آیا سعد حریری اوضاع لبنان را سامان می دهد؟-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه

آیا سعد حریری اوضاع لبنان را سامان می دهد؟

با اینکه سعد حریری در پرونده مدیریتی خود درعرصه اقتصادی و سیاسی ره آورد مثبتی برای لبنانی ها نداشته اما کارنامه وی سرشار از دستاوردهای مثبت برای آمریکا، عربستان و فرانسه است چرا که وی به جز سازش با جریان های سیاسی و تقویت حضور آمریکا، فرانسه وعربستان سعودی در عرصه های سیاسی لبنان هیچ عمل خیر و دستاورد تاثیر گذاری بر زندگی مردم لبنان نداشته است.
حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 23
کد خبر: ۶۴۰۰۳

سعد حریری چه دستاوردی برای لبنانی ها داشته است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از اتفاقات سیاسی و امنیتی لبنان در ماه های اخیر، از روی کار آمدن تا استعفای بخشی از مسئولین لبنانی تا انفجار مهیب در بندر بیروت، آقای سعد حریری که در طول پانزده سال گذشته کارنامه درخشانی در مدیریت اجرایی لبنان از خود به یادگار نگذاشته است و همواره به عنوان چهره شاخصی در اطاعت از غرب و عربستان سعودی شناخته شده و یک ابزار خوب برای پیشبرد اهداف منطقه ای و فرامنطقه ای آمریکا بوده این بار باز هم در عرصه سیاسی لبنان به صورت مستقیم مطرح شده است.


با اینکه سعد حریری در پرونده مدیریتی خود درعرصه اقتصادی و سیاسی ره آورد مثبتی برای لبنانی ها نداشته اما کارنامه وی سرشار از دستاوردهای خوب برای آمریکا، عربستان و فرانسه است چرا که وی به جز سازش با جریان های سیاسی و تقویت حضور آمریکا، فرانسه وعربستان سعودی در عرصه های سیاسی لبنان هیچ عمل خیر و دستاورد تاثیر گذاری بر زندگی مردم لبنان نداشته است.


با اینکه مردم لبنان به هیچ وجه از عملکرد آقای سعد حریری رضایتی ندارند و در طول سال های گذشته وی به هیچ وجه نتوانسته در قلوب مردم لبنان برای خود جایی باز کند و پایگاه مردمی قابل قبولی برای خود ایجاد کند اما در عرصه های دولتی به شدت فعال بوده است. فعالیت آقای سعد حریری در عرصه های سیاسی باز هم به ضرر منافع ملی بوده است چرا که وی با روی کار آمدن هر دولتی تنها در مسیر کارشکنی علیه دولت وقت گام برداشته که نمونه آشکار آن کارشکنی در مسیر دولت آقای حسان دیاب بود. بعد از انفجار مهیب بندرگاه بیروت کارشکنی های آقای سعد حریری درباره دولت آقای حسان دیاب بود که وی را مجبور به استعفا کرد.


بعد از استعفای آقای حسان دیاب در حالی که همه ی زمینه ها برای تشکیل کابینه آقای مصطفی ادیب فراهم بود، تهدیدات آقای سعد حریری، فواد سنیوره و سمیر جعجع فرمانده نیروهای القوات لبنان باعث افزایش کارشکنی در برابر تشکیل دولت آقای ادیب شد که وی نیز به ناچار استعفا داد و موفق به تشکیل کابینه نشد، از آن زمان به بعد شاهد هستیم سعد حریری برای بازگشت به قدرت تلاش بسیاری کرد.


سعد حریری در تلاش است تا با بازگشت به قدرت بتواند یکی از قول ها و وعده ها یا به عبارتی ماموریت خود را در برابر عربستان سعودی و آمریکا انجام دهد، یعنی خلع سلاح حزب الله لبنان که یکی از مهمترین خواسته های مثلث عبری، عربی و غربی است، لذا سعد حریری در مقابل دریافت کمک های مالی از عربستان سعودی و آمریکا تلاش می کند تا حزب الله لبنان را خلع سلاح کند و زمینه به حاشیه راندن جریان مقاومت درلبنان را فراهم کند.


سعد حریری یک چهره تحمیل شده از سوی آمریکا و عربستان سعودی و فرانسه به مردم لبنان است. شکی دراین موضوع نیست که جریان های سیاسی و پارلمانی لبنان مجبور به رای دادن به تشکیل کابینه سعد حریری شدند چرا که لبنان ماه هاست از خلاء سیاسی رنج می برد، حتی میشل عون به شدت از این اوضاع گله مند است اما به ناچار مجبور به پذیرش سعد حریریش شده است.


با اینکه اختلاف نظر های بسیاری بین جریان چهارده مارس وابسته به سعد حریری وجریان هشت مارس وابسته به حزب الله بر سر ترکیب کابینه وجود دارد و منجر به وقوع مشکلاتی هم شده است اما این بار سعد حریری می کوشد تا در تقابل با جریان مقاومت بتواند کمک های مالی از عربستان و آمریکا دریافت کند تا از این طریق خیانت بار وضعیت اقتصادی ناپایدار لبنان را به سرانجام نسبی برساند، در حالی که با اعتماد به مثلث غربی، عبری و عربی سعد حریری به هیچ وجه نمی تواند معجزه ای برای لبنان کند و قدمی در راستای رشد اقتصادی و آرامش مردم لبنان با این روش بردارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده