آیا تزریق هم زمان واکسن های کرونا و آنفلوانزا عوارض دارد؟-راهبرد معاصر

آیا تزریق هم زمان واکسن های کرونا و آنفلوانزا عوارض دارد؟

واکسن های کووید ۱۹ و آنفلوانزا هردو برگرفته از ویروس کشته‌شده این بیماری‌ها هستند. یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره تزریق این واکسن‌ها توضیحاتی ارائه کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 August 26
کد خبر: ۹۹۹۲۰

به گزارش راهبرد معاصر این روز‌ها و هم‌زمان با شیوع گسترده کرونای دلتا در کشور، مسئولان و مردم پیگیر واکسیناسیون گسترده کرونا هستند. از سوی دیگر، هرسال با آغاز شهریور و نزدیک‌شدن به فصل پاییز، بازار تزریق واکسن آنفلوانزا هم داغ می‌شود. این درحالی است که حدود ۱۰ درصد از همه مردم ایران، هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و بسیاری در نوبت تزریق هستند؛ بنابراین لزوم دانستن فایده و عیب تزریق واکسن‌های مربوط به بیماری‌های ویروسی بیش از پیش مهم شده است.


دکتر حمیدرضا نادری، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، درباره این ۲ واکسن اظهار کرد: واکسن‌ها همان‌گونه که از نامشان برمی‌آید، مختص همان بیماری‌اند و به‌طبع کارایی‌ای روی دیگر بیماری‌ها ندارند. از سوی دیگر، هیچ واکسنی از ابتلای افراد به آن بیماری جلوگیری نمی‌کند، بلکه شدت بیماری را کم و از عوارض حاد آن جلوگیری می‌کند.


وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا زمانی مؤثر است که براساس ویروس شایع‌شده همان سال تهیه و تزریق شود و اگر ویروس جهش‌یافته‌ای داشته باشیم، احتمال تأثیرگذاری آن واکسن هم کم می‌شود.


دکتر نادری اضافه کرد: سال گذشته و باتوجه‌به کمبود واکسن آنفلوانزا، خوشبختانه شاهد همه‌گیری این ویروس نبودیم و باتوجه‌به وجود کووید ۱۹ و رعایت حداکثری مردم، خبری از سرماخوردگی‌های شایع و هرسال نیز نبود.


این متخصص بیماری‌های عفونی درباره هم‌زمانی استفاده از ۲ واکسن یادشده تصریح کرد: واکسن‌ها هیچ مشابهتی باهم ندارند و تزریق هم‌زمان ۲ واکسن مشکلی برای تداخل آنتی‌ژن‌ها در بدن به وجود نمی‌آورد؛ بنابراین دریافت هر ۲ نوع واکسن کرونا و آنفلوانزا به‌صورت هم‌زمان باعث ایجاد مشکل در فرد نمی‌شود.


دکتر نادری ضمن توصیه به تزریق واکسن‌های درمانی متذکر شد: توصیه ما تزریق این واکسن‌هاست، زیرا جهش‌هایی که ویروس‌ها نشان می‌دهند، تأثیرات منفی دارند و تزریق واکسن راهکار مناسبی در برابر اثرات سوء آن‌هاست. همچنین این نکته را هم بیفزایم که تزریق هم‌زمان ۲ واکسن به شرط تزریق در ۲ نقطه مختلف بدن اشکالی نخواهد داشت. اما قطعا واکسنی مانند آنفلوانزا و کووید ۱۹، اثر خود را فقط روی همان ویروس می‌گذارد و جایگزین درمانی مناسبی برای دیگر ویروس‌ها نیست.


مدیرگروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد زمان ایدئال میان تزریق واکسن‌ها را ۲۸ تا ۳۰ روز بیان کرد و گفت: بازه زمانی ۴ هفته‌ای در ایجاد ایمنی‌زایی بدن بسیار مفید خواهد بود.


وی در واکنش به اینکه چرا برخی پس از تزریق دز دوم دچار لختگی خون می‌شوند و حتی فوت می‌کنند، یادآور شد: لخته‌شدن خون الزاما با تزریق دز دوم به وجود نخواهد آمد و فوت‌کردن افراد براساس تزریق دز دوم نیست. در میان واکسن‌های تزریقی، آمار‌های لخته‌شدن خون بیشتر مربوط به آسترازنکاست و سینوفارم و برکت چنین مسئله‌ای را به وجود نیاورده‌اند، البته این به معنی پرهیز از واکسن آسترازنکا نیست. در موارد بسیار زیادی، دارو‌های متداول میان مردم هم می‌تواند باعث لخته‌شدن خون و حتی سکته شود. به‌عنوان مثال، آنتی‌بیوتیک و قرص‌های ضدبارداری، عوارض بلندمدت و جبران‌ناپذیری دارند؛ اما همان‌طور که می‌بینید، بسیاری از بیماران و حتی همکاران ما به تجویز و مصرف آن اصرار دارند.


دکتر نادری درباره ابتلا به کرونا آن‌هم بلافاصله پس از تزریق دز دوم توضیح داد: ابتلا به کرونا پس از دز دوم از آن نشئت می‌گیرد که فرد، ناقل بدون علامت بوده و در دوران بیماری نهان قرار داشته و با تزریق واکسن، سیستم ایمنی بدنش واکنش نشان داده است و بیماری را آشکار می‌کند. پیش از این هم گفتم که تزریق واکسن به‌معنای مبتلانشدن به بیماری نخواهد بود، بلکه شدت آن را کم می‌کند. تاکنون براساس آمار و مطالعات، ۸۰ درصد از کسانی که پس از دز دوم مبتلا شده‌اند، نوع خفیف کرونا را داشته و بهبود پیدا کرده‌اند و فقط بین ۲ تا ۳ درصد از افراد فوت کرده‌اند. فرد مبتلا پس از بهبودی به تزریق دز سوم و ایمنی‌بخش احتیاج نخواهد داشت، زیرا با دریافت دز دوم، آنتی‌ژن کافی در بدن وی وجود خواهد داشت./شهرآرا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده