرکزی نرخ را رها کرد از این رو من عقیده دارم این نرخ باید کاهش پیدا کند».

 

آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره افزایش قیمت ارز گفت: اصولا نباید به دنبال نرخ اصلی بگردیم. رابطه بین دو واحد پولی بر اساس سیاست های کلان تعیین می شود. زمانی آن را آزاد می گذارند و زمانی قیمت تعیین می شود. نرخی که امروز وجود دارد بر اساس کمبود عرضه دچار سوداگری شده است. چون دولت در بازار تزریق نمی کند و مثل دولت های دیگر که پول ملی خود را مدیریت می کنند نیستیم.

 

وی افزود: وقتی رابطه درهم و دلار مدتها ثابت مانده است به دلیل درامدهای ارزی نیست بلکه بانک های ملی این کشورها این وضعیت را مدیریت می کنند. نرخی که امروز مشاهده می کنیم توسط تورم ایجاد شده است. اشتغال ایجاد نشده و به رشد اقتصادی ما لطمه وارد شده است.

 

بغضریان تصریح کرد: نرخ در بازار بالاست و سقفی ندارد. این نرخ باید کاهش پیدا کند. زمانی که ارز 3600 تومان بود در ایران بهترین شرایط را داشتیم ثبات قیمت وجود داشت و هیجانی نبود و اقتصاد امنیت داشت. ولی بانک مرکزی نرخ را رها کرد از این رو من عقیده دارم این نرخ باید کاهش پیدا کند. این برنامه مطالعه می خواهد چنین مطالعاتی وجود دارد ولی بانک مرکزی توجه نمی کند. این نرخ امروز برای صادرکننده تعیین می شود و هر چه بالاتر بهتر چون برای واردات رفتن به سراغ ارز نیمایی منفعت دارد. اما صادر کننده می گوید اگر وضعیت چنین باشد من ارز خود را وارد کشور نمی کنم.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا بانک مرکزی امروز بازار بورس را به خوبی مدیریت می کند یا این روال به تغییرات جدی تری نیاز دارد؟ بیان کرد: از منظر ریاست وضعیتی بهتر از امروز پیدا نمی شود. تحصیلات ایشان مرتبط است یک حسابدار یا هر شخص دیگری نمی تواند از عهده این کار بربیاید. ایشان از عملیات بازار باز و هدف گذاری تورم صحبت می کند حال اینکه موفق بود یا نه بحثی دیگر است. امروز ایشان در مسیر اعمال سیاست های درست است. ولی در مسیر راه سودجویان هر سنگی گذاشته شود با آن مخالفت می کنند.

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: اقتصاددانان بحث را سیستمی می بینند و می دانند نرخ ارز شناور مدیریت شده است. آقای همتی خوب کار کرد ولی ظاهرا ایشان هم تحت فشار است و در کار او هم کارشکنی می کند. و دیدیم که با تلنگری دوباره نرخ ارز بالا رفت. اگر بانک مرکزی چیزی را اعلام می کند غلط یا درست باید پای آن بایستد اگر پول گرفته تا ارز نیمایی بدهد باید بپردازد و اگر امروز شرایط عوض شده نباید عده ای در این ماجرا مالباخته باشند. به نظر من، نرخ ارز در ایران بالاست ولی باید در این حوزه فکر بسیاری بشود و این بخش دستخوش سوداگری نشود.

 

وی در خصوص مدیریت دولت در این شرایط گفت: تا چند ماه گذشته که دلار روی 11 تا 13 هزار تومان بازی می کرد وضعیت خوب بود ولی اتفاقاتی افتاد که بانک مرکزی از موضع خود برگشت. ولی خودشان اعلام می کنند ذخایر ارزی دارند. ارز نیز به صورت های مختلفی به ایران منتقل می شود، بنابراین اراده ثبات از بین رفته است و هر چقدر شاهد بالا رفتن نرخ ارز باشیم از طرف دیگری باید شاهد تاثیرات منفی آن بر اشتغال و تولید باشیم. شاید مساله کسری بودجه است که سالها به این طرق تامین شده است ولی دولت اعترافی نداشته و ما نمی توانیم دولت را متهم کنیم. ولی دولت باید بسیار ساده باشد که به دلیل پوشاندن کسری بودجه نرخ ارز را بالا ببرد که تبعات آن بعدها به خود او بر گردد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده