ریشه معضلی به نام اتوبوس های فرسوده در تهران کجاست؟-راهبرد معاصر
ابوالفضل قناعتی، عضو پیشین شورای شهر تهران در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

ریشه معضلی به نام اتوبوس های فرسوده در تهران کجاست؟

دولت موظف است که 82.5درصد از هزینه خرید اتوبوس های شهری را متقبل شود، ولی متاسفانه و به دلیل بحث های گروهی و سیاسی دولت آقای روحانی به وظایف خود در این باره عمل نکرده و مردم تهران را فدای غرایز سیاسی و گروهی شان کردند.
ابوالفضل قناعتی؛ عضو پیشین شورای شهر تهران
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 06
کد خبر: ۶۱۸۶۱

ریشه معضلی به نام اتوبوس های فرسوده تهران در کجاست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون حمل ونقل شورای شهر پیشین تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر در واکنش به سخنان رئیس شورای شهر فعلی در خصوص فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: روزانه نزدیک به 15 میلیون نفر در کلانشهر تهران تردد دارند، برای جا به جایی این جمعیت بالا نیازمند داشتن حداقل 9 هزار اتوبوس در سطح شهری هستیم. سال 96 که شورای چهارم به پایان رسید تهران دارای 6 هزار اتوبوس بود که 2هزار اتوبوس آن عمر واقعی خود را سپری کرده بودند.

 

وی در ادامه افزود: همان سال به شهردار وقت تذکر دادم که دو،  سه سال بعد با بحرانی به نام بحران کسری اتوبوس مواجه می شویم، نتیجه این بحران آن است که زمان حرکت اتوبوس از 4 دقیقه به 15 تا 30 دقیقه در پیک تردد شهروندان افزایش می یابد.

 

عضو سابق کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت آقای روحانی با شهردار وقت که آقای قالیباف بود مشکل داشت متاسفانه هیچ گاه تعهدات خود را در قبال شهر و شهروندان اجرا نکرد. دولت باید 82.5درصد از هزینه خرید اتوبوسها را تقبل می کرد چرا که جزء تعهدات دولت به شمار می رود اما متاسفانه به دلیل بحث های گروهی و سیاسی دولت آقای روحانی به وظایف خود عمل نکرد و مردم تهران را فدای غرایز سیاسی و گروهی کردند.

 

ابوالفضل قناعتی دراین باره افزود: متاسفانه در دوره چهارم شورای شهر دولت هیچ گاه سهم شهرداری برای خرید ناوگان حمل و نقل شهری را پرداخت نکرد، بنابراین چون اصل پول تامین نشد لذا خرید اتوبوس هم محقق نشد.

 

وی در خصوص شهردار بعد از آقای قالیباف اینگونه توضیح داد: شورای شهر چهارم با بضاعت خود توانست اتوبوسها را با تعمیرات اساسی تا حدودی سرپا نگاه دارد ، اما حتما اتوبوس ها باید تعویض شوند. بعد از آمدن شورای پنجم که به لحاظ سیاسی با دولت همسو بودند از اینکه دولت و شورای شهر و شهرداری در یک جریان سیاسی هستند برای عمل به تعهدات دولت در حق شهروندان تهرانی خوشحال بودیم که حتما دولت سهم 82.5درصدی خود را به شهردار جدید پرداخت می کند.

 

وی دراین باره توضیح داد: تا زمانی که آقای قالیباف شهردار تهران بود دولت تمایلی به حضور وی در هیات دولت نداشت. اما بعد از انتخاب شهردار جدید توسط شورای جدید گمان می رفت شخص شهردار که در جلسات هیات دولت شرکت می کند، حتما در توسعه حمل و نقل تهران اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد در حالی که نه تنها هیچ اتفاق خوبی رقم نخورد، بلکه در حال حاضر از 6هزار اتوبوس نو بین  2 تا 3 هزار تا اتوبوس سالم در تهران وجود دارد که این مساله در فشردگی و تراکم سوار کردن  مسافران یا طولانی تر شدن حرکت مسافران به خاطر نبود اتوبوس بسیار تاثیر گذار است.

 

قناعتی درخصوص وضعیت بی آر تی های تهران هم اینگونه توضیح داد:  در حال حاضر شهر تهران 2هزار دستگاه بی آر تی دارد که متاسفانه در شورای شهردر برنامه پنج ساله دوم دوره که باید حمل و نقل شهری توسعه می یافت هیچ اتفاق خوبی به نفع حمل ونقل عمومی رخ نداده است. در حالی که این موضوع می بایست یکی از مهمترین مطالبات اعضای شورای شهر از دولت باشد.

 

وی دراین باره افزود: متاسفانه دولت، شهرداری و شورای شهر برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران هیچ کاری صورت ندادند، تنها با برگزاری چند نمایش و مراسم تشریفاتی مزایده و مناقصه و تشریفات و دعوت به کار از بخش خصوصی که بی تاثیر بود کار به جایی نرسید و روز به روز ناوگان حمل و نقل شهری تهران فرسوده تر می شود.

 

قناعتی درخصوص توسعه ناوگان متروی شهر تهران هم توضیح داد: 50 درصد هزینه توسعه مترو باید توسط دولت پرداخت شود در حالی که هنوز یک ریال پرداخت نکرده است. در موضوع هدفمندی یارنه ها 30 درصد هزینه مترو توسط مردم، و30 درصد شهرداری و مابقی را دولت باید پرداخت کند. به عبارت دیگر اگر هزینه مسیری 3 هزار تومان باشد هزار تومان شهروند، هزار تومان شهرداری و هزار تومان دولت باید پرداخت کند که متاسفانه دولت هزارتومان ها را تا کنون پرداخت نکرده که اگر می پرداخت حتما اتفاق های خوبی در حمل و نقل شهر تهران رخ می داد.

 

قناعتی در پایان با انتقاد ازعملکرد شورای شهر تهران گفت: متاسفانه شورای شهر و شهرداری هم برای اعاده حق مردم به دولتی که همسو با آنهاست فشار نیاوردند و با تغییر دادن شهرداری های نواحی و اسم خیابان ها خود را به کارهایی مشغول کردند که جز اتلاف وقت هیچ ثمری برای شهر و شهروندان به دنبال نداشته است. شورای شهر به جای جا به جا کردن این شهردار و آن شهردار باید به فکر جا به جا کردن مردمی باشد که بدون کمترین ایمنی در شهر لابه لای هم در کمبود اتوبوس و مترو خطرات زیادی را به جان می خرند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده