چرا نمی توان به اروپایی ها امیدوار بود؟-راهبرد معاصر
علاءالدین بروجردی درگفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

چرا نمی توان به اروپایی ها امیدوار بود؟

علاءالدین بروجردی: این سه کشور اروپایی ثابت کردند که در تمام مسائل تابعی از آمریکا هستند
علاءالدین بروجردی؛ رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 25
کد خبر: ۴۷۶۶۶

اروپیان ثابت کرده اند در تمام مسائل تابع تصمیمات آمریکا هستند

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ علاءالدین بروجردی رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راهبرد معاصر درباره قطعنانه صادر شده از سوی شورای حکام برای ایران گفت: من فکر می کنم، اظهارات آقای رافائل با هدف فشار بر ایران صورت گرفته بود. در تمام گزارش های آژانس جمهوری اسلامی ایران در طی تمام سالهای گذشته از نمره قبولی بالایی برخوردار بود و همه ایران را به عنوان کشوری که مقررات آژانس را رعایت می کند می شناختند این حرکت بر خلاف قاعده حرکتی غیر حرفه ای و غیر فنی و سیاسی است و متأثر از فشارهای آمریکا و از این منظر غیر قابل قبول است و از نظر ایران مردود است.

 

وی در ادمه تصریح کرد: از اهدافی که آمریکا دنبال می کند به نظر می رسد که نگرانی آنها از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و به همین دلیل این اقدام را انجام داده اند. این سه کشور اروپایی ثابت کردند که در تمام مسائل تابعی از آمریکا هستند و شخصیت سیاسی مستقل آنها در جهت ماموریتی برای اهداف آمریکا است و این مصوبه از منظر ایران و کشورهای مهمی مثل چین و روسیه مردود و غیر قابل قبول است.

 

بروجردی در پاسخ به این پرسش، که آیا با توجه با آغاز فشارهای طرف اروپایی، ایران از NPT خارج خواهد شد؟ گفت: خروج از NPT  و برداشتن هر گام دیگری در عرصه فعالیت های هسته ای با توجه به اینکه موضوع هسته ای از ابتدا فراقوه ای بود و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شد در این سطح نظر دهی نمی شود البته من نسبت به خروج نظر موافقی ندارم. بسیاری از نمایندگان نیز چنین نظری را ارائه کرده اند و خروج از NPT  و یا کاهش تعهدات گزینه هایی است که در مورد آنها صحبت می شود. ولی تصمیم گیری با شورای عالی امنیت ملی است.

 

وی درباره اینکه ایران در این باره باید چه استراتژی داشته باشد گفت: رد کردن و نپذیرفتن این مطالب اهمیت دارد. موضوعی که آقایان مطرح کرده اند نبش قبری بیش نیست و موضوع روز نیست. ما به کار خود اطمینان کامل داریم و آژانس بارها بر این اطمینان صحه گذاشته است. و به نظر من، وارد کردن این تشکیک حرکت سیاسی غیر قابل قبولی است.

 

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه، هدف ترامپ از افزایش فشار ها بر ایران در آستانه انتخابات آمریکا چیست؟ پاسخ داد: به نظر من، یکی از برنامه های طراحی شده توسط ترامپ و مشاورین او فرافکنی مسائل داخلی آمریکا با هدف ایجاد انحراف در افکار عمومی داخلی است. این مجموعه از رییس جمهور آمریکا ناراضی است در این دوره به اصل بزرگی چون عدالت بی توجهی شده است و تبعیض شدت گرفته است از این رو ترامپ می کوشد با ایجاد حوادثی خارجی ریزش پر شتاب آرا ترامپ متوقف شود و شرایط برای رای آوری او آماده شود. در این مسیر اروپا نیز متاسفانه دنباله رو آمریکا است این اتحادیه با 27 یا 28 عضو قدرتی حداقلی در اختیار ندارد و صرفا دنباله روی آمریکا است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده