مذاکرات محرمانه عمان بین ایران و امریکا صحت دارد؟-راهبرد معاصر

مذاکرات محرمانه عمان بین ایران و امریکا صحت دارد؟

مذاکره محرمانه عمان بین ایران و آمریکا خبری است که یکی روزنامه کویتی منتشر کرده اما هنوز هیچ مقام رسمی ایرانی و آمریکایی به آن واکنش نشان نداده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 26
کد خبر: ۶۰۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر مذاکره محرمانه عمان خبری است که یک روزنامه کویتی به نام الجریده  منتشر کرده است. این روزنامه ادعا می کند مذاکره ایران و آمریکا در عمان در حال انجام است . در حالی خبر مذاکره محرمانه عمان منتشر شده که مسئولان ایرانی بارها اعلام کرده اند که هیچ مذاکره ای با دولت ترامپ نخواهند داشت. همچنین تا کنون هیچ کدام از طرف های مذاکره ایران و آمریکا  خبری در این باره منتشر نکرده اند.

روزنامه الجریده مذاکره محرمانه عمان را طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای همکاری و پایان دادن به اختلافات بین دو کشور عنوان کرده است. این روزنامه همچنین ادعای عجیبی نیز کرده است که بر اساس آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به تهران و امضا توافقنامه با رهبر عالی ایران و تضمین لغو تحریم ها اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که ساطمان اطلاعات آمریکا به ترامپ توصیه کرده برای اجرای این تعهدات منتظر یک دولت اصولگرا در ایران باشد و بر دولت روحانی تکیه نکند. البته ادعا دیگر این روزنامه این است که دولت ایران در این مذاکرات مشارکتی ندارد.

 

مذاکرات محرمانه عمان

 

البته پیشتر ترامپ اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهور آمریکا ظرف یک ماه و حتی یک هفته با طرف های ایرانی خود به توافق خواهد رسید. با این حال تاکنون هیچ مقام ایرانی، امریکایی یا عمانی در این باره اظهارنظر نکرده اند.

 

ترامپ به تازگی هم به تهران هشدار داد که مذاکرات بعد از انتخاب دوباره وی، سخت تر خواهد شد.

قبل از این هم ایران و امریکا در اواخر دولت محمود احمدی نژاد به صورت محرمانه در عمان مذاکره داشتند که در دولت روحانی نیز ادامه یافت و به برجام منتهی شد. 

 

مذاکره ایران و امریکا

 

پاسخ ظریف درباره ادعای ترامپ در مورد توافق یک هفته‌ای با ایران

وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر رای بیاورم ظرف یک ماه با ایران به توافق می‌رسم ترامپ توبه کند و خسارت پرداخت کند و تعهد کند ولی خیلی کارها باید انجام دهد ما نباید کاری کنیم به او ربط دارد. میز برجام همیشه بوده و آمریکا کنار رفته است و اینکه بخواهد به این میز برگردد به این راحتی نیست سردار بزرگ ما را شهید کرده باعث کشتار مردم ما شده و خسارت‌های زیاد وارد کرده است. اما آنها این توان را ندارند. اگر راجع به خودش صحبت می‌کند بحث دیگری است کسی که سردار سلیمانی را شهید کرده باید در برابر این اقدام پاسخگو باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: کسی که امروز مانع دسترسی مردم ما به دارو می‌شود کسی که باعث شده اقتصاد کشور ما اینقدر ضرر کند در این دو سه سال و خودش اذعان می‌کند الحمدالله که نابود نکرده است و مردم سختی کشیدند و اصلا در موضعی نیستم که بگویم اتفاقی نیفتاده است ولی این مردم اینقدر بزرگ هستند که ترامپ را شکست دادند. اگر ترامپ بخواهد همه اینها را جبران کند اقدام کند ولی این حرف‌ها فقط مصرف انتخاباتی دارد.

وی با اشاره به توافق سازش در کاخ سفید گفت: سه نفر را در کاخ سفید آوردند و امضا کردند سه دهه است این کشورها با رژیم صهیونیستی همکاری امنیتی دارند اینها فکر می‌کردند رژیم صهیونیستی می‌تواند از اینها حمایت کنند این همسایگان ما فکر نکردند این رژیم اگر مرد بود از خودش در برابر حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کرد.

 

مذاکرات محرمانه عمان

 

 ترامپ خطاب به ایران: مذاکره نکنید توافق پس از انتخابات سخت‌تر می‌شود.

به گزارش یورو نیوز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون مدام از احتمال توافق زودرس با ایران پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری ایالات متحده سخن می‌گفت در چرخشی ناگهانی مدعی شد که توافق با تهران در دوره دوم ریاستش بر کاخ سفید بسیار دشوارتر خواهد بود.

 

رئیس جمهوری ایالات متحده که جمعه شب در جریان یک نطق انتخاباتی در ایالت فلوریدا برای هواداران خود سخن می‌گفت بار دیگر اعلام کرد که ایران و ونزوئلا تمایل دارند مذاکره کنند و برای حل مشکلات با توافقی دست یابند.

 

دونالد ترامپ با این حال در جریان این سخنرانی تاکید کرده است که پس از انتخابات شرایط برای توافق با دو کشور یاد شده سخت‌تر خواهد بود.

مذاکره ایران و امریکا

 

این موضوع در حالی از زبان رئیس جمهوری آمریکا مطرح می‌شود که نشریه کویتی «الجریده» به تازگی با انتشار مطلبی در تیتر یک خود مدعی شده که ایران و ایالات متحده به تازگی مذاکرات پنهانی برای دستیابی به توافقی جدید بر سر برنامه هسته‌ای تهران را در عمان آغاز کرده و حتی آماده امضای یک پیمان همکاری هستند.

 

این نشریه کویتی تصریح کرده که گفتگوها میان دو طرف هفته گذشته در کشور عمان جریان داشته و کاخ سفید از هم اکنون مذاکرات محرمانه و مستقیم با «بازها» در ایران را آغاز کرده است.

 

در بخش دیگری از مقاله روزنامه الجریده آمده است: «ترامپ در جریان امضای توافقنامه‌هی عادی‌سازی روابط امارات عربی متحده و بحرین با اسرائیل به احتمال دستیابی به یک توافق بزرگ با ایران پس از انتخابات نوامبر اشاره کرده بود. این اشاره سخنی بی‌پایه و پوچ نبوده بلکه بر اساس اعتمادی ناشی از نتایج تماس با صاحبان قدرت در تهران، یعنی اصولگرایانی که پارلمان و نیروهای نظامی را تحت کنترل دارند، بیان شده است.»

 

منبعی که روزنامه کویتی بر اساس آن این اطلاعات را منتشر کرده مشخص نیست اما آنچه ایران تاکنون بارها بر آن تاکید داشته بی شک عدم گفتگو و نفی هرگونه مذاکره با واشنگتن پیش از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

 

 

مذاکرات  بین ایران و امریکا

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر روز پنجشنبه خود به مسکو در گفتگویی با اسپوتنیک بار دیگر این موضوع را مطرح کرده بود.

 

آقای ظریف ضمن طرح تمایل کشورش برای تبادل زندانی با آمریکا تصریح کرده بود که تهران حتی برای این موضوع با واشنگتن گفتگو نخواهد کرد و از طریق دیگر دولت‌ها به ویژه دولت سوئیس که حافظ منافع ایالا متحده در ایران است این مسئله را دنبال خواهد کرد.

 

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید کرده که ایالات متحده پس از بازگشت به برجام باید خسارات تحریم‌های وارده به ایران را پیش از هرگونه مذاکره و گفتگو بپردازد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
0
ما از مذاکره این و آمریکا حمایت می کنیم. ما باید سفارت آمریکا را در تهران بازگشایی کنیم تا قوی شویم.
تحلیل های برگزیده