مشمولان طرح رتبه بندی معلمان مشخص شدند+ جزییات-راهبرد معاصر

مشمولان طرح رتبه بندی معلمان مشخص شدند+ جزییات

طرح رتبه بندی معلمان براساس سند تحول نظام بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهات بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. درجدیدترین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان، مشمولان این طرح مشخص شدند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 15
کد خبر: ۹۸۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، طرح رتبه بندی معلمان براساس سند تحول نظام بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهات بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان بسیار مهم است.  این طرح متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان می باشد. این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه بندی می کند. درجدیدترین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان ، مشمولان این طرح مشخص شدند. 

 

مشمولان طرح رتبه بندی معلمان مشخص شدند

 

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف نیرو‌های اداری و آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: یک مسأله‌ای که باید تعیین تکلیف شود، وضعیت نیرو‌های اداری و آموزشی است چرا که اکنون یک بلاتکلیفی درباره نیرو‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی به نظر می‌رسد که یک گروه آموزشی و یک گروه اداری هستند، ولی در بین نیرو‌های اداری کسانی هستند که به استناد بخشنامه ۲۳۰ سال ۱۳۵۸ می‌توانند از مشاغل آموزشی خارج شده و وارد مشاغل اداری شوند و هر زمان احساس کردند لازم است که برگردند، می‌توانند دوباره به مشاغل آموزشی برگردند.

الهیار ترکمن افزود: این رفت و برگشت بین مشاغل اداری و آموزشی، این زمینه را فراهم کرده که نتوانیم به درستی روی نیرو‌های خود سرمایه گذاری کنیم یعنی نمی‌توانیم روی یک نیرو به عنوان کارشناس بودجه بلندمدت حساب کرده و برای ارتقایش سرمایه‌گذاری کنیم؛ مثلا آموزش بدهیم و بدانیم تا ۲۰ سال آینده، کارشناس بودجه می‌ماند یعنی ممکن است این فرد اکنون حضور داشته باشد و تجربه هم کسب کرده باشد، اما سه سال بعد به مدرسه برگردد.

وی با بیان اینکه تکلیف نیرو‌های ۲۳۰ باید مشخص شود که اداری یا آموزشی باشند، ادامه داد: در این خصوص در دولت هم صحبت شده و سازمان اداری و استخدامی هم روی آن نظر داد مبنی بر اینکه آموزش و پرورش مکلف شود تکلیف نیروهایش را مشخص کند و این اختیار را به مشمولین ۲۳۰ بدهیم که یک جا را انتخاب کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این قول را سازمان اداری استخدامی به ما داد که در صورت لزوم مجوز جذب نیروی اداری هم بدهد؛ یک بار باید این کار انجام شود و یک امر اجتناب ناپذیر و الزام است.

وی با بیان اینکه حدودا از مجموع ۴۰ هزار نیروی اداری، کمتر از ۵۰۰۰ نفر اداری صرف هستند و مابقی طبق بخشنامه ۲۳۰ کار می‌کنند، افزود: نیرو‌های اداری مدرسه که در فهرست طبقه بندی مشاغل معلمان هستند مشمول رتبه بندی هستند.

 

مشمولان طرح رتبه بندی معلمان مشخص شدند+ جزییات

 

رتبه‌های پنجگانه کدام هستند؟



- آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)
مربی معلم (۷ سال خدمت)
- استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)
- دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت)
- استاد معلم (۲۲ سال خدمت)
دقت کنید، در آخرین مصوبه مجلس مدت زمان توقف در هر رتبه به ۴ تا ۵ سال کاهش یافته است.


چرا رتبه بندی اهمیت دارد؟

به دلیل اینکه مرز‌های علم و شیوه‌های تربیتی توصیه شده برای تدریس به دانش آموزان هر ساله دچار تغییرات و بهبود‌هایی می‌شود، معلمان نیز باید خود را بر این اساس تغییر دهند.
به این صورت معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.

 

طرح رتبه بندی معلمان مشخص شدند+ جزییات


فوق‌العاده رتبه بندی چیست؟



فوق‌العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق‌العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصد‌های فوق‌العاده هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین‌نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

مهم‌ترین مانع اجرای این طرح چیست؟

اجرای این طرح بار مالی فراوانی برای دولت دارد و نیازمند تخصیص بودجه‌ای خاص برای آن خواهد بود.
ساختار اجرایی این طرح

- هیئت ممیزه مرکزی (در وزارت آموزش و پروش)
- هیئت ممیزه استانی (در اداره کل آموزش و پرورش استان)
- کارگروه شهرستان‌ها، منطقه، ناحیه (در سطح شهرستان‌ها، مناطق و نواحی)


آیا لایحه رتبه بندی اجرایی می‌شود؟


با توجه به حساسیت امر آموزش و پرورش در تربیت فرزندان کشور و اخبار روزانه طرح رتبه بندی که در سایت «ای استخدام» درج می‌شود و همچنین تاکید دکتر قالیباف بر پیگیری طرح رتبه بندی معلمان، امید می‌رود این طرح به زودی تصویب و اجرایی گردد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
اونموقع ما ۲۰ سال سابقه داشتیم گفتند رتبه بندی انجام میشه.الان باز نشسته شدیم هیچ اتفاقی نیفتاد.هر سال به بهانه ای لغو میشود.نزدیک روز معلم که میشه وعده و وعید فراوان میدن...بعد یادشون میره چی گفتن.حق الناسه و ما نمیگذریم ازتون.
تحلیل های برگزیده