در صورت عدم کناره گیری ترامپ از قدرت چه می شود؟-راهبرد معاصر

در صورت عدم کناره گیری ترامپ از قدرت چه می شود؟

اعلام نظر اخیر ترامپ مبنی بر عدم کناره گیری از قدرت، این روزها به چالشی حقوقی در سطح جامعه آمریکا تبدیل شده و با واکنش تند و تیز دموکرات ها همراه بوده است.
اسفندیار خدایی؛ کارشناس مطالعات آمریکا
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 02
کد خبر: ۶۰۶۶۲

اگر ترامپ از قدرت کناره نگیرد چه می شود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در تمام دنیا، هنگامی که انتخاباتی برگزار می‌شود، فردی که در راس قدرت قرار دارد اگر هنگام کنار رفتن از قدرت از واگذاری قدرت امتناع کند،  مشکلات زیادی برای کشور خود ایجاد می کند، آمریکا هم از این موضوع استثنا نیست. برای توضیح این مثال می توان به انتخابات آتی آمریکا اشاره کرد. در صورت رای آوری و پیروزی آقای جو بایدن، اگر آقای ترامپ در روند انتخابات تشکیک کند و شکست خود را نپذیرد، این مساله می‌تواند باعث ایجاد دوگانگی در آمریکا شود. هر چند نامزدهای انتخاباتی احیاناً به مرجع دیگری برای حل اختلافات مراجعه می کنند اعم از دادگاه فدرال یا دادگاه عالی آمریکا اما چون اکثریت با جمهوری خواهان است مخصوصاً با درگذشت قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، قطعا اگر آقای ترامپ عضو جدید را انتخاب کند، از مجموع ۹  قاضی فدرال، اکثریت با جمهوری خواهان  خواهد بود، لذا حتی اگر دادگاه رای به نفع جمهوری خواهان صادر کند، دموکرات‌ها این رای را به هیچ وجه نمی پذیرند، لذا می توان گفت دو قطبی از هم اکنون در آمریکا بالا گرفته است.

 

 به عنوان مثال در ایالت کالیفرنیا که مردم این شهر به طور سنتی از  دموکرات‌ها حمایت می کنند، به دلیل اینکه ساکنان کالیفرنیا، مهاجرین متأخری از لحاظ ورود به آمریکا محسوب می شوند  تمایل بیشتری به دموکرات ها دارند، مهاجرانی مثل لاتین تبار ها،  چینی ها، ایرانی ها، یهودی ها و ژاپنی ها و... به همین خاطر در حال حاضر از لحاظ قوانین داخلی و وضعیت کلی آمریکا، دولت ترامپ در همه زمینه‌ها اختلافاتی ایجاد کرده است، به همین دلیل در آمریکا وضعیت استثنایی ایجاد شده که نشان دهنده جنگ داخلی و وضعیت دو قطبی در آمریکاست.

 

 اگر در انتخابات پیش رو اتهام زنی ها و چالش های سیاسی هم بر موضوعات فعلی وارد شود، مسئله پیچیده تر می‌شود و آينده انتخابات و انتخاب رئیس جمهور در این کشور غیر قابل پیش‌بینی و سخت تر خواهد شد. هنگامی که دو حزب رقیب در انتخابات آمریکا در همه ی زمینه ها همدیگر را متهم می کنند و یکدیگر را مزدور روسیه یا چین می نامند، نشان می دهد بحران آمریکا وخیم تر از همیشه شده است. موضوعی که شاید بنیانگذاران آمریکا هرگز چنین وضعیتی را هیچ گاه پیش بینی نمی‌کردند که رئیس جمهوری در صورت‌ عدم انتخاب، از  قدرت کنار نرود.

 

به طور قطع و به یقین نهادهایی در آمریکا  از آقای ترامپ حمایت به عمل می آورند، مثلاً دادگاه فدرال، با توجه به اینکه آمریکا تا پیش از این شاهد چنین  وضعیتی نبوده، قانونگذاران به چنین مواردی نیندیشیده بودند، بنابراین به دلیل اینکه چنین وضعیتی اولین بار در آمریکا پیش آمده این سوال را مطرح می کند که آیا حل شدنی است؟ اینکه آقای ترامپ از قدرت کنار نرود و در آرای برخی  ایالت ها تشکیک ایجاد کنند و دادگاه هایی  هم به نفع آقای  ترامپ رای صادر کند، در حالی که در حالت کلی معمولا در  حالت طبیعی و به صورت سنتی برنده فرد دیگری بوده وضعیت بغرنج می شود، هر چند که آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور مستقر ابزارهای برای پیشبرد کارهای خود دارد، لذا می‌تواند از نفوذ و قدرت خود بخصوص در دادگاه فدرال به نفع خویش استفاده کند، لذا این روند می تواند آمریکا را وارد مسیر یا بن بستی کند که مساله رئیس جمهور و انتخاب بدون حاشیه ماه ها به طول بیانجامد .

 

ممکن است در نهایت بین نامزدهای ریاست جمهوری در  آمریکا مصالحه ای رخ دهد. و به مانند سال 2000، یکی به نفع دیگری کنار رفته و پیروز انتخابات با اتخاذ سیاستی میانه رو، نظر مساعد حزب شکست خورده را جلب نماید.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده