هدف فرانسه از افزودن عربستان به مذاکرات هسته‌ای چیست؟-راهبرد معاصر
سعدالله زارعی؛ تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد معاصر تشریح می کند:

هدف فرانسه از افزودن عربستان به مذاکرات هسته‌ای چیست؟

اصل این مذاکره را ما نپذیرفته ایم. موضوع این نیست که عربستان و امارات یا دیگر کشورها بیایند یا خیر. موضوع این است که ایران بپذیرد مذاکره ای صورت گیرد یا خیر؟ اصل قصه اینجا است.
سعدالله زارعی؛ تحلیلگر مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 04
کد خبر: ۷۶۳۳۸

هدف فرانسه از افزودن بازیگر جدید به مذاکرات هسته‌ای چیست؟

 

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد معاصر با اشاره به صحبت های «امانوئل مکرون» درباره ورود عربستان به مذاکرات هسته‌ای گفت:  اصل قصه این است که اساسا ایران همین مذاکرات 5+1 را به تعلیق درآورده و ایران می گوید شرط گفتگو این است که امریکایی ها تحریم ها را بردارند، نه این که وزیر خارجه ایران عازم سفر به ژنو یا پاریس یا لندن یا واشنگتن و قرار است گفتگوها صورت گیرد، یکی هم این میان می گوید نفر هفتمی باید به این جمع 6 نفره اضافه شود.

 

وی افزود: در حال حاضر در وضعیت مساعد برای گفتگو با کشورهای 5+1 و مکرون هم نیستیم چه برسد به این که صحبت سر این باشد که عنصر جدیدی به این موضوع اضافه شود یا خیر. به نظر من، این حقه تبلیغاتی- سیاسی است برای این که غربی ها این وضعیتی که باید به شدت نسبت بدان شرمنده باشند که نمی توانند مذاکره ای را با استفاده از ابزار اجبار با ایران شکل دهند، طرف ایرانی شرط می گذارد، مقام معظم رهبری می گوید حتی بازگشت امریکا به برجام هم برای ما هدف نیست و هدف لغو تحریم هاست و تا زمانی که امریکایی ها تحریم ها را لغو نکنند مذاکره ای صورت نمی گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: مکرون شکست خورده ای پیدا شده که به جای اینکه توضیح دهد چرا غربی ها قادر نیستند با همه فشارها ایران را به پای میز مذاکره بکشانند به گونه ای که انگار میدان دست انها است، از این صحبت می کند که وزیر خارجه سعودی هم باید به جمع این وزرا افزوده شود. به نظرم من، این بحث ها ارزش توجه هم ندارد چون ما هستیم که میدان را تعیین می کنیم و ما می گوییم امریکایی ها حق ندارند بدون لغو تحریم به برجام بازگردند و ما هستیم که می گوییم امریکا به برجام هم برگردد ولی تحریم را لغو نکند ما مذاکره ای نخواهیم داشت. بنابراین باید موضوع را از این نقطه ای که واقعیت خارجی دارد شروع کرد، نه از جایی که یک تصویر خیالی را آقای بایدن یا وزیر خارجه سعودی مطرح می کند.

 

زارعی همچنین درباره استراتژی ایران گفت: بازگشت امریکا مطرح نیست چون بازگشت امریکا به برجام به معنای انجام تعهدات نیست. بلکه برای ما آن چیزی که اهمیت دارد و سبب می شود ما اقدامات محدودسازی که در زمینه اجرای برجام اتخاذ کردیم را بازگردیم، کف این است که تحریم ها برداشته شود. بنابراین استراتژی ایران مشخص است. این استراتژی شفاف، روشن، علمی، منطقی، مقتدرانه و از بالاترین موضعی که وجود دارد، است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد که به غیر از عربستان کشورهای دیگری سر این موضوع بروند، گفت: اصل این مذاکره را ما نپذیرفته ایم. اصلا عروسی قرار نیست برگزار شود. موضوع این نیست که عربستان و امارات یا دیگر کشورها بیایند یا خیر؟ یا موضوع این است که ایران بپذیرد مذاکره ای صورت گیرد یا خیر؟ اصل قصه اینجا است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده