چشم انداز تمدید قراداد همکاری ایران و روسیه چیست؟-راهبرد معاصر
شعیب بهمن، تحلیلگر مسائل روسیه در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

چشم انداز تمدید قراداد همکاری ایران و روسیه چیست؟

شعیب بهمن: نگاه روس ها به ایران متفاوت است و همچون آمریکا خواهان براندازی نظام سیاسی ایران نیستند و در اعمال فشارها بر علیه ایران با آمریکا همراهی نخواهند کرد همانطور که در موضوع اخیر و مساله تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شاهد ایستادگی روس ها در برابر آمریکایی ها بودیم.
شعیب بهمن؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 15
کد خبر: ۵۴۳۶۲

چشم انداز تمدید قراداد همکاری ایران و روسیه چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سطح مناسبات و حوزه همکاری های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌های گذشته است. همکاری های طرفین عمیق تر و معنادار تر شده و ظرفیت های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آنها پرداخته شود .مقامات عالی رتبه دو کشور با نظر داشت افق همکاری های آینده، توافق خود را با  به روز نمودن و تمدید این معاهده اعلام کرده و برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری های مشترک و همه جانبه ایران و روسیه عزم جدی دارند.

 

شعیب بهمن، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره معاهده ایران و چین گفت: آنچه نوشته شده بود دارای بندهای الزام آور اجرایی نبود و نشان می داد دو کشور در حوزه های مختلفی با هم تفاهم کرده بودند تا با هم همکاری کنند و نقشه راهی برای همکاری بین دو کشور مشخص شده بود. با توجه به گذشت بیست سال از زمان انعقاد آن معاهده تغییر و تحولی در سطوح منطقه ای و بین المللی رخ داده است و از طرفی در سال های اخیر دگرگونی در روابط دو کشور پدید آمده که طرفین را به سمت بازنگری در معاهده قدیمی برده تا مفاد جدیدی به نقشه راه همکاری های بین دو کشور بیفزایند.

 

وی در ادامه افزود: قاعدتاً در بازنگری این سند همکاری موارد جدیدی اضافه خواهند شد از جمله به احتمال زیاد به همکاری های اقتصادی اشاره خواهد شد تا مشخص شود دو کشور در چه زمینه هایی همکاری خواهند داشت چون در سند قبلی به صورت کلی اشاراتی شده بود ولی به طور جزئی مشخص نشده بود از این رو انتظار می رود دو طرف در سند جدید به شکل مشخصی با هم به توافق برسند و همکاری های نظامی و فنی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در این سند دیده خواهد شد که هر کدام دارای زیرمجموعه ها و بندهای مختلف است.

 

وی در پاسخ به این سوال، روسیه ارتباط خوبی با آمریکا و اسرائیل دارد این ارتباطات در چنین معاهداتی چه تاثیری به جا می گذارد؟ روس ها و آمریکایی ها در حوزه های مختلفی دارای اختلافات شدید و حتی لاینحلی هستند در دوره ترامپ به رغم خوشبینی های اولیه بر اختلافات بین آمریکا و روس ها افزوده شد و نه تنها هیچ یک از اختلافات سنتی و رقابت های بین کشورها حل نشد بلکه مسائل جدید دیگری نیز همچون خروج آمریکا از پیمان های دو جانبه و چند جانبه مطرح شد که هر کدام از نظر نظامی و امنیتی می تواند طرف روس را تحریک کند و باعث نارضایتی مسکو است.

 

شعیب بهمن در ادامه این مصاحبه گفت: از این رو امروز روابط گرم و دوستانه ای بین آمریکا و مسکو وجود ندارد ولی در عین حال روس ها تمایل دارند در حوزه مسائل بین المللی با آمریکا رایزنی داشته باشند و بسیاری از مسائل را در سطح نظام بین الملل مشترک می بینند و خواهان حل و فصل بیشتری از موضوعات در سطح بین المللی هستند. موضوع ایران در گذشته بارها بین روسیه و آمریکا مطرح شده و تقریبا می توان گفت کمتر دیداری بین روسای جمهور دو کشور وجود دارد که موضوع ایران در این بین مطرح نشده باشد اما این مسائل به معنی توافق و یا معامله بر سر ایران نبوده و نخواهد بود.

 

تحلیلگر مسائل روسیه اظهار کرد: نگاه روس ها به ایران متفاوت است و همچون آمریکا خواهان براندازی نظام سیاسی ایران نیستند و در اعمال فشارها بر علیه ایران با آمریکا همراهی نخواهند کرد همانطور که در موضوع اخیر و مساله تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شاهد ایستادگی روس ها در برابر آمریکایی ها بودیم و تمایلی برای پیروی از سیاست های آمریکایی ها از خود نشان ندادند و حتی سیاست های آمریکا را محکوم می کنند.

 

بهمن درباره این موضوع، تجارب مشترک ایران و روسیه با بدقولی های روس ها اشباع شده نمونه ان نظیر تحویل سامانه موشکی اس 300 فراوان است این موارد چگونه در ارتباط دو کشور تحلیل می شود؟ پاسخ داد: در مسائل بین ایران و روسیه باید به شرایطی برگردیم که حوادث ایجاد شدند. آن مساله در شرایطی رخ داد که تحریم های بین المللی در مورد ایران اجرا می شد و روسیه خود را ملزم به رعایت قوانین می دید. ولی به محض برداشته شدن تحریم ها روس ها نسبت به ارسال سامانه اقدام کردند. این اتفاق تحت تاثیر تحریم های شورای امنیت رخ داد. اگر تمام جنبه های قراردادی مشخص باشد همه طرفین ملزم به رعایت آن هستند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار