چرا شاخص بورس در روزهای اخیر کاهشی است؟-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه

چرا شاخص بورس در روزهای اخیر کاهشی است؟

هر حرفی در حال حاضر می تواند منجر به جرقه ایی در بازار شود. به عبارت دیگر اگر سخنان مسوولان مربوطه مثبت و در راستای روند صعودی بازار باشد، بورس واکنش مثبتی نشان می‌دهد و اگر اظهارات منفی باشد، آثار آن بر شاخص منفی است. اما بنده معتقدم باید بگذاریم بازار کار خود را انجام بدهد و براساس روند اصلاح قیمت که جزء ذات آن است، حرکت کند تا رشد صحیح در بازار سرمایه رقم بخورد.
فردین آقا بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 08
کد خبر: ۵۸۰۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا شاخص بورس در روزهای اخیر کاهشی است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نظر می رسد گفتن بعضی حرفها در بازار سرمایه دردسر ساز شده است، حرف ها و اظهار نظرهایی که برخی مسوولین می گویند تاثیر دو صد چندانی بر ذهن و روح سهامداران بخصوص تازه واردان به بازار به جا می گذارد. جای تاسف دارد که نمایندگان مجلس سخنی می گویند و بعد آن را تکذیب می کنند یا در رسانه های عمومی از مساله ای سخن می گویند که حتما تبعات مختلفی بر بازار ایجاد می کند و دامنه تاثیر گذاری این اظهار نظرات اصلا و به هیچ وجه به بازار اجازه رسیدن به آرامش نسبی و اصلاح درست و سالم را نمی دهد. بنابراین به نظر می‌رسد مسوولین باید در هر گونه اظهار نظر درباره بورس یا هر بازار دیگری با احتیاط بیشتری سخن بگویند و قبل از اثبات هر موضوع و مساله ای به تبعات آن بسیار توجه کنند.

 

چند روز پیش آقای دکتر پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بورس در حال دست کاری است یا عده ای بورس را دست کاری می کنند! دست کاری کردن بورس جمله بسیار سنگین و پر از تبعات برای بازار سرمایه است که می تواند به ریزش و سقوط و افزایش بی اعتمادی به بازار کمک کند. قطعا بازتاب سخنان آقای پورابراهیمی را در صف های فروش دوشنبه ١٧ شهريور ماه مشاهده کردیم. به عبارتی صف های فروش و تنش های ایجاد شده پاسخ روشنی به این گونه اظهار نظرات در باره بورس است. کاهش محسوس حجم معاملاتی که دوشنبه ۱٧ شهریور ماه رخ داد می تواند ناشی از همین مسائل  باشد، لذا مسوولین قبل از بیان هر سخنی بهتر است اول به صورت دقیق بدون اینکه اعلام رسمی کنند موضوع را از جهات مختلف بررسی کنند. اگر مساله ای درست بود و نقصی وجود داشت که به نوعی خیانت به ملت یا هر دست کاری غیر طبیعی دیده شد آن زمان با همکاری با دستگاه قضایی با متخلفان برخورد شود نه اینکه در فضای تشنجی بازار موضوعی به این مهمی گفته شود و مسوول برود تا بقیه کار خود را انجام بدهد در حالی که بازار بعد از این سخن مشخص نیست روی چه روندی حرکت کند یا متوقف شود.

 

به هر حال عوامل مختلفی در ریزش های بورس موثرند، اما در نهایت مهمترین و دلیل وجود این عوامل در بازار سرمایه، وضعیت اختلاف ارزش ذاتی و ارزش بازار سهام است، یعنی با توجه به رشدهای خیلی بالای برخی سهم ها پتانسیل اصلاح قیمت سهام وجود داشت، شاید بهتر است اینگونه گفته شود که بازار به دنبال سر نخ برای به دست آوردن سوژه ای بود تا بدان بهانه اصلاح شود. حالا که بازار در حال روند اصلاحی قرار گرفته بنده معتقدم چه آقای قالیباف در مجلس یا هر نهاد دیگری برای پاسخگویی برود یا نرود لزوماً به تغییر روند بازار نمی‌انجامد لذا نمی توان انتظار داشت با بردن آقای قالیباف به مجلس و سوال و جواب از وی روند اصلاحی متوقف و رشدهای شدید به یک باره در بازار اتفاق بیفتد.

 

بنده دوشنبه ۱٧ شهریور ماه از روند ریزش بازار تعجب کردم به این دلیل که بازار روز گذشته با طراوت بود علیرغم اینکه بازار با افت معاملات رو به رو بود اما ریزش و افت های جدید بازتاب همین سخنان است و مسلماً منجر به اصلاحات بیشتری در بازار خواهد شد. به هر حال می توان این‌گونه قضاوت کرد که منظور و مقصود نمایندگان مجلس ایجاد اصلاح در بازار است، اما نتیجه صحبت آنها منجر به سقوط بیشتر بازار می شود و گرانی ها و فروش ها را بیش از پیش افزایش می دهد. اظهار نظرهای مسوولین سیگنال های منفی و مثبتی به بازار می دهد از این جهت است که این موضوع حائز اهمیت است.

 

سازمان بورس به خودی خود نمی تواند نقش خاصی در ریزش بورس ایفا کند یا بگوییم در این موضوع اثر گذار است. می توان گفت ممکن است روند حضور و خروج افراد و شرکت های حقوقی از بعدی طی یکی دو ماه گذشته روی بورس اثر گذاشته اما نمی‌توانیم با دسته بندی اینکه چه کسی یا چه شرکت حقوقی که تاریخی آمده سهمی خریده و چه تاریخی از بازار رفته به این موضوع برسیم. این موارد اگر هم در مجلس دنبال شود چون از جمله کارکردهای بازار سرمایه است بیشتر جنبه تشریفات و رسیدگی ظاهری دارد. بنده معتقدم منظور نظر آقای پور ابراهیمی را خودشان بهتر می دانند و خودشان باید در این مورد اطلاع رسانی کنند و به صورت شفاف بگویند که چه کسانی منظور نظرشان است که در بازار دست کاری کرده اند، اما در کل بیان چنین مطلبی بد است چرا که یک زمان کارشناس بازار  سرمایه درباره موضوعی حرف می زند و نظر خود را می گوید این یک مساله است اما یک مسوول  درباره موضوعی به این مهمی صحبت می کند و حرف و نظر خود را به گوش عموم مردم می رساند قطعا بیان موضوعی از طرف یک مقام مسئول اثرگذاری و حساسیت زیادی در جامعه ایجاد می‌کند. دستکاری در بازار سرمایه جزء  مصادیق دست کاری قیمت و مصادیق جرم تلقی می شود بنابراین باید توضیح داده شود که منظور اصلی از دستکاری بازار واقعاً غیر قابل درک است اما بازتاب بسیار منفی در روند آتی بازار به جا می گذارد.

 

به هر حال بازار در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته که هم می تواند اصلاحات اعم از مثبت یا منفی تجربه کند. هر حرفی در حال حاضر می تواند منجر به جرقه ایی در بازار شود، به عبارت دیگر اگر سخنان مسوولان مثبت و در راستای روند صعودی بازار باشد مسلماً بازار واکنش مثبتی نشان می‌دهد و اگر منفی، منفی. اما بنده معتقدم باید بگذاریم بازار کار خود را انجام بدهد و براساس روند اصلاح قیمت که جزء ذات بازار است حرکت کند تا رشد صحیح در بازار رقم بخورد. ما در برهه‌ ی هیجانی و منفی بازار قرار داریم اظهارنظرهای منفی و آشوب زا در بورس ممکن است موج تشدید وضعیت شود.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حزب الله
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
0
یعنی پور ابراهیمی بازار سرمایه و بورس را نمی شناسد یا در ام دست دارد که با افت سهام سهامی را جمع کنند همانطوریکه شرکت های به اصطلاح حقوقی که خود این دولتی ها و مجلسی ها هستند دارند با خلق پول و افت سهام مردم را بیچاره میکنند اقا استاد اقتصاد خود را می داند بعد در مورد حرف زدنش نمی داند چه اتفاقی می افتد دم خروس پیدا است
تحلیل های برگزیده