فرصت سوداگری از بازار ارز سلب شود-راهبرد معاصر
کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

فرصت سوداگری از بازار ارز سلب شود

کامران ندری: بحران ارزی بازارهای دیگر را هم تحت فشار قرار داده است. بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه می شوند. در چنین شرایطی، بسیاری، از سیاست های غلط ارزی برای سوداگری هر چه بیشتر استفاده می کنند تا سود بیشتری کسب کنند. باید تمام  فرصت های سوداگری از بین برود، چرا که در این وضعیت معمولاً افراد به دنبال این هستند تا به اشکال مختلف ارز را با نرخ پایین بخرند  و به نرخ بالاتری بفروشند، موضوعی که به سفته بازی بیشتر در شرایط وخیم اقتصادی کنونی دامن می زند.
کامران ندری؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 16
کد خبر: ۵۹۲۲۱

فرصت سوداگری از بازار ارز سلب شود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت وگو با راهبرد معاصر با اشاره به دلایل تورم کنونی و به هم ریختگی های بازار گفت: بحران ارزی بازارهای دیگر را هم تحت فشار قرار داده است. بسیاری از کالاها و خدمات با افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه می شوند. در چنین شرایطی، بسیاری، از سیاست های غلط ارزی برای سوداگری هر چه بیشتر استفاده می کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

 

وی در اين زمينه خاطر نشان کرد: به هر حال در شرایط فعلی حتما و باید تمام  فرصت های سوداگری از بین برود، چرا که در این وضعیت معمولاً افراد به دنبال این هستند تا به اشکال مختلف ارز را با نرخ پایین بخرند  و به نرخ بالاتری بفروشند، موضوعی که به سفته بازی بیشتر در شرایط وخیم اقتصادی کنونی دامن می زند.

 

استاد اقتصاد گفت: مدیریت نرخ ارز در حال حاضر به معنای مدیریت تورم و جلوگیری از سوء استفاده هایی است که با آشوب های بازار ارز به وقوع می پیوندند. از این منظر به نظر می رسد مدیریت ارز توسط بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است، بنابراین نزدیک کردن نرخ ارز  به هم در شرایط فعلی می تواند کمک موثری در جلوگیری از افزایش مشکلات اقتصادی باشد.

 

کامران ندری با بیان اینکه عدم فروش ارز به مردم عادی در صرافی‌ها سیاست درستی است گفت: هر چند که این سیاست بسیار دیر اتخاذ شد، اما باز هم بهتر از تداوم سیاست غلط ارز پاشی در جنگ اقتصادی است.  ممنوعیت خرید ارز دولتی با کارت ملی فرصت سوداگری را از سوداگران می گیرد و نزدیک شدن نرخ ارز به هم در بازار آزاد و دولتی نیز انگیزه‌ ی افراد را برای سوءاستفاده از تفاوت نرخ ارز را به شدت کاهش می دهد.

 

وی در ادامه تصریح نمود: هر چند سیاست عدم فروش ارز با کارت ملی و نزدیک کردن نرخ ارز در بازارهای مختلف مطلوب است اما به طور طبیعی تاثیر چندانی بر کاهش تورم به جا نمی گذارد چرا که ثبات تورم وابسته به عوامل متعددی است، اما این سیاست ها می تواند تا حدودی به کاهش التهاب بازار کمک می‌کند.

 

ندری در ادامه توضیح داد: بسیاری از مسائلی که پیش از این باید مورد بررسی و تحت تعقیب و نظارت دولت قرار می گرفت امروز به معضلی در اقتصاد تبدیل شده است. در شرایط تحریمی کنونی که اقتصاد با مشکلاتی مثل عرضه ارز به بازار رو به رو است و این که صادر‌کننده های ارزی نمی خواهند ارز خود را به بازار برگردانند، صادرات به شدت کاهش یافته و نقل و انتقال ارز به داخل با مشکلات اساسی به دلیل تحریم بانکی مواجه است و ثروت های نجومی که برخی در بورس به دست آوردند و اینک به دنبال جايگزين کردن این ثروت به دارایی های دیگری هستند، عوامل تاثیرگذار در اقتصاد به شمار می روند که معیشت مردم را تنگ و فرصت سودجویی را برای عده ای دو چندان کرده است. اصلا فروش دلار به مردمی که نیاز به ارز نداشتند در شرایط جنگ اقتصادی معنا ندارد، کسانی که پشت در صرافی ها صف می کشند تا همان روز دلار ارزان بخرند و دلار گران تر بفروشند! این فرصت ها هر چند از بین رفته اما به خودی خود مانع افزایش تورم نمی شود، چرا که مسائل مختلفی در کاهش نرخ تورم و آرامش بخشی به بازار موثر است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده