کنترل نرخ تورم؛ اولین چالش پیش‌روی دولت آینده-راهبرد معاصر
کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

کنترل نرخ تورم؛ اولین چالش پیش‌روی دولت آینده

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص ضرورت کنترل نرخ فزاینده تورم گفت: مهمترین چالش پیش‌روی دولت سیزدهم تورم فزاینده در اقتصاد کشور است که ضمن ایجاد فشار بر منابع مالی دولت، موجب گسترش فقر میشود. از این رو دولت آقای رئیسی نباید در این زمینه دست به آزمون‌وخطا بزند و با استفاده از تجربیات جهانی، این امکان وجود دارد تا نرخ تورم کشور به صورت پایدار، تک رقمی شود.
کامران ندری؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 07
کد خبر: ۹۴۰۵۶

کنترل نرخ تورم؛ اولین چالش پیش‌روی دولت آینده

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت‌الله رئیسی دولت را در نیمه مرداد و در شرایطی تحویل می‌گیرد که شاخص‌های بنیادی اقتصاد کشور در وضعیت هشدار و بحران قرار دارد. کسری بودجه به مرز 50 درصد رسیده است و تورم به شکل فزاینده در حال افزایش است و رکوردهای تاریخی 70 ساله را جابه‌جا کرده است. انباشت مطالبات اقتصادی مردم در سال‌های گذشته با ناتوانی دولت روحانی، به دولت سیزدهم منتقل شده است. کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) معتقد است که از میان تمام چالش‌های پیش‌روی دولت آینده، اتخاذ سیاست کنترل نرخ ارز از مهمترین راه‌کارها برای تغییر مسیر اقتصاد کشور به سمت بهبود است.

 

کامران ندری، اقتصاد‌دان کاهش و حذف تورم را از اقتصاد ایران یک راهبرد مهم در دولت آیت الله رئیسی خواند و در این باره گفت:  تورم موضوع شماره یک اقتصاد ایران است چرا که بخش مهمی از مشکلات و چالش‌های اقتصادی ایران ناشی از نرخ تورم بالایی است که با سیاست گذاری های غلط و بی‌تدبیری‌ها تداوم یافته و روز به روز به دامنه مشکلات مردم می‌افزاید. در حال حاضر نزدیک به ۱۹۰ کشور در دنیا با سیاست‌گذاری‌های پولی ومالی درست، تورم تک رقمی و زیر 4 درصد دارند. درحالی که تورم ایران برای 5 دهه دو رقمی باقی مانده است و در حال حاضر از مرز 40 درصد هم عبور کرده است.

 

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی باید برای حل ریشه‌ای تورم از تجارب کشورهای توسعه‌یافته در کنترل نرخ‌های بالای تورم استفاده کند. یعنی با لحاظ کردن تجارب و راهکارهای این کشورها و استفاده از الگوهای نظامات پولی و مالی در این کشو‌رها، الگوی مناسب را در اقتصاد ایران پیاده کند تا این موضوع به تدریج منجر به رفع تورم شود.

 

کامران ندری استاد اقتصاد توضیح داد: دولت سیزدهم باید از هر گونه آزمون و خطایی در مدیریت اقتصادی  بپرهیزد و توجه وافری به این موضوع داشته باشد که نیازی نیست نظام پولی و مالی جدیدی برای کنترل تورم در اقتصاد ایران خلق شود؛ بلکه ابزار کاهش نرخ تورم، در دنیا موجود است و استفاده از همین تئوری‌ها موجب کاهش شدید تورم در دهه‌های بعد از جنگ دوم جهانی شده است و نرخ‌های پایین تورم را برای چند دهه حفظ کرده است.

 

ندری در این باره توضیح داد: از این منظر دولت آقای رئیسی باید به این موضوع مهم واقف باشد که باید تجربیات دنیا استفاده کرد، نه اینکه به دنبال ساختن سیستم های جدیدی باشیم با این توجیه که قوانین مالی و پولی ما با دنیا متفاوت است، یا اینکه ما باید نظام پولی و بانکی خاصِ خود را داشته باشیم. از این منظر انتظار می رود آقای رئیسی هرگز تن به اجرای چنین پیشنهادات شاذی ندهد. به دلیل عدم استفاده از تجربیات و راهکارهای کشورهای توسعه یافته است که ایران در پنج دهه گذشته هر روز بیش از دیروز با تورم های بالایی رو به رو بوده است.

 

این استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: تورم بالا به ‌معانی مالیات فقرا و کاهش قدرت خرید عمومی کشور است و به گسترش فقر کمک می‌کند. اگر آقای رئیسی بتواند معضل مزمن تورم را حل کند، صالحات باقیاتی از خود به جا گذاشته که نه فقط در دولت خود بلکه در دولت های بعدی نیز دعای ملت ایران را بدرقه راه خود خواهد داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده