انفجار بیروت؛ بهانه جدید استکبار برای دخالت مستقیم در امور لبنان-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی سید هادی افقهی، تحلیلگر مسائل بین المللی

انفجار بیروت؛ بهانه جدید استکبار برای دخالت مستقیم در امور لبنان

مکرون در سفر خود رفتاری داشت که گویی لبنان یکی از استان های فرانسه است و در امور داخلی لبنان دخالت می کند و خط و نشان می کشد و در شرایط فجیع فعلی لبنان به معامله سیاسی فکر می کند.
سید هادی افقهی، تحلیلگر مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 16
کد خبر: ۵۴۳۹۸

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر طبق اعلام دولت لبنان این حادثه در نتیجه احمال و سو مدیریت و برخورد غیر مسئولانه و نگهداری غیر استاندارد بوده است و حتی علی رغم اخطار های مکرر به مسئولین بندر بیروت کاری صورت نگرفته است. حتی شش ماه پیش گروهی کارشناس فنی به محل اعزام می شوند و اعلام می کنند که نگهداری این میزان نیترات آمونیوم خطرناک است و این ماده نباید اینجا نگهداری شود و باید به ارتش تحویل داده شود. چنین موادی نباید در اختیار یک بخش معمولی قرار می گرفت و در بندی با چنین ترددی نگهداری می شد. مزایای این ادعا و اثبات این است که دولت کنونی لبنان که دشمنان سرسختی مثل رهبران سیاسی 14 مارس دارد محکوم نمی شود چون انتصابات بندر و مسئولین مربوطه عموما به چهارده مارسی ها مربوط است از سال 2014 به این هشدار ها توجه نشده است و اقدام موثری داده نشده است این اخطار ها جدی گرفته نشد و احتمالا این مسائل برای روز حادثه انباشته شده بود. بنابراین امروز اقدامات حقوقی و قانونی در حال انجام است.

 

حسن دیاب شخصیتی دموکرات است و بدهکار چهارده مارسی ها و آمریکا و حزب الله نیست. امروز آمریکا شدیدترین تحریم ها را بر علیه لبنان اجرا کرده است. مکرون در سفر خود رفتاری داشت که گویی لبنان یکی از استان های فرانسه است و در امور داخلی لبنان دخالت می کند و خط و نشان می کشد و در شرایط فجیع فعلی لبنان به معامله سیاسی فکر می کند. این بندر بندر بسیار مهمی است و سه قاره آسیا و اروپا و آفریقا را به هم متصل می کند و سالی بیش از سه هزار کشتی در این بندر لنگر می اندازد و جنس بارگیری می شود. این بندر 70% از مایحتاج مردم لبنان و مهمترین مخازن مواد غذایی و دارویی و صنعتی و لوازم یدکی و سوخت در این بندر نگهداری می شد. اگر ثابت شود این انفجار کار اسرائیل بود چه به طور مستقیم و با حمله موشکی و پهبادی و یا از طریق جنگ سایبری در داخل قطعا جنگی در می گیرد. حزب الله لبنان باید به مخازن نیترات آمئونیوم اسرائیل در حیفا و یا تجهیزات اتمی در صحرای النقه حمله کند. در این صورت جنگ جهانی سوم در می گیرد. چون آمریکا و فرانسه و ایران و روسیه و چین وارد کار می شوند. لذا این توطئه آمریکا و اسرائیل را ثابت کنیم لطفی ندارد. ولی وقتی می گوییم بر اثر سوء مدیریت و نگهداری غیر علمی و غیر استاندارد بوده قطعا شواهد و قرائنی وجود دارد و می توان بر آن اساس کار کرد اما فرضیه دوم برای ما سودی ندارد و قطعا برایمان ضرر خواهد داشت.

 

اگر بگوییم کار آمریکا و اسرائیل بود و در مقابل هیچ عکس العملی نشان ندهیم موجب خشنودی این قدرت ها خواهیم شد و موقعیت را برای اینکه ضربه ای بزرگتر بخوریم فراهم کرده ایم در این شرایط آنها اینبار محل مهمتری چون محل استقرار حزب الله لبنان را بمباران خواهند کرد. اما اعلام نشدن احتمال دست داشتن اسرائیل این رژیم را در حالتی از صبر و انتظار نگه می دارد. قرار بود حزب الله لبنان در انتقام خون شهید محسن که در اطراف فرودگاه دمشق شهید شده بود حمله ای داشته باشد و اسرائیل در آماده باش است. ما نباید اصرار کنیم و آسمان و ریسمان را به هم ببافیم و ادعا کنیم الا و بلا کار اسرائیل و آمریکا است. باید گفت اینکه امروز در دست است را نباید رها کرد و به دنبال اثبات فرضیه ها رفت چون ضمن اینکه اثبات این فرضیه ها مشکل است مسائلی نیز به دنبال دارد.

 

 بندری که در ان انجار صورت گرفته است یک بندر بین المللی است که سه قاره را به هم وصل می کند از کار افتاده است. اقتصاد لبنان که در نتیجه تحریم های آمریکایی متضرر شده بود آسیبی جدی تر می بیند. این بندر 70% از مایحتایج لبنان را تامین می کرد و به نیاز ضروری و فوری لبنان پاسخ می داد. امروز طبق اظهارات وزیر کشور لبنان 5 میلیارد دلار ضرر برآورد شده است با نرخ جدید و هزینه های متقابل دلار و لیر لبنان ده الی پانزده میلیارد دلار سرمایه گذاری در این کشور نیاز است. از دولتی که سه میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی وام خواسته و به او تعلق نگرفته است چگونه می توان انتظار داشت ده تا پانزده میلیون دلار هزینه بازسازی را بپردازد. مگر اینکه به دنبال راههای دیگری باشند و از چین و سایر کشورها برای سرمایه گذاری دعوت شود.

 

مساله دیگر فرار سرمایه ها از لبنان بود که بعد از تحریم های آمریکا بسیاری از تجار لبنانی پول های خود را از بانک مرکزی لبنان بیرون کشیدند اینقشر اگر جوانمردی داشته باشند برای نجات کشورشان باید سرمایه ها را به لبنان برگردانند چون میشل عون اعلام کرد امروز هیچ خط قرمزی برای سرمایه گذاری و بازسازی لبنان ندارد. این سیاست بسیار هوشمندانه و عالی است. امروز آمریکا هم نمی تواند جلوی سرمایه گذاری در لبنان را بگیرد. به این ترتیب این خط انحصار می شکند شاید استعفای برایان هوک در همین مسیر باشد و گشایشی حاصل شود. البته شخصی که جایگزین هوک شد تندتر است و می توان گفت همه سر و ته یک کرباس هستند ولی باید دانست که تحولاتی در حال شکل گرفتن است. و در داخل لبنان و در سطح خاورمیانه شاهد تحولاتی خواهیم بود.

 

امروز چهارده مارسی ها و سعد الدین حریری و نخست وزیران سابق که دست اندرکار این جنایت بودند شروع به بمباران تبلیغاتی کرده اند و خواستار استعفای میشل عون و حسن دیاب و منحل شدن پارلمان لبنان هستند. آنها کشور را به هوا بردند و امروز قصد دارند حاکمیت را منحل کنند. حریری که خود در این کار دست دارد نخواهد توانست بحران لبنان را مدیریت کند. بنابراین این یک فرصت و یک تهدید است. امروز بیمارستان های لبنان با ظرفیت فوق العاده کار می کنند و کمک هایی که از طرف غرب به لبنان ارسال می شود در حد قرص مسکن است. فعال شدن چند بندر دیگر با وجود امکانات ضعیفی که دارند به این زودی ها ممکن نیست بندر بیرون سومین بندر خاورمیانه بود. لبنان برای خروج از فلج 100% اقتصادی بندر ترابلس و بندر سیدا و بندر سور را دارد ولی بندر بیروت مهمترین مرکز تجاری این کشور بود. باید دید بعد از آوار برداری ها کدام کشور ها برای بازسازی این بندر پیشگام خواهند شد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده