پشت پرده حمله به کشتی رژیم صهیونیستی چیست؟-راهبرد معاصر
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

پشت پرده حمله به کشتی رژیم صهیونیستی چیست؟

مقامات اسرائیل قصد دارند با ایجاد درگیری کنترل شده با تهران علاوه بر ایجاد اعتبار داخلی برای خود، اجازه ورود دولت سیزدهم به مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام را ندهد. آنها به هیچ وجه تمایلی به قدرت گیری تهران در منطقه و تنگ تر شدن حلقه محاصره اسرائیل ندارند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 03
کد خبر: ۹۷۴۳۵

واکنش رژیم صهیونیستی به حمله به کشتی تجاری چگونه خواهد بود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز پنج‌شنبه 29 ژوئیه گروه امنیت دریایی انگلیس خبر حمله به یک کشتی نفتکش تجاری با نام «مرسر استریت» در آب‌های ساحلی عمان را داد که از بندر «دارالسلام» به مقصد بندر «الفجیره» در حرکت بود. این کشتی متعلق به کمپانی «زودیاک ماریتیمه» مستقر در لندن و ایال اوفر ثروتمند مشهور اسرائیلی بود. در این حمله دو خدمه اهل بریتانیا و رومانی کشته شدند. ساعاتی بعد شبکه خبری العام به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه ضبعه در منطقه القصیر سوریه بوده است که طی آن دو نیرو عضو حزب‌الله لبنان به شهادت رسیدند. این در حالی است که «تایمز اسرائیل» حمله پنج‌شنبه را پاسخ به حمله سایبری به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران میداند. بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل از نزاع میان تهران-تل‌آویو به عنوان «جنگ سایه‌ها» یاد میکنند. به نظر میرسد تلفات ناشی از حمله اسرائیل به سوریه و از سوی دیگر کشته شدن خدمه خارجی متعلق به کشتی اسرائیلی سطح منازعه میان ایران و اسرائیل را تغییر خواهد داد.

 

به گزارش مقامات اسرائیلی و آمریکایی به احتمال زیاد این حمله توسط پهپادهای انتحاری شاهد 136 صورت گرفته است. یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به این حمله در توییتی نوشت:«ایران تنها مشکل اسرائیل نیست، بلکه صادر کننده تروریسم، ویرانی و بی‌ثباتی است که به همه ما آسیب می‌رساند. دنیا نباید در برابر تروریسم ایران که آزادی دریانوردی را به مخاطره می‌اندازد سکوت کند». نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در آغاز جلسه کابینه، این حمله را به ایران نسبت داد و از جامعه جهانی خواست تا به ایران بفهماند که اشتباه بزرگی مرتکب شده است. وزارت امور خارجه آمریکا و دامینیک راب وزیر امور خارجه بریتانیا نیز این ادعا را تایید و حمله به کشتی تجاری را «هدفمند» و «نقض قوانین بین‌المللی» دانست. به گزارش رادیو ارتش اسرائیل مقامات این رژیم چهار گزینه برای پاسخ به حمله ایران در نظر گرفتند. به گفته این منبع خبری گزینه احتمالی تل‌آویو برای پاسخ به این حمله عبارت اند از؛ حمله به اهدافی در خاک ایران، حمله به نیروها و منافع ایران در سوریه، حمله سایبری و در نهایت پاسخ به کشتی‌های ایران در آب‌های آزاد از جمله گزینه‌های پیش رو اسرائیل است. هم‌زمان رژیم صهیونیستی سعی دارد تا با فعال کردن کانال‌های دیپلماتیک خود پرونده این حمله را به شورای امنیت ببرد.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شناسایی اسرائیل به عنوان دشمن شماره یک ایران و جهان اسلام، میان دو کشور سطوح مختلفی از نزاع و درگیری وجود داشته است. حمایت و پشتیبانی ایران از مقاومت لبنان و فلسطین، خرابکاری، ترور و حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای، حمله به اهداف ایرانی در سوریه و عراق، جنگ کشتی‌ها و ... را میتوان صفحات اصلی کتاب «جنگ سرد» میان ایران و اسرائیل دانست. اکنون مقامات اسرائیل قصد دارند با ایجاد درگیری کنترل شده با تهران علاوه بر ایجاد اعتبار داخلی برای خود، اجازه ورود دولت سیزدهم به مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام را ندهد. آنها به هیچ وجه تمایلی به قدرت گیری تهران در منطقه و تنگ تر شدن حلقه محاصره اسرائیل ندارند.


در معادله جدید ایران میتواند خود قوانین بازی را بنویسد. بی‌شک اسرائیل آسیب پذیر تر از آن است که بخواهد جنگی فراگیر را با ایران آغاز کند. در مقابل چهار پاسخ احتمالی اسرائیل، ایران نیز می‌تواند ضربات جدی به دشمن وارد کند.‌ نخستین ضربه کلیدی میتواند انتقال تکنولوژیهای پیشرفته پهپادی و موشکی به نوار غزه باشد. وجود نسل جدید موشک‌های مقاومت در جنگ اخیر نشان داد که سیستم دفاع موشکی اسرائیل تا چه اندازه آسیب پذیر است. دومین ضربه ما به اسرائیل میتواند حملات سایبری به شرکتهایی تجاری اسرائیل در سراسر جهان باشد. هکرهای ایرانی میتوانند با هک زیرساخت ‌های این کمپانی‌ها آنها را از دسترس خارج و اطلاعات شأن را در «دارک وب» منتشر کنند. سومین ضربه‌ای که میتوان به پیکره دشمن وارد کرد منهدم کردن شبکه‌های موساد در کشورهای همجوار بویژه امارات عربی متحده و بحرین است. پاسخ دیگری که میتوان در پاسخ به تجاوزات اسرائیل در نظر گرفت خرابکاری در سایت های موشکی و هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. جمهوری اسلامی ایران تمامی این سناریوها را در پاسخ به تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها و براساس اصل بین‌المللی«دفاع از خود» انجام خواهد داد.

 

بهره سخن

«کارزار میان جنگ‌ها» وارد مرحله جدیدی شده است. پیش از این اسرائیل سعی میکرد تا در آسیب به منافع ایران، تا جایی که امکان دارد فردی کشته نشود. اما حملات اخیر اسرائیل نشان داد که آنان این خط قرمز را زیر پا گذاشته و وارد مرحله جدیدی شدند. در مرحله جدید ایران باید با توجه به منافع ملی و قوانین بین‌المللی ضربات «هدفمند»، «قدرتمند» و «دردناکی» به صهیونیست ‌ها وارد کند تا نظام تحلیل ایشان به سمت عقب نشینی و کاهش تجاوزات هدایت شود. کابینه «بنت-لاپید» قصد دارد تا با درگیری کنترل شده با ایران اعتباری برای خود در سرزمین‌های اشغالی دست و پا کنند اما واکنش به هنگام و سخت تهران میتواند ایشان را به عقب براند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده