حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قطع دست رانت خواران-راهبرد معاصر
سید هادی سبحانیان؛ مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت و گو با راهبرد معاصر تشریح کرد؛

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قطع دست رانت خواران

شاید با قاطعیت بتوان گفت یکی از بی تدبیری های جدیدی که در دو سه سال اخیر انجام شد اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین ارزان کالای اساسی مردم بود. در حالی که نه تنها کالایی به صورت ارزان در اختیار مردم قرار داده نشد، بلکه به واسطه همین طرح منابع ارزی زیادی از کشور خارج شد.
سید هادی سبحانیان؛ مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 06
کد خبر: ۶۹۳۷۸

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قطع دست رانت خواران

 

سید هادی سبحانی مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص ارز ۴٢٠٠ تومانی و معایب و معضلات آن در طول چند سال گذشته گفت: در خصوص تبعات اقتصادی ارز ۴٢٠٠ تومانی می توان با صراحت تاکید کرد که تقریباً همه کارشناسان حتی قاطبه کارشناسان که در بدنه دستگاه اجرایی هستند بر این باور هستند که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی جز افزایش رانت و هدر دادن منابع ارزی کشور هیچ دستاورد دیگری برای اقتصاد و مردم نداشته است.


وی در ادامه توضیح داد: شاید با قاطعیت بتوان گفت یکی از بی تدبیری های جدیدی که در دو سه سال اخیر انجام شد اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین ارزان کالای اساسی مردم بود. در حالی که نه تنها کالایی به صورت ارزان در اختیار مردم قرار داده نشد، بلکه به واسطه همین طرح منابع ارزی زیادی از کشور خارج شد.


سبحانیان در این باره تصریح نمود: شکی نیست که دست های پشت پرده اجازه نداد که سیاست ارزی اصلاح شود، مسائل سیاسی که پشت این قضیه مطرح است اجازه نداد ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف حمایتی از دهک های ضعیف و کم برخوردار جامعه برسد و به هدف حمایت معیشتی که برآن اساس استوار شده بود برسد.


مشاور اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص برآوردهای تحقیقاتی مجلس در خصوص ارز جهانگیری گفت: مطالعات مختلفی که درباره ارز ۴٢٠٠ تومانی در مراکز مختلفی از جمله در مرکز پژوهش ها انجام شده بیانگر این واقعیت است که کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی بدان تعلق گرفته حتی اگر به قیمت ارز نیمایی محاسبه شود قیمت آن ها در بازار می بایست کمتر از قیمت کنونی می بود. از سوی دیگر برخی تجارب نشان می دهد با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی برای اقلام مشخصی، قیمت آن کالا اتفاقا در بازار کاهش یافته است، در این باره شواهد متعددی می‌توان ارائه داد که ارز ۴٢٠٠ تومانی از کارایی برخوردار نبوده و اتفاقاً به یکی از کانال‌های تبدیل شده که کسری بودجه دولت را افزایش داده است.


سید هادی سبحانیان در این باره خاطر نشان کرد: ارز ۴٢٠٠ تومانی با افزایش افزایش تورم منجر به فشار بیشتری بر مردم شده، به عبارت دیگر دولتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی قصد کاهش فشار تورمی را بر مردم داشت با اختصاص این ارز اتفاقا فشار تورمی بیشتری بر مردم وارد کرد. متأسفانه ارز ۴٢٠٠ تومانی کانالی برای تشدید کسری بودجه شد و همین کسری بودجه منجر به افزایش قیمت ها و تحمیل فشار بیشتری بر طبقه محروم و نیازمند جامعه شد از این منظر حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از لایحه بودجه ١۴٠٠ خبر خوبی است و انتظار می رود مجلس و دولت در تعامل مطلوبی راهکارهای حمایتی خوبی برای کمک و حمایت از اقشار ضعیف جامعه اتخاذ کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده