لحظه شماری برای اعلام آرای میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین-راهبرد معاصر
تحلیلی بر معمای نتایج انتخابات آمریکا؛

لحظه شماری برای اعلام آرای میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین

ادعای زودهنگام ترامپ در رابطه با پیروزی‌اش در انتخابات با واکنش جدی دموکرات‌ها و نگرانی شدید جمهوری‌خواهان همراه شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هنوز نتایج قطعی آرای پستی در بسیاری از ایالت‌های آمریکا مشخص نشده و جو بایدن تا این لحظه در آرای الکترال از ترامپ پیشی گرفته است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 04
کد خبر: ۶۵۵۷۰

لحظه شماری برای اعلام آرای میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر طبق آخرین نتایج به دست آمده از شمارش آرای انتخاباتی ایالت‌های آمریکا جو بایدن، نامزد حزب دموکرات‌ها همچنان با کسب 238 رای الکترال از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه که تاکنون 213 رای را از آن خود کرده است، جلوتر است. تیم مبارزات انتخاباتی جو بایدن در شرایطی که دموکرات‌ها همچنان پیشتاز نتایج انتخاباتی هستند، عنوان کرده‌اند در صورتی که ترامپ بخواهد با اقدامات ناشایستش در باب تقلب در انتخابات مانع شمارش آرای باقی‌مانده در ایالت‌های کلیدی شود، حاضرند نبرد قانونی خود را برای احقاق حقوق‌شان با وی آغاز نمایند.


در شرایطی که هنوز میلیون‌ها برگه رای شمرده نشده و تکلیف نهایی آرای پستی نیز مشخص نیست جمهوری‌خواهان بسیاری از جمله کریس کریستی، مشاور سابق ترامپ و فرماندار سابق نیوجرسی اظهارات زود هنگام ترامپ در رابطه با «تقلب در انتخابات ریاست جمهوری» و یا حتی سخنرانی بدون پشتوانه و مدرکش در رابطه با «پیروزی نهایی» در انتخابات را هم از لحاظ استراتژیکی و هم از این نظر که وی رئیس‌جمهور آمریکاست، اشتباه و نادرست خوانده‌اند. به اعتقاد این عده تصمیم ترامپ برای نتیجه‌گیری زودهنگامش یک تصمیم اشتباه استراتژیک و سیاسی است. ریک سنتوروم، سناتور سابق جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا نیز عنوان کرده است، از این اقدام ترامپ به شدت پریشان شده است.


نگرانی جمهوری‌خواهان زمانی افزایش پیدا کرد که پس از اظهارات ترامپ، بر طبق آخرین نتایج به دست آمده، جو بایدن توانست آرای الکترال آریزونا را به طور قطعی به دست آورد و در 95 درصد آرای شمارش شده در ایالت ویسکانسین با 10 رای الکترال نیز ترامپ را با کسب 49.5 امتیاز پشت سر بگذارد. بایدن تاکنون 8 هزار رای در این ایالت بیشتر از ترامپ کسب کرده است. در چنین شرایطی رقابت میان دو نامزد در دو ایالت جورجیا و پنسیلوانیا بسیار حساس شده است. به گزارش ایندیپندنت در صورتی که بایدن بتواند آرای نهایی دو ایالت میشیگان و ویسکانسین را نیز از آن خود نماید، در نهایت 270 رای الکترال مورد نیاز برای پیروزی را کسب خواهد کرد. این در حالی است که ترامپ برای پیروزی نهایی‌اش احتیاج به رای الکترال جورجیا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا دارد و تنها در این صورت، می‌تواند 4 سال دیگر همچنان در کاخ سفید باقی بماند.


ایندیپندنت در گزارش منتشر شده‌ای عنوان کرده است که هرگز نمی‌توان به طور کامل نتایج به دست آمده از آرای ایالت‌های مختلف در سال 2016 را به انتخابات 2020 نیز تعمیم داد، چرا که به دلیل بیماری کووید 19 انتخابات این دوره در شرایط کاملا متفاوتی برگزار شده و میلیون‌ها نفر رای‌دهنده؛ آرای خود را زودتر از تاریخ انتخابات و از طریق پستی به نامزد منتخبشان اختصاص داده‌اند.آرای قابل ملاحظه‌ای که دونالد ترامپ نسبت به آنها کاملا بی‌تفاوت است و تمایلی به شمارش این آرا ندارد.


در چنین وضعیت پیچیده‌ای که مواضع دو نامزد در باب پیروزی بسیار قوی و محکم است، بعید نیست که ایالت‌های تاثیرگذاری همچون پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان آرای نهایی خود را تا آخرین فرصت باقیمانده اعلام نکنند. به این خاطر که اظهارات ترامپ شرایط را پیچیده‌تر از هر زمان دیگری ساخته و حتی اگر یک نامزد 270 رای را پیش از شمارش تمامی آرا کسب نماید، مسیرش برای ورود به کاخ سفید بسیار دشوار خواهد شد.


در مقابل، طرفداران حزب دموکرات و سیاستمداران عالی رتبه این حزب نیز نسبت به اقدام ترامپ و اتهام بدون پایه و اساسش در زمینه سالم بودن انتخابات برگزار شده واکنش شدیدی اتخاذ کرده‌اند. تیم بایدن اظهارات ترامپ را زودهنگام می‌داند.الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان در نیویورک اظهارات ترامپ را نامشروع، خطرناک و مستبدانه خوانده و در توئیتی عنوان کرد: «آرا را بشمارید و به نتایج احترام بگذارید». جن اومالی دیلون، مدیر کارزار انتخاباتی بایدن نیز گفته است: «چنین کاری بی‌سابقه است چون تاکنون در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که در یک انتخابات سراسری رئیس‌جمهور به دنبال محروم کردن مردم از صدای آنها باشد».


هم اکنون سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین تاثیرگذارتر از هر زمانی خواهند بود. اگرچه تاکنون آرای شمارش شده در هر سه این ایالت‌ها به نفع ترامپ بوده است، با این‌حال، بایدن معتقد است با اضافه شدن آرای پستی به تعداد آرای شمارش شده، ورق به نفع او برمی‌گردد. ترامپ اما معتقد است میزان فاصله وی بر طبق آرای شمارش شده در این ایالت‌ها با بایدن بیش از حدی است که آرای پستی بتوانند تغییر فاحشی در شرایط کنونی این سه ایالت به وجود بیاورد.


جوبایدن همچنان با حفظ آرامش خود در برابر نگرانی‌های گسترده ترامپ در انتظار شمارش آرای پستی ایالت‌های آمریکا برای مشخص شدن تکلیف نهایی انتخابات 2020 است. او تاکنون با اطمینان از پیروزی نهایی‌اش صحبت کرده و گفته می‌شود ساعتی پس از آغاز رای‌گیری انتخاباتی، او به خانه کودکی‌اش در ایالت پنسیلوانیا رفته و بر روی دیوار آن نوشته است:« از این خانه به سوی کاخ سفید..».


به نظر می‌رسد در شرایطی که هنوز شمارش قطعی تمام آرا به طور کامل انجام نگرفته است، دونالد ترامپ سعی دارد تا با تاکید بر ادعاهای پیشین خود در باب تاثیر منفی آرای پستی در کیفیت برگزاری و نتایج آرای انتخاباتی، نظم فعلی موجود در ایالت‌هایی را که هنوز تکلیف نهایی‌شان مشخص نشده را برهم زند. این اقدام ترامپ جدا از اینکه می‌تواند تاثیرات فزاینده‌ای بر تغییر ذهنیت حامیانش داشته باشد، روند انتقال قدرت را در صورتی که بایدن پیروز نهایی انتخابات باشد، با مشکلات فزاینده‌ای همراه خواهد ساخت.


سایت نظرسنجی FiveThirtyEight که اکثر نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا را پوشش می‌دهد، اختلاف کنونی جو بایدن با دونالد ترامپ را 8.5 درصد برآورد کرده است. در حالی که بسیار از نظرسنجی‌های ملی درصد اختلاف پیروزی بایدن و ترامپ در آرای کسب شده را بسیار کمتر و تنگاتنگ می‌دانند.به گزارش ایندیندنت، اگرچه تاکنون هیچ انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا با آرا تساوی به پایان نرسیده است اما پیش‌بینی‌های مطرح شده حتی احتمال تساوی آرای جو بایدن و دونالد ترامپ را نامحتمل نمی‌دانند.


گفتنی است، بسیاری از کارشناسان، انتخابات 2020 آمریکا را بزرگ‌ترین رویداد شرط‌بندی در تمام دوران‌ها توصیف کرده‌اند. تاکنون 63 درصد سایت‌های شرط بندی، بر روی پیروزی ترامپ شرط بسته و 32 درصد نیز بایدن را پیروز رقابت‌ها می‌دانند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده