کاهش قیمت خودرو ادامه دارد-راهبرد معاصر
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

کاهش قیمت خودرو ادامه دارد

زاوه: با اعلام ورود آمریکا به برجام و رفع برخی محدودیت های تحریمی باز هم شاهد  کاهش موقتی قیمت ها خواهیم داشت اما این روند پایدار نیست چرا که کاهش قیمت های نشات گرفته از رخدادهای سیاسی اصولا  اتفاقی، لحظه‌ای و آنی است.
فربد زاوه؛ کارشناس بازار خودرو
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 17
کد خبر: ۶۶۹۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

وقتی تیر کارتل‌ های فاسد به سنگ می خورد

 

فربد زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص کاهش نرخ خودورهای داخلی بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: بازارهای مختلف و بازار خودرو که از هفته های گذشته منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند بعد از اعلام نتیجه و قطعی شدن تقريبی ریاست جمهوری جو بایدن تقریبا ۳۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

وی در خصوص جولان دلالان برای فشار تورم به روی بازار خودرو به واسطه افزایش نرخ ارز بعد از احتمالات پیرامون روی کار آمدن مجدد ترامپ گفت: افزایش نرخ مجدد دلار بعد از ریزش های بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ناشی از تحرکات و تاثیر گذاری دلالان ارزی بود. آنها بر این بودند تا با رای آوری مجدد ترامپ شرایط را برای گرانی بیشتر ارز فراهم کنند. بنابراین افزایش مجدد نرخ دلار نشات گرفته از بازگشت کارتل فاسدی است که در صنایع فولاد و پتروشیمی ایجاد شده و این ها روی رای آوری آقای ترامپ حساب باز کرده بودند تا دلارهای انباشت شده خود را ۵۰ هزار تومان بفروشند که با انتخاب بایدن به خواسته فساد آمیز و ضد منافع عمومی خود نرسیدند.

 

کارشناس صنعت خودروسازی گفت: به هر حال این افراد فاسد هیچ گاه موفق به تحمیل اراده خود بر مردم نمی شوند و نمی توانند دلار را ۵٠ هزار تومان بفروشند. شواهد اقتصادی نشان می دهد نرخ دلار حوالی ۲۵ هزار تومان می ماند، بعد از این نرخ سالی ۴ تا ۵ هزار تومان به این نرخ افزوده می شود به عبارت دیگر به طور متوسط ماهیانه ۵۰۰ تومان با توجه به شرایط تورمی کشور بر نرخ ارز افزوده می شود که نرخ قابل قبولی است.

 

فربد زاوه در خصوص کاهش آتی قیمت خودرو تصریح نمود: به هر حال انتظار می رود با ورود بایدن به کاخ سفید شود باز هم شاهد کاهش کوچکی در قیمت دلار و خودرو باشيم.  با اعلام ورود آمریکا به برجام و رفع برخی محدودیت های تحریمی باز هم شاهد  کاهش موقتی قیمت ها خواهیم داشت اما این روند پایدار نیست چرا که کاهش قیمت های نشات گرفته از رخدادهای سیاسی اصولا  اتفاقی، لحظه‌ای و آنی است.

 

وی در این زمینه تصریح نمود: ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم وابسته به سیاست گذاری های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه است. زمانی که بانک مرکزی و دولت خواسته یا ناخواسته سیاست‌های تورم‌زا را اعمال می‌کنند نمی‌توان توقع داشت که به این زودی ها بر نرخ تورم فائق بیاییم، بنابراین افزایش تورم که موجب گرانی همه بازارها می شود ناشی از سوء مدیریت در ایران است نه ناشی از مسئله دیگری.

 

وی در خصوص آینده صنعت خودروسازی ایران بعد از ورود آمریکا به برجام گفت: حتی بحث برجام هم اگر عملی شود، یعنی بایدن به قول خود عمل کند باز هم در صنعت خودروسازی ما  تحولی رخ نمی دهد و برجام هم نمی تواند هیچ کمکی به صنعت خودروسازی ما کند. نه برجام و نه برداشتن تحریم‌های اولیه، به این دلیل که خودروسازی ما حدود ۸ میلیارد دلار بدهکار است و این ٨ میلیارد دلار بیش از چهار و نیم برابر هزینه احداث کل این صنعت است  لذا هیچ چیزی نمی تواند به رفع مشکل صنعت خودروسازی ایران کمک کند.

 

زاوه در این باره توضیح داد : تا روزی که  با این واقعیت مواجه نشویم که صنعت خودروسازی ما ورشکسته شده و فقط با ایجاد تورم زنده مانده است، هیچ گاه مسئله خودروسازی ما  حل نمی شود. هر وقت خودروسازان ما اعلام ورشکستگی کردند و تبعات بعدی آن را تحمل کردند از آن زمان می توانیم به حل مشکلات  امیدوار باشیم و اینکه شکل و شمایل صنعت خودروی ایران تغییر پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
چرت و پرت بود
پلنگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
دیگه هیچی درست نمیشه.اقصاد ایران بیمارهست.همش حرف مفت
تحلیل های برگزیده