چرا احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان بدون سابقه دو برابر معلمان با سابقه است؟-راهبرد معاصر

چرا احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان بدون سابقه دو برابر معلمان با سابقه است؟

طی چند روز گذشته احکام جدید فوق العاده ویژه فرهنگیان صادر شد اما سوالی که از سوی برخی از معلمان مطرح می شود این است که چرا میزان افزایش حقوق نومعلمان بیشتر از معلمان با سابقه است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 10
کد خبر: ۹۸۲۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر پس از صدور احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان و مشخص شدن میزان افزایش حقوق معلمان در رتبه های مختلف سوالاتی از سوی فرهنگیان مطرح می شود. بر اساس احکام جدید، حقوق نومعلمان 800 تا 950 هزار تومان افزایش یافته است اما هر چه رتبه معلمان و سابقه آنها بالاتر بوده میزان افزایش حقوق آنها کمتر شده است. به طوری که افزایش حقوق معلمان رتبه 4 و 5 پایین تر از سایرین و به میزان 310 تا 500 هزار تومان است. موضوعی که باعث گلایه معلمان با سابقه شده است. در پاسخ به آنها باید گفت: رتبه های 4 و 5 تا به امروز بیشترین میزان فوق العاده ویژه  را دریافت می کردند. به عنوان مثال معلمان رتبه پنج 20 درصد فوق العاده ویژه دریافت می کردند. حالا بر اساس مجوز سارمان برنامه و بودجه برای افزایش فوق العاده ویژه معلمان بین 21 تا 27 درصد تنها 7 درصد به میزان فوق العاده ویژه آنها اضافه می شود. اما نومعلمان  در گذشته هیچ فوق العاده ویژه ای دریافت نمی کردند یا معلمان رتبه یک بین 9 تا 10 درصد فوق العاده ویژه دریافت می کردند. بنابراین میزان افزایش حقوق آنها از معلمان با سابقه بیشتر است.

 

فوق العاده ویژه فرهنگیان

 

نحوه محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان تا به امروز

تا به امروز میزان محاسبه فوق العاده ویژه فرهنگیان برای رتبه های مختلف تا به امروز به قرار زیر است. همانطور که مشاهده می کنید بیشترین میزان مربوط به رتبه 5 است.

درصد فوق العاده ویژه  معلمان براساس مقطع:

رتبه(۱):ابتدایی=۱۰درصد ،   متوسطه=۹درصد

رتبه(۲):ابتدایی=۱۲درصد ،  متوسطه=۱۱درصد

رتبه(۳):ابتدایی=۱۵درصد ، متوسطه=۱۴درصد

رتبه(۴):ابتدایی=۱۸درصد ، متوسطه=۱۷درصد

رتبه(۵): ابتدایی=۲۱درصد ،متوسطه=۲۰درصد

مبالغ بندهای حقوقی موثر:

حق شغل

فوق العاده مدیریت

حق شاغل

فوق العاده ایثارگری

فوق العاده سختی کار

فوق العاده شغل

تفاوت بند (ی)

تفاوت جزء (۱)

 بر اساس حکم

تغییر ضریب حقوقی سال ۹۹ (۹۹/۱/۱) باهم جمع کرده و حاصل را در درصد تعیین شده فوق العاده ویژه ضرب می کنیم. مبلغ به دست آمده مبلغ فوق العاده ویژه این پرسنل درسال ۹۹ خواهد بود.

ضریب حقوقی سال ۹۹:   ۲۴۳۸ ریال

 

فوق العاده ویژه معلمان

 

میزان افزایش حقوق معلمان

 صدور احکام فوق العاده ویژه معلمان بر اساس احکام جدید دوشنبه 18 مرداد 1400 به اتمام رسیده است. در اطلاعیه منتشر شده آمده است: به اطلاع  می رساند با پیگیری‌های مقام عالی وزارت و تلاش‌های صورت گرفته در معاونت برنامه ریزی و مرکز نیروی انسانی، نگارش جدید صدور احکام فوق العاده ویژه همکاران آموزشی و فقط  مدیران و معاونین مناطق آموزش و پرورش شاغل در اداره  (افزایش  ۲۱ تا ۲۷ درصد) امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه  صادر شد.

افزایش فوق العاده ویژه به طور تقریبی  بر حسب تومان به قرار زیر است:

بدوخدمت  800 تا 950 هزار

رتبه 1 مبلغ 4400 تا 700 هزار

رتبه 2 مبلغ 400 تا 550 هزار

رتبه 3 مبلغ 370 تا 450 هزار

رتبه 4 مبلغ 310 تا 500 هزار

رتبه 5 مبلغ 320 تا 500 هزار

احکام جدید فوق العاده ویژه فرهنگیان بر اساس مجوز سازمان برنامه بودجه بین 21 تا 27 درصد میزان افزایش حقوق معلمان به صورت تقریبی مشخص شده است. افزایش ناشی از فوق العاده ویژه معلمان مشمول پرسنل اداری، نیروهای خدماتی و دانشجو معلمان نمی شود. احکام جدید از فروردین ماه 1400 محاسبه خواهد شد. معوقات مربوط به ماه های گذشته نیز همراه با حقوق مرداد ماه واریز خواهد شد. لازم به ذکر است معلمانی که ورودی مهر ماه 96 هستند نیز مشمول فوق العاده ویژه هستند.  

 

زمان واریز احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان

 

جزئیات صدور احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان

احکام جدید فوق العاده ویژه فرهنگیان صادر شد. کارگزینی آموزش و پرورش در این باره اطلاعیه ای را در این باره صادر کرده است . در این اطلاعیه آمده است:به استناد مجوز شماره ۲۱۳۳۵۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۰ سازمان برنامه و‌بودجه کشور، احکام افزایش فوق العاده ویژه همکاران ناحیه دو زاهدان با رسته آموزشی و فرهنگی شاغل در مدارس به تاریخ اجرای ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ و براساس نگارش ۱۵۸۹ صادر و معوقات آن با حقوق مرداد ماه پرداخت خواهد شد. فایل احکام جهت بروزرسانی در اتوماسیون اداری تحویل کارشناسی فناوری گردید. این افزایش شامل نیروهای خدماتی یا همکارانی که در پست های خدماتی و اداری و مالی و دانشجومعلمان نمی شود.

چاپ مجدد حکم، توسط کارگزینی به هیچ وجه امکانپذیر نیست، به همین دلیل معلمان باید حضوری به کارگزینی و درخواست چاپ حکم خودداری کنند. درصدهای جدید فوق العاده ویژه معلمان برای  رتبه های مقدماتی، یک ، دو، و سه 21 درصد، رتبه چهار، 24 درصد و رتبه پنج 27درصد است. بر اساس مجوزه سازمان برنامه و بودجه فوق العاده ویژه 21 تا 27 درصدی برای فرهنگیان در نظر گرفته شد. بر اساس احکام جدید صادر شده فوق العاده ویژه معلمان حکم نومعلمان 750.000 تومان افزایش یافته است. آموزش و پرورش اعلام کرده است که  معوقات با حقوق مرداد پرداخت می گردد. قرار است احکام جدید از فروردین ماه 1400 محاسبه شود. معوقات مربوط به ماه های گذشته نیز همراه با حقوق مرداد ماه واریز خواهد شد. لازم به ذکر است معلمانی که ورودی مهر ماه 96 هستند مشمول فوق العاده ویژه می شوند.

 

صحبت های جدید نوبخت درباره احکام جدید فوق العاده ویژه فرهنگیان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و وبدجه در لایو اینستاگرام خود درباره فوق العاده ویژه فرهنگیان اعلام کرد: طی جلسه ای که با نمایندگان معلمان داشتیم، قرار شد فوق العاده ویژه معلمان با توجه به ظرفیت های قانونی از 21 درصد تا 27 درصد به تناسب سنوات خدمت معلمان اجرایی شود. ما حتی نامه آن را به وزارت آموزش و پرورش ارسال کردیم. اما اظهار نظری صورت گرفت که اگر پایان دوره ما نبود من حتما آن فرد را توبیخ می کردم. وقتی سازمان برنامه بودجه به آنها ابلاغ می کند که برای پرداخت فوق العاده ویژه 21 تا 27 درصد مجوز دارید و ما همه مبانی قانونی را در نظر گرفته ایم، فردی بیاید و  بگوید که ما با کسی مشورت کردم وآنها گفتند که امکان اجرای این تصمیم وجود ندارد. نوبخت ادامه داد: قانون تصریح می کند که هر گونه تغییر و اصلاح مبانی حقوق با مجوز کتبی سازمان برنامه و بودجه قابل اجرا است. وقتی سازمان برنامه و بودجه مجوزی داده است اما  گفته شود اجازه دهید برویم از فرد دیگری هم سوال کنم، خطا است. ضمن این که من با عزیزانی از دستگاه نظارتی صحبت کردم و استدلال خود را بیان کردیم . مگر می شود چیزی که قانون نباشد را سازمان برنامه و بودجه به اجرا برساند.

 

 

پرداخت فوق العاده ویژه فرهنگیان با حقوق مرداد

ناصر سلیمانزاده رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش  اظهار داشت: احکام «فوق العاده ویژه معلمان» اصلاح و در سقف تعیین شده در مصوبات، از ابتدای امسال محاسبه و با حقوق مرداد پرداخت خواهدشد.با پیگیری مجدانه مقام عالی وزارت و موافقت آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، احکام «فوق العاده ویژه معلمان» در سقف تعیین شده در مصوبات مذکور، اصلاح و مابه التفاوت آن از ابتدای امسال محاسبه و با حقوق مرداد، پرداخت خواهد شد.وی افزود: پیش از این، «فوق العاده ویژه معلمان» تحت عنوان «رتبه بندی» پرداخت می‌شد و از این پس براساس «سنوات خدمت» پرداخت خواهد شد.آقای سلیمانزاده علت تأخیر در اجرای این مصوبه را مغایرت‌های قانونی موجود در مجوز صادرشده از سوی سازمان برنامه و بودجه دانست و افزود: با پیگیری‌های مجدانه‌ای که برای رفع موانع اجرایی این مصوبه در چند روز اخیر از سوی وزیر صورت گرفت، خوشبختانه مغایرت‌ها مرتفع شد و پیگیری‌ها به نتیجه مطلوب رسید.

 

زمان واریز فوق العاده ویژه فرهنگیان

 

نامه ضریب جدید فوق العاده ویژه فرهنگیان

در نامه نوبخت به حاجی میرزایی آمده است: در پاسخ به نامه شماره ۲۹۶۲۲ تاریخ 9/3/1400 ، بدین وسیله به آگاهی می رساند که درخواست دستگاههای اجرایی و آن وزارتخانه محترم در برخورداری از حداکثر تا پنجاه درصد سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر موضوع بند ۱۰ ماده ۴۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، با توجه به مصوبه شماره ۱۳۸۰۹۱ /ت ۵۰۰۰۰ه تاریخ 15/11/93 هیأت وزیران که این سقف را حداکثر تا سی و پنج درصد تعیین کرده است، قانونی و قابل اجرا نیست. لذا در این راستا اعمال فوق العاده ویژه موضوع مصوبه مذکور برای مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۷ درصدی با رعایت مفاد مصوبه یاد شده و ترتیبات مندرج در جزه (۵) بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۰۰ کل کشور و سایر قوانین و مقررات ذیربط از ابتدای سال جاری در سقف اعتبارات مصوب بلامانع است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
1
0
اینها همون معلمانی هستند که وقتی حکم یه نو معلم رو می بینن شروع میکنن به بد و بیراه گفتن که با این حقوق مگه میشه زندگی کرد. الان اعتراض می کنن که چرا افزایش اونا بیشتر هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
1
فکر کنم می‌خوان حقوق جدید الاستخدام ها را بیشتر بدند بعد از این که سابقه اونها زیاد شد حقوقشون کم بشه بعدش هم تا بازنشستگی حقوقشون صفر بشه خیلی کارتون درسته احسنت به این همه تدبیر و درایت
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
من سال ۹۶ هنرآموز با مدرک لیسانس حکمم سه میلیون و ششصد هزار تومن و دلار هم چهار هزار تومن یعنی نهصد دلار حقوق میگرفتم حالا در آستانه بازنشستگی و حق معاونت حکمم نه میلیون و ششصد هزار تومن شده که با دلار بیست و شش هزار تومن حدود سیصد و شصت دلار یعنی حساب کنید مثل اینکه حقوقم یک سوم شده خداییش با دلار بیست و شش هزار تومن الان باید بیست و شش میلیون تومن حقوق به من بدن تا قدرت خرید چهار سال پیش را داشته باشم اونوقت خنده دار نیست بعد از هزاران جلسه بین دولت و مجلس و سازمان برنامه و وعده و وعید پانصد هزار تومن روی حقوق ما گذاشتن رتبه بندی هم که ده ساله مجلس و دولت چندین بار تصویب و تایید کردن هنوز در هاله ای از ابهام مونده خوب کسی که فقط ظرف سه سال قدرت خریدش که کم بود ولی همون کم هم یک سوم بشه این مشکلش را به کی بگه چرا باید وضع ما این شکلی بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
0
اگر معلمی بیشتر گرفته پس سابقه اش بیشتر بوده و زحمت کشیده.نو معلمان و رتبه های پایینتر وقتی سابقه شان بیشتر شد افزایش حقوق بیشتری داشته باشن...نه اینکه معلمی که اینقدر زحمت کشیده کمتر حقوق بگیره تا نو معلم حقوقش بهش برسه..واقعا که هیچ جای دنیا اینطور نیست.چرا در مورد ادارات و سازمانهای دیگر افراد سابقه بالا حقوق کمتر نمیگیرند؟
تحلیل های برگزیده