تأثیر قانون سزار بر محور مقاومت چیست؟-راهبرد معاصر
رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

تأثیر قانون سزار بر محور مقاومت چیست؟

صدرالحسینی گفت: قانون سزار، قانونی چند لایه برای شکستن مقاومت در غرب آسیا و برای نه فقط سوریه بلکه برای دوستان و هم پیمانان سوریه محسوب می شود. بخش قابل توجهی از این قانون قبلا بر علیه سوریه اعمال شده است.
سید رضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۶۱۵

تأثیر قانون سزار بر محور مقاومت چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ قانون سزار به وزیر خزانه‌داری آمریکا این اختیار را می‌دهد که تا ۹۰ روز پس از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، مشخص کند آیا دلایلی برای مرتبط دانستن بانک مرکزی سوریه به پولشویی وجود دارد یا خیر؟ اگر این موضوع اثبات شود، وزیر خزانه‌داری آمریکا با نهاد‌های فدرال ذیربط برای اعمال تحریم‌ها وارد هماهنگی می‌شود. برشی از تعریف قانون سزار یا قیصر است که چهارشنبه هفته گذشته توسط مایک پمپئو مطرح و اجرا شد . هدف از این اقدام امریکا تحت فشار گذاشتن سوریه و بشار اسد است و می خواهد در مسیر بازیابی و بازسازی سوریه سنگ اندازی کند. در همین باره  رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا بر این باور است، که قانون سزار، قانونی چند لایه برای شکستن مقاومت در غرب آسیا و برای نه فقط سوریه بلکه برای دوستان و هم پیمانان سوریه محسوب می شود. بخش قابل توجهی از این قانون قبلا بر علیه سوریه اعمال شده است.

 

رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره اجرای قانون سزار در سوریه که توسط ایالات متحده امریکا و دولت ترامپ کلید خورده است گفت: قانون سزار یا قیصر یک قانون چند لایه برای شکستن مقاومت در غرب آسیا و برای نه فقط سوریه بلکه برای دوستان و هم پیمانان سوریه محسوب می شود. بخش قابل توجهی از این قانون قبلا بر علیه سوریه اعمال شده است و کشور سوریه به طور مشخص از این قانون زیان ویژه و جدیدی نمی بیند چون از چند سال قبل همه آنچه که قرار بود در قبال سوریه صورت بگیرد توسط تحریم ها اعمال شده و صورت گرفته بود.

 

وی در ادامه این سوال پاسخ داد: بنابراین آنچه که در حال حاضر موضوع تحریم های سزار را با اهمیت جلوه می دهد تاثیر این تحریم ها بر جبهه مقاومت است. البته قطعا با برنامه ریزی هایی که جبهه مقاومت برای دور زدن این تحریم های ظالمانه انجام خواهد داد و با اجرایی کردن توصیه های سید حسن نصر الله این موضوع نیز نمی تواند تاثیری مستقیم بر جبهه مقاومت بگذارد.

 

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به این پرسش، بسیاری این قانون را برای محدود کردن ورود ایران به سوریه می دانند چون ایران اعلام کرده است برای بازسازی سوریه اقدام می کند و کمک خواهد کرد این مساله را چگونه ارزیابی و تحلیل می کنید؟ تصریح کرد: مگر حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه با مجوزی غیر از اجازه رسمی دولت قانونی و مشروع سوریه صورت گرفته بود که امروز برای مساله بازسازی با قوانین کشورهای دیگر و با ممنوعیت کشورهای دیگری چون آمریکا روبرو شود؟ جمهوری اسلامی ایران به دعوت نظام سیاسی قانونی و مشروع سوریه برای اقدامات مشاوره ای در سوریه حاضر شد و در همین راستا دولت سوریه برای حل مشکلات خود و انجام بازسازی در این کشور چندین بار اعلام کرده است که کشورهای هم پیمان برای مبارزه با تروریست تکفیری در سوریه حال در حوزه بازسازی در اولویت بازسازی و سرمایه گذاری قرار دارند. اتفاقا این مساله فرصت جدیدی برای جمهوری اسلامی است تا بتواند از این فرصت استفاده کند و با عدم حضور تعدادی از کشور ها که مایل و علاقمند بودند تا در دوران بازسازی وارد سوریه شوند در این فضا که رقیبی برایش وجود ندارد با استفاده از توانمندی های بخش خصوصی وارد عرصه سازندگی در سوریه شود.

 

صدرالحسینی با بیان اینکه راهکار قانونی این مساله و بشار اسد به دلیل افزایش فشار های تحریمی در طول 8-9 سال گذشته در این مرتبه تاثیر زیادی از این موضوع نمی بیند گفت: این مساله موضوعی لاینحل برای نظام سیاسی سوریه نیست و نیازی به کار جدیدی نیست. آیا در طول 9 سال گذشته امکان مراودات اقتصادی برای سوریه باز و فراهم بود. آمریکایی ها ابتدا باید به این سوال جواب بدهند آیا آمریکایی ها و هم پیمانانشان در طی سالهای اخیر با سوریه مبادلات تجاری و اقتصادی داشتند که امروز با این شیوه جدید و برنامه ریزی نوین بشار اسد و نظام سیاسی سوریه را متضرر کنند؟ قطعا جواب منفی است بر این اساس همانطور که گفتم این موضوع برای سوریه ناراحت کننده و برانگیزاننده نخواهد بود و بیشتر در قالب عملیات روانی برای ایجاد شکاف و اختلاف بین مردم و نظام سیاسی سوریه است و بیشتر مورد توجه کسانی است که با گروه ها و جریانات تروریستی و تکفیری هم پیمان بودند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده