به گزارش راهبرد معاصر عرضه مسکن در بورس کالا چندان اقبال نداشت و از این بازار استقبال نشد، اما چرا زور بورس کالا به بازار غیر شفاف و سنتی مسکن نرسید؟
مرتضی محمدی، معاونت بورس کالا و انرژی کارگزاری فارابی در گفتگو با تجارتنیوز در رابطه با عرضهکنندگان اصلی مسکن در بورس کالا گفت: تاکید بورس کالا املاک تملیکی بانکها و نهادهای شبه دولتی بود اما چند بانک، شرکتی به نام فام راهاندازی کردند و مسکن را در این شرکت عرضه کردند. عرضه کنند عمده مسکن عموما بانکها هستند اما این عرضهکنندگان اراده برای عرضه مسکن در بورس کالا ندارند و به نوعی بازار شفاف بورس کالا تبعاتی برای آنها در پی خواهد داشت.
این کارشناس در رابطه با معاملات مسکن گفت: حجم معاملات مسکن در بورس کالا پایین است اما حجم معاملات مسکن در بازار آزاد نیز بسیار کمتر از آمارهای ارائه شده است زیرا مسکن بین دلالان و واگذار میشود و این واگذاری به نوعی درون سازمانی است. وقتی بورس مسکن راهاندازی شد باید جذابیت داشته باشد و بتواند رقیبان را تحت تاثیر قرار بدهد اما بورس مسکن علاوه بر اینکه جذابیت ندارد دافعه نیز دارد!
این کارشناس در رابطه با کوتاهی بورس کالا در رابطه با معاملات مسکن گفت: خود بورس کالا نیز خیلی به دنبال عرضه مسکن از طریق بورس کالا نیست و فقط میخواهد سبد کالایی خود را تکمیل کند و بحث مسکن زیاد برای بورس کالا سودآوری ندارد و همین موضوع باعث میشود تا بورس کالا نیز دنبال معاملات بورس کالا نباشد.
این کارشناس در ادامه افزود: مشکن اصلی عرضه مسکن در بورس کالا شفافیت است زیرا بسیاری از معاملات مسکن با تغییر قیمت کارشناسی همراه است و خیلی از معامله کنندگان املاک تملیکی بانکها نمیخواهند در بازار شفاف معامله کنند. اگر امروز نیز رینگ صنعتی بورس کالا با حجم معاملات بالا دنبال میشود به این دلیل است که به صورت دستوری فقط در بورس کالا عرضه میشود. ما نباید کسی را مجبور کنیم کالای خود را در بازار شفاف عرضه کند بلکه باید جلوی بازارهای غیر شفاف را بگیریم.
این کارشناس در رابطه با راههای بالا بردن تقاضا در بورس مسکن گفت: باید جلوی بازار سهام غیرشفاف گرفته شود و جذابیت برای عرضهکنندگان بورس مسکن ایجاد شود، مثلا معافیت ۲۰ درصدی مالیاتی برای کسانی که مسکن خود را در بورس مسکن عرضه کنند میتواند جذابیت ایجاد کند.
تجارت نیوز