گمانه زنی ها درباره برکناری برایان هوک/ آیا آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است؟-راهبرد معاصر
کاظم جلالی: روند نهایی شدن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه در حال انجام است علی باقری با وزیر خارجه عربستان دیدار کرد رایزنی ضد ایرانی مقام ارشد ارتش اسرائیل با فرمانده سنتکام واکنش کنعانی به حکم اجباری علیه دانشجویان کالیفرنیا جان باختن همه سرنشینان هواپیمای مالاویایی کرملین: روسیه و ایران به کار بر روی توافقنامه جامع ادامه می‌دهند حزب‌الله لبنان: غافلگیری‌های بزرگتری برای اسرائیل داریم بلینکن: نتانیاهو به من گفت که به طرح آتش‌بس آمریکا پایبند است ماکرون گزینه استعفا از ریاست‌جمهوری فرانسه را بررسی می‌کند فراخوان حماس برای تشدید مقاومت ضد اشغالگران در کرانه باختری باقری: امروز همبستگی کشورهای منطقه بیش از گذشته است هلاکت ۴ نظامی ارتش اسرائیل/ بن گویر: روز دردناکی بود ادعای فیدان درباره رویکرد ایران نسبت به پروژه "جاده توسعه" واکنش انصارالله به انهدام شبکه جاسوسی آمریکایی ـ اسرائیلی تاکید باقری بر سوء استفاده صهیونیست‌ها از شورای امنیت
محمدعلی بصیری، تحلیلگر روابط بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

گمانه زنی ها درباره برکناری برایان هوک/ آیا آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است؟

محمدعلی بصیری: ترامپ شخصیتی دارد که دیدگاه ها و عملکردهای مخالف خود را برنمی تابد. آنطور که ترامپ می خواهد تحریم ها را پیش ببرد مورد همکاری نفر قبلی نبود و نقطه ضعف هایی وجود داشت.
محمدعلی بصیری، تحلیلگر روابط بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 11
کد خبر: ۵۴۴۱۲

دلایل برکناری

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت دونالد ترامپ یکی از دولت های امریکایی است که تا به امروز افراد زیادی را در کاخ سفید برکنار کرده است که هر برکناری آن حاشیه هایی متعددی را به جا گذاشته است. در تازه ترین خروجی های کاخ سفید، برایان هوک یکی از سختگیرترین دولتمردان آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی نیز از دولت کناره گیری کرد. در همین خصوص محمدعلی بصیری تحلیلگر روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درباه برکناری برایان هوک نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت: ترامپ شخصیتی خود محور دارد و کسی که پیرامون او کار می کند باید تابع او و افکارش باشد به طوری که از گذشته تا امروز کسانی که تندتر و کندتر از او حرکت کرده اند معمولا کنار زده نمونه هایی از این موارد دیده می شود مثل جان بولتون که تندروتر بود و توصیه های نظامی داشت او شخصیتی دارد که دیدگاه ها و عملکردهای مخالف خود را برنمی تابد. آنطور که ترامپ می خواهد تحریم ها را پیش ببرد مورد همکاری نفر قبلی نبود و نقطه ضعف هایی وجود داشت شاید نفر جدید به ترامپ نزدیک تر باشد و این تغییر به همین دلیل باشد.

 

وی در پاسخ به این سوال، آیا ترامپ می تواند با این تغییرات و تعویض ها به نتیجه ای که می خواهد برسد؟ تصریح کرد:  آقای ترامپ آنطور که باید مورد حمایت بین المللی نیست اگر چه او مدعی است که متحدین منطقه ای او با بحث تشدید تحریم ها بر علیه ایران موافق هستند و با تمدید تحریم تسلیحاتی همراهی خواهند کرد اما ظاهرا در شورای امنیت تعداد آرا لازم که 11 رای از 15 رای بدون حق وتو است ایجاد نخواهد شد. او حرکتی سمبلیک انجام می دهد تا بتواند چانه زنی کند ادعای او تمدید تحریم ها و فشار بر ایران است ولی اخبار و علامت هایی به او می رسد که نشان می دهد این تحریم ها آنطور که خواسته شده نتیجه بخش نخواهد بود و حتی متقابلا هزینه هایی برای آنها و اقتصاد بین المللی بحران زده امروز داشته است. زمزمه ها و حرکت هایی وجود دارد که نشان می دهد شاید چرخشی در تحریم ها ایجاد شود و حتی قبل از انتخابات کانال هایی زده شود و این حرکت الزاما در راستای شدت بخشی به تحریم ها نباشد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا بر خلاف اینکه شعار حقوق بشر سر می دهد برای ایران و بسیاری از کشورها تحریم اعمال کرده و خسارت های زیادی به مردم کشورهای تحریمی وارد شده است و حداقل های حقوق بشری در این کشورها دچار مشکل شده است. توجیح آنها این بوده که تمام این حرکت ها در راستای منافع آمریکا است حال اگر منافع آمریکا در تعارض با حقوق بشر جهان باشد باز به کار خود ادامه داده اند. ولی دولت ها و ملت های دنیا این حرکت ها را تایید نمی کنند. با این عمل در کنار تحریم که از لحاظ حقوق بشری در تعارض با این احکام است حرکت گسترده دیگری در رسانه های قدیمی و جدید به راه انداخته و واقعیاتی را که در کشور رقیب رقم می خورد مورد تحریف قرار داده است و اگر نکات مثبت و یا آثار خوب و دستآورد هایی بر اثر تحریم ها ایجاد شده تماما با تفاسیری غلط تحلیل می شود تا افکار عمومی در آن کشورها تخریب شود. و امید و تصور آینده روشن را از بین ببرد. این رفتار به شدت از طرف رسانه های داخلی و خارجی وابسته به غرب تبلیغ می شود این تحریف واقعیات موجود و وارونه جلوه داد و به عکس و به خلاف وانمود کردن مسائل است تا در کنار تحریم ها سیاست فشار حداکثری ترامپ را به نتیجه برساند.

 

وی در پاسخ به این سوال، اروپا چقدر توانسته در موضوع ایران از افراطی گری آمریکا جلوگیری کند؟ کفت: اروپا بعد از جنگ دوم عملا در راستای استراتژی کلان آمریکایی ها حرکت کرده است بعضا اروپا در تاکتیک ها ممانعت هایی دارد و چانه زنی می کند ولی در استراتژی یکی هستند. البته شایعاتی مطرح شده و گفته می شود ترامپ در صورت رای آوری در دور دوم از ناتو خارج خواهد شد. در این صورت اختلافات بین اروپا و آمریکا عمق بیشتری پیدا خواهد کرد تا پیش از ان اروپا مخالفت چندانی با آمریکا نداشت و معمولا تا دقیقه 90 در کنار آمریکا حرکت می کند.

 

بصیری با اشاره به تحریم های تسلیحاتی ایران به کجا ختم می شود؟ گفت: در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت نظیر این وضعیت دیده نشده است و این اولین مورد است. آمریکا با اینکه از برجام خارج شده ادعای سیاسی و حقوقی دارد و خود را عضو شورا می داند و می خواهد در این زمینه حرکتی انجام بدهد ولی بیشتر حقوقدانان سازمان ملل بر این عقیده اند که براساس حق وتو اگر یکی از اعضا وتو کند عملا آمریکا شکست خواهد خورد ولی روسیه و چین از پیش اعلام کرده اند این موضوع را وتو خواهند کرد.

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده