سامانه سجام قوه قضاییه چیست؟-راهبرد معاصر

سامانه سجام قوه قضاییه چیست؟

هدف از راه اندازی سامانه سجام قوه قضاییه این است که افرادی را به عنوان دیده بان پیشگیری طبق دستور العمل جذب کند و این افراد وضعیت را اعلام و اطلاع رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
کد خبر: ۴۷۶۴۴
تعداد نظرات: ۹ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، سامانه سجام قوه قضاییه برای ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است و هدف از راه اندازی سامانه سجام قوه قضاییه این است که افرادی را به عنوان دیده بان پیشگیری طبق دستور العمل جذب کند و این افراد وضعیت را اعلام و اطلاع رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود. 

 

سامانه سجام قوه قضاییه چیست؟

 

این ستاد مسبوق به سابقه بوده و با عنوان «ستادهای پیشگیری و حفاظت اجتماعی» سابقا در دادگستری ها از سال ٨٣ فعالیت می کردند، مجددا باز تاسیس شد، ولی با توجه به رویکرد جدید، فعالیتش را از سال ٩٥ شروع کرد و آیین نامه و مسائل اجرایی آن ابلاغ شد.

 

نحوه ثبت نام در سامانه سجام قوه قضاییه 

به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگيري از وقوع جرايم و رسيدگي سريع و قاطع به تخلفات و جرايم به طوري که اثر بازدارندگي داشته باشد قوه قضاييه سامانه‌اي تحت عنوان سجام يا سامانه جامع ارتباط عمومي مردمي (سيستم جامع اطلاعات مردمي) به آدرس http://sajam.scpd.ir راه‌اندازی کرده است.

 

این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیری‌هاي مردمي و مشارکت‌هاي مردمي معاونت اجتماعي دستگاه قضايي اداره مي‌شود و کارکرد آن بر مبناي خود اظهاري و داوطلبانه بودن مشارکت‌هاي مردم در ارسال گزارشات در جهت افزايش مسئوليت اجتماعي افراد است كه اثرات و فوايد آن به خود مردم بازخواهد گشت.

 

فرآیند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضويت از طريق سامانه ثبت نام مي‌کنند و پس از آن بررسي و تطبيق مشخصات متقاضي عضويت، احراز هويت و استعلام‌هاي مورد نياز در اين رابطه صورت مي‌گيرد.در مرحله بعد صلاحيت عضو تاييد مي‌شود و پس از احراز هويت کد عضويتي براي آن تعريف مي‌شود، پس از آن متقاضيان تاييد شده در سامانه سازماندهي مي‌شوند.

 

گزارشاتی که از افراد دریافت می‌شود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تاييد مسئولين هسته‌اي و استاني براي دستگاه‌هاي دولتي ارسال و مطالبه‌گري خواهد شد تا دستگاه‌هاي دولتي نواقص را برطرف کنند.

 

ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضايي نيست بلکه اولين راهکار ارسال گزارشات تاييد شده مردمي به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاري نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گيرد.

 

 

یعنی گزارشات ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولويت‌هاي اين سامانه است. مثلا در اين سامانه مباحث زيست محيطي و منابع طبيعي از اهميت زيادي برخوردار است.

 

نحوه کار هم طوری است که به محض این که اطلاعاتی در زمینه تعرض به اراضی ملي و يا تغيير کاربري توسط يک ديده بان پيشگيري توسط سيستم سجام ثبت شود بلافاصله در يك فرصت كوتاه و در يك ساز و كار دقيق و پيش‌بيني شده تمام مسئولان و ادارات ذي‌مدخل در امور منابع ملي و اراضي دولتي در جريان قرار خواهند گرفت تا به سرعت اقدامات قانوني در جلوگيري و پيشگيري از جرم زمين‌خواري در منطقه ذكر شده شروع شود.

 

یا مثلا اگر یک دیده‌بان پیشگیري که ممکن است کارگر يا کارمند يك كارگاه و يا كارخانه بخش خصوصي يا حتي دولتي باشد، عدم رعايت هرگونه الزامات ايمني، بهداشتي و حفاظتي را اطلاع دهد، ساز و كار رفع اين مشكل در يك فرايند كاملاً دقيق ديده شده است.

 

هدف از راه اندازی سامانه سجام قوه قضاییه 

سامانه سجام توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و در راستای استفاده از ظرفیت عظیم مردم از امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی و شرکت دادن آنان در ارسال اخبار مختلف و همچنین بهره مندی از طرح ها، نظرات و پیشنهادات عالمانه آنان راه اندازی شده است استان فارس به عنوان یک استان پایلوت و نیز اولین استان کشوری در این سامانه ورود پیدا کرده است.

 

هدف کلی در این امر، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در همه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی است که به امر قانون موظف به همکاری با تشکیلات قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم هستند.

 

سامانه سجام قوه قضاییه چیست؟

 

یکی از مزیت های این طرح، رویکرد نوین آن در استفاده از فضای مجازی و سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار و گزارش‌ها و پیگیری آن است.

 

 سجام یعنی سیستم جامع اطلاعات مردمی؛ هدف سجام این است که افرادی را به عنوان دیده بان پیشگیری طبق دستور العمل جذب کند. در هر استان چند جرم اولویت دار داریم. ١٠ مورد اولویت دار در عناوین مجرمانه وجود دارد که تقریبا در همه استان‌ها مشترک هستند.

 


دیده‌بان پیشگیری باید وضعیتی که مشاهده می‌کند را اعلام کند و این اطلاع رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود. تلاش است که در مدت یک ماه پاسخ آن دریافت شود. پیشنهاد این است که در هر روستا یک نفر برای دیده‌بان پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد که این افراد در مجموع تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و تاثیر گذار خواهند بود.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهراب وریج کاظمی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
سلام
علی
United States of America
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
باسلام پروندیی دارم که دهاتجاوزقتل غارت چندین جنایت که واقعا دل هرانسانی رابه دردمیارمتاسفانه بامن یک تماسی گرفته شود۰۹۰۲۹۸۱۳۹۱۷علی همتی
م ص
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
سلام اقای رییسی میشه یک قانون مبنی بر جریمه یا مالیات برای ساکنین در تهران که سگ نگه میدارند و مدام صدای پارس سگ باعث اذیت و آذر همسایه ها میشود وضع کنید ما در تهران سهروردی شمالی و خ افشار جوان هستیم در این کوچه شاید صدای بیش از 10 سگ از خانه ها می آید سرسام گرفتیم یک فکری کنید جان امام حسین
محمدهادی پژوه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
0
0
باسلام رئیس شورای حل اختلاف شهرگلبهارکارمندقانونی شرکت عمران است و هیچ شکایتی آزارمان را پیگیری نمی کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
0
با طی تمام مراحل نتوانستیم یک گزارش زمینخواری بزرگ و سازمان یافته را ثبت کنیم و گفت شما مجاز به ثبت گزارش نیستید!!!
خسته نباشید واقعا
علی رضا راهبر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
سلام چطوری میشه در سامانه سجام قضایی ثبت نام کرد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
سلام ترا قران شما که باسامانه وارد هستید تکلیف ده ملیون نفرراکه سهام عدالت سه ماه پیش فروختن به مسعولین بگید که چراپولش نمیدهند ما مریض داریم کرایه خانه داریم حالا هم که کروناست
غلامحسین تاج احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
سلام شب بخیر، بنده ازسال ۱۳۷۳ بعنوان کارشناس رسمی دادگستری دررشتهٔ اموال منقول درآدربایجانشرقی مشغول کارهستم. جناب آقای رییسی: اکثریت قریب باتفاق همکاران شما به امضای ودستور شمادر مورد تعرفهٔ حق الزحمهٔ کارشناسی وقعی نمیگزارند. مثال :حق الزحمهٔ یک پرونده طبق تعرفه میشود یک میلبون تومان، دادیار ودادورز و..... محترم اراده میکنندومیگویند : چه خبره؟ همین سیصد هزارتومان کافیه. در یک پرونده اجرای احکام کیفر ۱۲۰ فقره دزدی درسال۱۳۹۱اتفاق افتاده وقرار براین شده که کارشناس اموال منقول ، قیمت روز کلیهٔ اموال مسروقه را تعین تا سارق با پرداخت ارزش اموال ۱۲۰ نفر، بتواند از زندان آزاد شود. تعداد متوسط اموال هر کدام از ماباختگان ۶ قلم در نظر بگیرید یعنی کارشناس قیمت روز ۶*۱۲۰=۷۲۰ قلم اموال مختلف رابا تماس تلفنی از مالباختگان، وبررسی در بازار تعین واعلام کند حالا حق الزحمهٔ کارشناس طبق تعرفه میشود سه میلیون تومان، ولی اکثر همکاران شما لطف میکنند ومیفرمایند ششصد هزار تومان کاغیه، وقتی اعتراض میکنی میگویند طرف بی چیز است ودرزندان . خوب ،تقصیر کارشناسی که میخواهد حلال وحرام رارعایت کند چیست؟ همکاران شمابااین کار وتضییع حقوق کارشناس ، انها را بطرف گرفتن پول از یکی ازطرفین پرونده سوق میدهد این حق کشی دراکثریت مراجع قضایی اتفاق میافتد وموجب بروز وظهور فساد در دستگاه قضایی که خود باید ازحق دفاع کند میگردد. تعرفه ایکه طبق قانون باید متناسب با تورم افزایش یابن ولی هر پنج سال وبیشترتغییر مییابد. لطفآ ازنمایندگان کانونها دعت شود ت در حضور جنابعالی مشکلات خودرا بیان کنند. ازاطالهٔ کلام عذر میخواهم. چشم انتظار تشکیل جلسه با حضور نماینگان تمامی کانونها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
0
0
بعیدمیدونم کسی پیگیری کنه ولی من جایی زندگی میکنم که زمین خواری رودخانه خواری تولید مواد مخدر همه کار میشه ببینم کی پیشگیری میکنه
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار