ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400-راهبرد معاصر

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400

طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است و قرار است تا سه سال آینده سالانه 10 درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم افزوده شود. در ادامه مطلب به وضعیت و ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400 می پردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 15
کد خبر: ۹۸۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400 اعلام شد. کنکور سراسری در تیر ماه برگزار و نتایج در تاریخ 10 مرداد منتشر شد.و سهم سه رشته پر طرفدار علوم پزشکی ار پذیرش کنکور تجربی 14 درصد می باشد. همزمان با تصویب طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است و قرار است تا سه سال آینده سالانه 10 درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم افزوده شود. در ادامه مطلب به وضعیت و ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400 می پردازیم. 

 

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400

بر اساس میزان ظرفیتی که از سوی دانشگاه‌های کشور اعلام شده است میزان ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی ۳۸۴ هزار و ۹۸۸ نفر است که در مجموع رشته‌های با آزمون و بدون آزمون محاسبه شده است.

از میزان ظرفیت اعلامی گروه علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۰ ظرفیت رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور، محروم، دانشگاه فرهنگیان (ویژه متقاضیان آزاد)، دانشگاه‌ها و مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی، شهریه پرداز و پردیس خودگردان ۵۹ هزار و ۳۳۶ نفر تعیین شده است.

ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی همواره مورد توجه داوطلبان کنکور بوده است و در سال ۱۴۰۰ نیز مباحثی از جمله لزوم افزایش ظرفیت این سه رشته پرطرفدار مطرح شده است.

ظرفیت اصلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کنکور ۱۴۰۰ در دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحد‌های دانشگاه آزاد در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز، سهمیه بومی، آزاد تمام وقت و خودگردان آزاد در دفترچه کنکور سراسری و همچنین اصلاحیه‌های اعلامی آن ۹ هزار و ۷۴۸ نفر است.

از میزان ظرفیت ۹ هزار و ۷۴۸ نفری، تعداد ۶ هزار و ۴۷۴ نفر ظرفیت مربوط به دوره روزانه و ۲ هزار و ۱۷۴ نفر ظرفیت مربوط به دوره شهریه پرداز دانشگاه‌های دولتی است.

 

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی 1400

همچنین از مجموع ظرفیت اعلامی، یک هزار و ۱۰۰ نفر ظرفیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه آزاد اسلامی شامل دوره‌های آزاد تمام وقت و خودگردان آزاد است که از این تعداد ۸۲۰ نفر ظرفیت به دوره آزاد تمام وقت و ۲۸۰ نفر ظرفیت به دوره خودگردان آزاد تعلق دارد.

میزان ظرفیت رشته پزشکی در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحد‌های دانشگاه آزاد در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز، سهمیه بومی، آزاد تمام وقت و خودگردان آزاد در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۸۵۸ نفر است.

بالاترین ظرفیت پذیرش متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲۴۰ نفر است.


ظرفیت رشته پزشکی در دوره روزانه دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت آموزش رایگان است تعداد ۴ هزار و ۵۶۹ نفر است و ظرفیت این رشته در دوره شهریه پرداز دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز یک هزار و ۵۶۰ نفر است.

از مجموع ظرفیت اعلامی، میزان ظرفیت رشته دندانپزشکی در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحد‌های دانشگاه آزاد در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز، سهمیه بومی، آزاد تمام وقت و خودگردان آزاد در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۱ هزار و ۵۱۸ نفر است. همچنین در رشته دندانپزشکی نیز ظرفیت دوره روزانه یک هزار و ۴۱ نفر و در دوره شهریه پرداز ۲۷۶ نفر است.

میزان ظرفیت رشته داروسازی در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحد‌های دانشگاه آزاد در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز، سهمیه بومی، آزاد تمام وقت و خودگردان آزاد در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۱ هزار و ۳۷۲ نفر است که در این رشته ظرفیت دوره‌های روزانه و شهریه پرداز دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب ۸۶۴ نفر در روزانه و ۳۳۸ نفر در شهریه پرداز است.

به این ترتیب تقریباً از ظرفیت ۵۹ هزار و ۳۳۶ نفری پذیرش در گروه علوم تجربی در رشته‌های با آزمون حدود ۱۴ درصد به سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اختصاص یافته است.

 

 

ظرفیت پزشکی دانشگاه تهران 1400

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در سال 99

ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی سال گذشته در دوره‌های مختلف: ۵۴ هزار و ۲۷۸ نفر

ظرفیت پذیرش گروه آزمایشی تجربی دوره روزانه : 35 هزار و 861 نفر
ظرفیت دوره نوبت دوم (شبانه) : 2 هزار و 871 نفر
ظرفیت مناطق محروم (زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات) : 263 نفر
ظرفیت دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد) : 4 هزار و 278 نفر
ظرفیت دانشگاه ها و موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی : 7 هزار و 433 نفر
ظرفیت پذیرش گروه آزمایشی تجربی دانشگاه پیام نور : 3 هزار و 572 نفر

 

ظرفیت کل رشته های علوم پزشکی : 27 هزار و 544 نفر
ظرفیت دوره های روزانه علوم پزشکی : 22 هزار و 782 نفر
ظرفیت دوره های شهریه پرداز علوم پزشکی : 3 هزار و 476 نفر

 

ظرفیت کل پذیرش رشته دندانپزشکی : 1 هزار و 373 نفر
ظرفیت دوره روزانه دندانپزشکی : 896 نفر
ظرفیت دوره شهریه پرداز دندانپزشکی : 272 نفر
ظرفیت دانشگاه آزاد رشته دندانپزشکی : 205 نفر

 

ظرفیت کل پذیرش رشته پزشکی : 5 هزار و 861 نفر
ظرفیت دوره روزانه پزشکی : 3 هزار و 836 نفر
ظرفیت دوره شهریه پرداز پزشکی : 1 هزار و 194 نفر
ظرفیت دانشگاه آزاد رشته پزشکی : 651 نفر

 

ظرفیت کل رشته داروسازی : 1 هزار و 185 نفر
ظرفیت دوره روزانه رشته داروسازی : 754 نفر
ظرفیت شهریه پرداز رشته داروسازی : 291 نفر
ظرفیت دانشگاه آزاد رشته داروسازی : 140 نفر

 

ظرفیت پذیرش رشته های علوم پزشکی پردیس خودگردان

ردیف نام دانشگاه رشته‌های مورد پذیرش ظرفیت (فقط پردیس خودگردان ملاک است)
۱ علوم پزشکی اردبیل پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی ۷۱ نفر
۲ علوم پزشکی ارومیه پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی ۶۷ نفر
۳ علوم پزشکی اصفهان پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. بهداشت عمومی. پرستاری. تکنولوژی اتاق عمل. تکنولوژی پرتوشناسی. شنوایی شناسی. علوم آزمایشگاهی. علوم تغذیه. فیزیوتراپی. کاردرمانی. گفتار درمانی. مامایی. مهندسی بهداشت محیط. هوشبری. مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ۲۰۷ نفر
۴ علوم پزشکی بابل پزشکی. دندانپزشکی. فیزیوتراپی ۵۲ نفر
۵ علوم پزشکی بندرعباس پزشکی. دندانپزشکی ۳۵ نفر
۶ علوم پزشکی تبریز پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی ۶۹ نفر
۷ علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. فیزیوتراپی. کاردرمانی. گفتار درمانی ۸۰ نفر
۸ علوم پزشکی زاهدان پزشکی. بینایی سنجی. فیزیوتراپی ۴۲ نفر
۹ علوم پزشکی زنجان پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. تکنولوژی پرتوشناسی. علوم آزمایشگاهی. کاردرمانی ۸۰ نفر
۱۰ علوم پزشکی شهید بهشتی پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. بهداشت عمومی. بینایی سنجی. پرستاری. تکنولوژی اتاق عمل. تکنولوژی پرتو درمانی. تکنولوژی پرتوشناسی. ساخت پروتزهای دندانی. شنوایی شناسی. علوم آزمایشگاهی. علوم تغذیه. علوم و صنایع غذایی. فیزیوتراپی. کاردرمانی. مهندسی بهداشت محیط. هوشبری. مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ۳۱۹ نفر
۱۱ علوم پزشکی کرمان پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی ۵۱ نفر
۱۲ علوم پزشکی کرمانشاه پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی ۴۵ نفر
۱۳ علوم پزشکی گلستان پزشکی. دندانپزشکی ۴۵ نفر
۱۴ علوم پزشکی گیلان پزشکی. دندانپزشکی ۴۴ نفر
۱۵ علوم پزشکی مازندران پزشکی. داروسازی ۵۰ نفر
۱۶ علوم پزشکی مشهد پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. بینایی سنجی. فیزیوتراپی ۸۵ نفر
۱۷ علوم پزشکی همدان پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. اعضای مصنوعی و وسایل کمکی. بهداشت عمومی. پرستاری. تکنولوژی اتاق عمل. تکنولوژی پرتوشناسی. شنوایی شناسی. علوم آزمایشگاهی. فناوری اطلاعات سلامت. فیزیوتراپی. کاردرمانی. کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی. گفتاردرمانی. مامایی. مهندسی بهداشت محیط. هوشبری. مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ۱۷۴ نفر
۱۸ علوم پزشکی یزد پزشکی. داروسازی. دندانپزشکی. پرستاری ۱۰۷ نفر

 

طرح جدید افزایش ظرفیت پزشکی 

 

دکتر منصور کبگانیان در برنامه "عیار" با اشاره به تصویب طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: هجوم غیرمنطقی و بدون شناخت بسیاری از داوطلبان کنکور به سمت کنکور تجربی و رشته پزشکی، یکی از مطالبی است که تنش‌زا شده است. گاهی فردی که نابغه ریاضی است وارد رشته پزشکی می‌شود و با مجموعه‌ای از کتاب‌ها و مطالب حفظی روبرو می‌شود که این موضوع به افراد آسیب روانی وارد می‌کند.

وی افزود: در آمریکا بالای 80 درصد پذیرش رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ دوشنبه 29 تیرماه برگزار می‌شود به تصویب نهایی خواهد رسید.

کبگانیان همچنین در پاسخ به سؤال مجری در خصوص نگرانی داوطلبان کنکور در خصوص کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در کنکور سراسری با تصویب این طرح، گفت: مقرر شد به جهت کاهش اضطراب داوطلبان کنکور سراسری و کاهش نیافتن ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم، تا سه سال آینده سالانه 10 درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزوده شود.

وی افزود: در سال 1366 با 27 دانشکده پزشکی با 80 هزار تخت بیمارستانی همان تعداد دانشجوی پزشکی پذیرش می‌شدند که در سال 1390 با 50 دانشکده پزشکی و 130 هزار تخت بیمارستانی پذیرش شدند. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این وضعیت انتقادات تندی دارند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمبود شدید پزشک، اضافه کردن این 30 درصد ظرفیت از مقطع کارشناسی، کمبودها را جبران خواهد کرد یا نه؛ عنوان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی برای سال‌ها رشد لازم را نداشته است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این موضوع انتقادات جدی دارند و ما شاهد این هستیم که نخبگان کشور برای تحصیل پزشکی به خارج از کشور می‌روند.

کبگانیان ادامه داد: تحلیل برخی این است که منافعی در کار است که ظرفیت پذیرش پزشکی افزایش پیدا نکند. هشداری که در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور داده شد، این بود که در صورت ادامه این روند پذیرش پزشکی، ممکن است با واردات پزشک مواجه شویم، همان پدیده‌ای که قبل از انقلاب هم در نواحی مرزی داشتیم. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا اجازه وقوع چنین اتفاقی را نخواهد داد و وزارت بهداشت تابع این مصوبه خواهد بود و دولت هم ان‌شاالله همکاری بکند.

وی اضافه کرد: ما در این زمینه تا به حال همکاری مناسبی از دولت ندیدیم و برخی می‌گویند صبر کنید تا رفتارها انقلابی‌تر شود. ما باید به فکر نخبگانی باشیم که دوست دارند این رشته‌ها را بخوانند و حقشان است ولی این ورودی بسیار محدود رشته پزشکی باعث شده است تنش‌های جدی داشته باشیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به نامه دکتر مرندی خطاب به رئیس‌جمهور جهت از دستور خارج کردن طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر همه گروه‌ها را می‌گیرد و سعی دارد با به کار بردن نظرات افراد مختلف، آسیب‌های طرح‌ها را کاهش دهد اما این‌طور نیست که با یک نامه از دستور خارج کند، بالاخره شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه داخلی دارد و در صورت تصویب، این طرح قانونی و لازم‌الاجرا است.

طرفیت پزشکی کل کشور

 

مخالفت وزیر بهداشت با طرح جدید افزایش ظرفیت پزشکی



طرح جدید افزایش ظرفیت پزشکی: وزیر بهداشت با مخالفت صریح با طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: معتقدیم افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، برای نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور مشکل آفرین خواهد بود.

 دکتر سعید نمکی گفت: معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و باری که بر دوش نظام سلامت بعد از فارغ‌التحصیلی این گروه بر دوش نظام سلامت سنگینی می‌کند، برای نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور، نیز مشکل آفرین خواهد بود.

وی افزود: مسئله کمبود پزشک عمدتا ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حال حاضر هم تعداد زیادی پزشک داریم که از کار طبابت خارج شده اند.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی را بومی جذب می‌کند و تا ۲ الی ۳ سال آینده این پزشکان فارغ التحصیل خواهند شد و عمده نیاز مناطق محروم هم برطرف می‌شود.

نمکی با بیان اینکه افزایش بیش از این ظرفیت پذیرش پزشکی به نفع کشور نیست، گفت: اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد، میزان ظرفیت پذیرش یا پذیرش نیرو‌های بومی را افزایش خواهد داد و نیازی به هیچ اقدام شتابزده‌ای نیست.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
0
0
باید سرانه پزشک در حد اروپا بشه باید مجلس رفع انحصار کنه حتی به کمسیون پزشکی مجلس هم توجه نکنه.دلار خرج میشه جوانان استرس کنکور دارن و نظام اموزشی تحت تاثیر کنکوره و مهاجرت بالای پزشکان ادامه داره و پزشکان وضعیت علمی خودشون رو ارتقا نمیدند بس که درگیر .پولند.مناطق محروم باید به نسبت جمعیت پزشک داشته باشند یکی از دهها امضا کننده ها هست که زیر بیست سی میلیون بگیره.این اقایون پزشک به علت مشغله چند تا مقاله دادن و یا دارو ساختن .آمورش پزشکی هم باید به شدت متحول بشه.این هم یک جور جلوگیری از کسب و کاره پزشکی و پرستاری هم همینطوره
تحلیل های برگزیده