کاهش قیمت ها در بازار مسکن چه زمانی تثبیت می شود؟-راهبرد معاصر
مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

کاهش قیمت ها در بازار مسکن چه زمانی تثبیت می شود؟

اگر نرخ دلار در قیمت های پایین تری تثبیت شود و فضای امید در جامعه‌ تداوم داشته باشد به تدریج در گام اول موجب افزایش عرضه واحدهای بیشتر می‌شود و در گام دوم ممکن است در کاهش قیمت ها نیز تأثیری داشته باشد، اما هنوز برای تصمیم‌گیری درباره میزان کاهش نرخ ارز بسیار زود است چرا که کاهش قیمت ها بستگی به شدت کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی دارد.
مهدی سلطان محمدی؛ کارشناس بازار مسکن
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 10
کد خبر: ۶۶۲۷۲

واکنش بازار مسکن به انتخابات آمریکا چیست؟

 

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن و استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص واکنش های بازار مسکن به انتخابات آمریکا و کاهش قیمت ها در این بازار گفت: واکنش به مسائل سیاسی که در اقتصاد ایران دیده می شود اصولا یک امر معمول و متداول شده است.  مسائل و موضوعات سیاسی در برخی مسائل اقتصادی مثل چشم اندازها و انتظارات تورمی تأثیر گذار است بنابراین وقتی وعده بازگشت به برجام داده می شود یعنی در افکار و اذهان عمومی امیدی به گشایش وضعیت اقتصادی ایجاد می شود از همان زمان انتظارات تورمی به خودی خود کاهش می یابد.

 

وی در این باره توضیح داد: وقتی مسائل اقتصادی ما با مسائل سیاسی گره خورده است و نرخ دلار هم با وقایع سیاسی پیوند خورده و تعیین می شود، مسلما با کاهش نرخ دلار می توان انتظار داشت که این کاهش قیمتی روی نرخ مسکن و بازار مسکن هم تاثیر بگذارد.

 

مهدی سلطان محمدی در خصوص زمان مشهود شدن تاثیر کاهش قیمت بر بازار مسکن تصريح نمود: معمولا تاثیرات در بازار مسکن به سرعت نشان داده نمی شود و در عرض یکی دو هفته نمایان نمی‌شود. این موضوع به دلیل ماهیت بازار مسکن است که اصولاً دیرتر از  ساير بازارها به چنین موضوعاتی واکنش نشان می دهد.

 

وی در این باره بیان داشت: به عبارت دیگر بازار مسکن به سرعت نسبت به نوسانات روزمره  یا مسائل اقتصادی واکنش شدید قیمتی نشان نمی دهد، لذا قضاوت اینکه میزان تأثیر گذاری انتخابات آمریکا بر بازار مسکن چقدر بوده، هنوز برای بیان این موضوع زود است، چرا که حتی در دوره یک ماه هم نمی‌توان چنین نتیجه گیری کرد چه برسد به چند روزه، بنابراین باید منتظر اتفاقات هفته های بعدی باشیم.

 

مهدی سلطان محمدی کارشناس بخش مسکن در این باره توضیح داد: اگر نرخ دلار در قیمت های پایین تری تثبیت شود و فضای امید در جامعه‌ تداوم داشته باشد به تدریج در گام اول موجب افزایش عرضه واحدهای بیشتر می‌شود و در گام دوم ممکن است در کاهش قیمت ها نیز تأثیری داشته باشد، اما هنوز برای تصمیم‌گیری درباره میزان کاهش نرخ ارز بسیار زود است چرا که کاهش قیمت ها بستگی به شدت کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی دارد.

 

کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد : اگر بنا باشد دلار در همین رنج قیمتی ۲۵ هزار تومان تصویب شود، نمی‌توان انتظار  کاهش نرخ مسکن را داشت اما اگر نرخ دلار کاهش قابل توجهی داشته باشد یعنی به زیر قیمت ۲۰ هزار تومان برسد حتی انتظار کاهش قیمت روی قیمت‌های اسمی هم در بخش مسکن دور از ذهن نیست.

 

کارشناس بخش مسکن در پایان توضیح داد: در هر حال آنچه به طور قطع می‌توان گفت این است که احتمال آنکه قیمت مسکن در سال جاری به سمت قیمت های قبلی و  جهشی که در دو سال گذشته به‌طور خاص در چند ماه گذشته داشت پیش برود قطعاً وجود ندارد، لذا افزایش هایی در آن حد و اندازه ها را تجربه نخواهیم کرد. از این رو امیدوار هستیم در گام اول با توقف رشد مسکن، ثبات قیمت‌ها و در گام بعدی با کاهش قیمت‌ در این بخش مواجه شویم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده