چرا احیای بنگاه‌های تولیدی کوچک ضرورت دارد؟-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «حمید حاج اسماعیلی»، کارشناس بازار کار؛

چرا احیای بنگاه‌های تولیدی کوچک ضرورت دارد؟

کمبود نقدینگی و عدم حمایت نظام بانکی از بنگاه‌های اقتصادی خُرد عامل مهمی در تعطیلی یا کاهش ظرفیت‌های کاری این بنگاه‌ها محسوب ‌می‌شود. انتظار می‌رود که دولت با تشکیل کارگروهی برای احصاء مشکلات بنگاه‌های تولیدی، گام‌های موثری در رفع مشکلات اساسی این بنگاه‌ها بردارد. بی تردید اگر گردش نقدینگی که موضوع مهمی در افزایش فعالیت تولیدی بنگاه‌های اقتصادی است تامین شود؛ دولت می‌تواند در این بخش ظرفیت قابل توجهی از نیروی کار بیکارمانده کشور را به بازار کار بازگرداند.
حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس بازار کار
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 11
کد خبر: ۹۷۹۵۵

مقابله با بحران بیکاری با احیای بنگاه‌های تولیدی خُرد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایجاد اشتغال رکن اساسی در افزایش تولید، رفاه و رضایت عمومی جامعه محسوب می‌شود. بی تردید عدم توانایی آقای روحانی در هشت سال گذشته در ایجاد اشتغال و فعال سازی نیروی جوان نخبه در عرصه کار وتولید یکی از مهمترین دلایل انتقادات وارد بر این دولت بود.


برای آنکه کسب و کارها جان بگیرند و به تبع آن نیروی کار در عرصه قدرت باقی بمانند حمایت دولت از بنگاه های تولیدی موضوع حائز اهمیتی است. یکی از مهمترین حمایت های دولت خود را در عرصه تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی نشان می دهد.


کمبود نقدینگی و عدم حمایت نظام بانکی کشور از بنگاه های اقتصادی خرد و متوسط عامل مهمی در تعطیلی یا کاهش ظرفیت های کاری این بنگاه ها شده است. در حالی که بانک ها ارتباط خوبی با بخش های تولیدی برای اعطای تسهیلات برقرار نمی کنند این موضوع وظیفه بزرگی بر دوش دولت‌ هاست تا برای تامین مالی بنگاه های تولیدی با طرح برنامه ها و راهکارهای درستی نیروی کار را به بازار کار بازگرداند.


بخشی از بنگاه های اقتصادی که به دلیل عدم تامین مالی درست تعطیل شده یا در شرف تعطیلی قرار گرفته اند در شهرک های صنعتی با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنند. انتظار می رود دولت آقای رئیسی با تشکیل کارگروهی برای احصاء مشکلات بنگاه های تولیدی و اقتصادی یاد شده، گام های موثری در رفع مشکلات اساسی این بنگاه ها بردارد.


بی تردید اگر مشکل نقدینگی برطرف شود و گردش نقدینگی که موضوع مهمی در افزایش فعالیت تولیدی بنگاه های اقتصادی است تامین شود دولت می تواند در این بخش ظرفیت قابل توجهی از نیروی کار بیکارمانده کشور را به بازار کار بازگرداند و شاهد افزایش اشتغال سراسری در کشور باشیم.


به طور کلی نظام بانکی کشور اعتقاد و تمایلی چندانی به حمایت از کسب و کارهای خردی که به صورت سنتی فعالیت می کنند ندارد، از این رو انتظار می رود دولت طرح جدیدی را برای اشتغال‌زایی در کشور طراحی کند تا با حمایت های همه جانبه از بنگاه های اقتصادی و رفع مشکلات آنها در حوزه اشتغال کشور گام بلندی برداشته باشد.


تزریق مالی و حمایت های مالی از بنگاه هایی که به سبب اعمال تحریم های شدید و فشارهای ناشی از بیماری کرونا تعطیل شده یا با ظرفیت های بسیار ناچیز فعالیت می کنند موضوع مهمی است چرا که بازگرداندن نیروی کار به این مشاغل می تواند بخش مهمی از درخواست نیروی کار برای اشتغال را پاسخ دهد.


پاسخگویی به نیازهای جامعه و راهکار تراشی های قابل قبول اقتصادی ازمهمترین وظایف دولت به شمار می رود. بی تردید مردم از دولت تازه نفس سیزدهم انتظار دارند در ماه های پیش رو حرکت شایان توجهی در زمینه افزایش میزان اشتغال بردارد. افزایش اشتغال ارتباط مستقیمی با افزایش سطح کیفیت زندگی جامعه دارد. افزایش سطح کیفیت زندگی جامعه که با درآمدها ارتباط قابل توجهی دارد تنها از طریق اشتغالزایی و رونق و جهش دادن به تولید میسر می شود.


انتظار می رود دولت سیزدهم در راستای تحقق شعار سال کمر همت خود را برای حمایت از تولید به کار بگیرد و با همراه کردن سایر سازمانها و ارگان های تاثیر گذار در روند رونق و جهش تولید، عملکرد غیر قابل قبول دولت آقای روحانی را در هشت سال گذشته با جایگزین کردن عملکرد قابل قبول خود رفع کند تا رضایت نسبی درمردم جامعه ایجاد شود و التهابات ناشی از نگرانی های مردم نسبت به اشتغال، درآمد و امید به آینده برطرف شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده